Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-14, 14:01   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Hvor ligger logikken i at det offentlige skal betale klærne dersom kleskode/uniform blir innført?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 14:03   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvor ligger logikken i at det offentlige skal betale klærne dersom kleskode/uniform blir innført?

Hvor er logikken i at de ikke skal det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 14:11   #3
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvor er logikken i at de ikke skal det?

Fordi foreldre har ansvar for at barna har klær.
Skolen utstyrer ikke barna med innesko, svømmeklær, gymtøy og annet som forventes å være på plass. Jeg regner derfor heller ikke med at man kan forvente at det offentlige betaler drakter ved evt. kleskode heller.

I andre land betales vel stort sett uniformer av foreldre selv om man har offentlig betalt skole?

Spørsmålet er vel om i hvilken grad skolen kan bestemme kleskode for elevene og hvilke sanksjoner som evt kan følge ved brudd, men det finnes det sikkert løsninger for dersom dette er noe det er politisk vilje til å innføre.

Hvor lurt det er er jeg usikker på, men jeg tror ikke man kan forvente at kleskode/uniform betyr gratis klær til barna.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 14:16   #4
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skolen utstyrer ikke barna med innesko, svømmeklær, gymtøy og annet som forventes å være på plass. Jeg regner derfor heller ikke med at man kan forvente at det offentlige betaler drakter ved evt. kleskode heller.

I andre land betales vel stort sett uniformer av foreldre selv om man har offentlig betalt skole?

Spørsmålet er vel om i hvilken grad skolen kan bestemme kleskode for elevene og hvilke sanksjoner som evt kan følge ved brudd, men det finnes det sikkert løsninger for dersom dette er noe det er politisk vilje til å innføre.

Hvor lurt det er er jeg usikker på, men jeg tror ikke man kan forvente at kleskode/uniform betyr gratis klær til barna.

Det kommer vel an på hvilke krav som stilles til uniformen. Er det snakk om bare en genser eller vil det være fulle antrekk med yttertøy og sko. Og dersom man først skal være konsekvente må man vel innføre uniform i gym og svømmetimer også. Da er det ikke så lett for de som kanskje har så dårlig råd at de er avhengig av at barna arver eller at man kan kjøpe brukt.

Jeg synes det er en forskjell på å forvente at foreldre skaffer klær til barna og å forvente at de skaffer klær fra en spesifikk leverandør til en fastsatt pris til et fastsatt tidspunkt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 14:17   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er ganske stor forskjell på å utstyre barnet mitt med det jeg mener har trenger, til den prisklassen jeg mener han trenger/vi har råd til. Her innfører man noe ekstra. Det er snakk om et antrekk som kun kan brukes i skolesammenheng, det gjelder ingen av de andre klærne hans. Kleskoder er jo mye rundere sånn sett, det pålegger ingen å ha bestemte plagg fra bestemte produsenter.

Jeg syns jo uansett det er en skikkelig dårlig ide, enten det er det offentlige eller foreldrene selv som betaler. Det blir en uforbeholden stor ekstrautgift okke som, så jeg syns ikke økonomiargumentet faller bort samme hvem som betaler gildet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 15:48   #6
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hvis det stilles helt spesielle krav til tøyet som skal brukes, vil jeg anta at dette etter norsk lovgivning må dekkes av det offentlige. Som det ellers også har vært nevnt i tråden her - problemet er nødvendigvis ikke bukse og genser, men vel så mye sko og jakker.

Hvis man stiller krav til at klærte skal være etter visse "egenskaper" i forhold til form og farge, men kan være fra forskjellige leverandører, blir det raskt likevel forskjeller.

Norsk klima gir her en del utfordringer som en del andre land med uniformer ikke har. Kombinert med hvordan man ellers kjenner norsk administrasjon og byråkrati, er det ingen tvil om at dette kommer til å koste _mye_.

Så vidt jeg har fått med meg går flere land som har hatt uniformer bort fra dette. Og man ser også endringer der man har uniformer, men de kan ikke tvinge elevene å bruke dem.

På landsbasis vil det også pga. klima være forskjeller i kravene til uniformene. Og man må evt. også ta kulturelle og religiøse hensyn til uniformene vil jeg anta.

Skal eventuelt hver kommune sitte å styre dette selv vil man jo også sikkert rote bort ekstra mye ressurser på dette.

For meg framstår det bare som en lettvint løsning som egentlig ikke løser det egentlige problemet.

Gammel 10-02-14, 15:54   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Svarer uten å ha lest tråden.

Personlig er jeg imot uniform men klarer fint å se for meg at det ville være fint for de som ikke har så romslig økonomi. Jeg kjenner flere foreldre som synes det er slitsomt med alt maset fra særlig jentene sine om å ha spesifikke merkeklær. Dette trenger ikke være annet en f.eks WOW men det kan være dyrt nok for mange.

Jeg vet det er individuelt og svært forskjellig fra skole til skole men jeg synes det er påfallende hvor opptatt de er i dag av visse type merker fra svært tidlig alder. På skolen vår er det veldig "synlig" hvem som har og ikke har de rette klærne. Uniform hadde vært flott selv om jeg personlig ikke ønsker det for mitt barn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.