|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Problemet er at skoleeier har en svært presset økonomi. Å tro at kommunene ikke vil skvise litt/mye ekstra ut av lærerne dersom de får muligheten, er rett og slett naivt.
|
|
|
#62 |
|
Travelt opptatt
|
Ville du vært like positiv til etterutdanning hvis du ble pålagt å avspassere for å ta halvdårlige, delvis irrelevante kurs? Kjenner mange lærere som virkelig ønsker å ta etterutdanning innen f.eks. spesialpedagogikk, men de makter det ikke når de ikke får fri, ikke får redusert arbeidsmengde, og må dekke kostnadene selv. Jeg fikk en gang nei fra rektor til å delta på et gratis kurs på en undervisningsfri dag, men ble samtidig pålagt å sløse bort tid på et møkk dårlig foredrag på en planleggingsdag. Virkeligheten er at kommunene sparer seg til fant, og lærerne har opplevd så mye dårlig arbeidsgiverpolitikk at de er totalt desillusjonerte.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tar videreutdanning nå. Lønna mi tilsvarer en lærers. Jeg får avspase 4 dager til bruk på utdanningen, men det er avspasering jobbet inn på helg/natt. Jeg betaler 17000 pr kurs og jeg er likevel ivrig. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Bedreviter
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tigger på mine knær for tiden, om å få ta 50% studiebelastning, på toppen av full stilling og vanlig arbeidsbelastning. Da får jeg i så fall fri for å følge forelesninger, samt fire dager fri i forbindelse med eksamen. Men jeg må ikke betale studiet selv da. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg drar heller ikke på irrelevante kurs. Jeg må jo uansett gjøre jobben min og da vil jeg ikke ta igjen jobbing på kveldstid for å ha kastet bort en dag. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan få ulønnet permisjon til 9 samlingsdager i halvåret og betale alle kostnader ellers. Saken er jo at vi blir dyrere å lønne, ikke rart at rektor vrir seg når vi vil ta mer utdanning.
|
|
|
#67 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg mener selvsagt ikke at vi er ferdig utlært. Bare at det er en forskjell på tvungen videre- og etterutdanning og selvvalgt etter fagønsker og individuelle behov.
|
|
|
#68 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sist planleggingsdag var det to kurs jeg kunne tenke meg og så nytteverdien av. Beklageligvis ble jeg sendt på et tredje i noe jeg er god i. Det var det rektor ville jeg skulle. Resultat; en arbeidsdag hvor jeg satt og hørte på noe jeg allerede visste (faktisk mer en foreleser). Og dette var ikke en unik opplevelse. Dessverre. Jeg får nemlig ikke være med på å bestemme hva jeg kan og hvor jeg trenger påfyll. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det blir mer og mer vanlig - i hvert fall i vgs - å ansette rektorer uten pedagogisk bakgrunn, men gjerne med økonomisk og/eller administrativ utdanning. Disse har normalt aldri stått i et klasserom, og det er ekstremt vanskelig å overbevise en del av disse om hvor mye tid for- og etterarbeid tar. Samtidig er det i mange fylker en tendens til at man slår sammen skoler og skaper større og større enheter. Og jo flere ansatte, jo større blir avstanden mellom ledelsen og oss som står i klasserommet, og jo vanskeligere blir det å nå fram til dem i saker som denne.
|
|
|
#70 |
|
Bedreviter
|
Å, herlighet! Jeg hadde streiket. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
|
Høgskoler og universiteter har fleksible opplegg allerede som lærere også følger og betaler helt eller delvis selv. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
|
Jo, men kanskje det er sunt å ikke bare utdannes sammen med folk med egen yrkesbakgrunn, i alle fall om det behøves endringer. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg er på jakt etter drømmeskolelederen. Kan Erna finne den for meg, tro? |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Off the map.
|
Jeg er helt enig. De beste lærerne, de som i dag gjør den beste jobben for alle ungene våre er de første som blir borte. Og det er jo det glade vanvidd at de skal være på jobb i ukesvis uten elever. Tøv, vissvass og gud vet hva. Vi trenger mer individuell tilpasning for hver elev. Ikke lærere med enda dårligere tid til hver enkelt. Jeg synes dette er helt krise.
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Det er vel helt vanlig at arbeidsgiver kan velge hvordan videre/etterutdanning som er mest relevant i forhold til å styre staben i en gitt retning? Det hjelper ikke om du ønsker fordypning i sosialantropologi hvis det er realfag som er skolens satsningsområde. Jeg er helt enig i at det må være studiepoenggivende relevant videreutdanning, men ikke at det nødvendigvis skal være den enkelte lærer som definerer skolens behov.
|
|
|
#79 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg ser hva dere mener, og jeg vet jo at skolens behov går foran mitt, men jeg tar ikke en etterutdanning som jeg ikke interesserer meg for. Om skolen har behov som jeg kan være med på så står jeg fremst i køen.
|
|
|
#80 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg skjønner veldig godt at lærere ikke ønsker den omleggingen av arbeidstid på den måten som KS ønsker. Jeg tror vel ikke at det ender sånn heller. Det kan godt være at det finnes andre måter å organisere lærerarbeidstid på som gir arbeidsgiver noe mer styringsrett, men jeg har også erfaring med offentlig arbeidsgiver og vet jo at det de egentlig ønsker seg er arbeidstakere som jobber gratis til alle døgnets tider og hopper når arbeidsgiver ønsker det. Det skjønner jeg veldig godt at dere ikke vil, og jeg støtter den kampen helhjertet. Men jeg tror det lønner seg å ikke komme med utsagn som tyder på at dere ikke tror dere trenger videreutdanning som gruppe, for det stemmer på et vis ikke med det inntrykket man får når man sitter der som forelder og ser på noe av det som kommer fra lærere, i tillegg til at ingen yrkesgruppe kan bli utlært noen gang. verden går videre og man må bare henge på så godt man kan.
|
![]() |
|
|