Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-14, 00:11   #61
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Ikke for å være kjip, men det høres virkelig ut som lærere innbiller seg at skolelederne ikke ser at lærere har behov for å forberede seg og drive etterarbeid. Er ikke de aller fleste skoleledere lærerutdannet, med erfaring fra lærerarbeidet, og derfor ser hva lærere har av behov for å kunne gjennomfører undervisningen på en god måte? Og hva gjelder etterutdanning og videreutdanning, så ville jeg tro at læreryrket har like stort behov for teoretisk oppdatering som det andre akademiske yrker har. Jeg ser absolutt behovet for å holde meg faglig oppdatert, og selv om jeg får dekket deler av arbeidsgiver, så bruker jeg også av egen fritid for å holde meg på et faglig akseptabelt nivå.

Problemet er at skoleeier har en svært presset økonomi. Å tro at kommunene ikke vil skvise litt/mye ekstra ut av lærerne dersom de får muligheten, er rett og slett naivt.

Gammel 08-02-14, 00:12   #62
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes det er veldig rart at ikke flere lærere er i etterutdanningsopplegg.
Selv om jeg har 6,5 års grunnutdanning og flere etterutdannings-studiepoeng vil jeg nok aldri tenke at jeg er ferdigstudert.

Etterutdanning er verdifullt, ikke minst etterutdanning i den form mange yrkesgrupper har, som baseres på erfaring. Gull verd i ei tid hvor endringer skjer kjapt.

Ville du vært like positiv til etterutdanning hvis du ble pålagt å avspassere for å ta halvdårlige, delvis irrelevante kurs? Kjenner mange lærere som virkelig ønsker å ta etterutdanning innen f.eks. spesialpedagogikk, men de makter det ikke når de ikke får fri, ikke får redusert arbeidsmengde, og må dekke kostnadene selv. Jeg fikk en gang nei fra rektor til å delta på et gratis kurs på en undervisningsfri dag, men ble samtidig pålagt å sløse bort tid på et møkk dårlig foredrag på en planleggingsdag. Virkeligheten er at kommunene sparer seg til fant, og lærerne har opplevd så mye dårlig arbeidsgiverpolitikk at de er totalt desillusjonerte.

Gammel 08-02-14, 00:15   #63
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar videreutdanning nå. Lønna mi tilsvarer en lærers. Jeg får avspase 4 dager til bruk på utdanningen, men det er avspasering jobbet inn på helg/natt. Jeg betaler 17000 pr kurs og jeg er likevel ivrig.

Redusert arbeidsmengde kan jeg bare drømme om.
Jeg har ikke færre arbeidstimer de ukene jeg tar ut avspaseringsdagene heller. Det må tas igjen på kveld/ helg. Ingen andre som tar jobben min.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 00:20   #64
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tigger på mine knær for tiden, om å få ta 50% studiebelastning, på toppen av full stilling og vanlig arbeidsbelastning. Da får jeg i så fall fri for å følge forelesninger, samt fire dager fri i forbindelse med eksamen. Men jeg må ikke betale studiet selv da.

Nå er dette høyrelevant studium for meg, og et fag jeg veldig gjerne vil ha. Irrelevante foredrag og liksomstudier betakker jeg meg for, om de er aldri så gratis og inkludert i arbeidstiden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 00:23   #65
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drar heller ikke på irrelevante kurs. Jeg må jo uansett gjøre jobben min og da vil jeg ikke ta igjen jobbing på kveldstid for å ha kastet bort en dag.

Kurs med relevans hopper jeg på med glede, i hvert fall om de er gratis.

Gammel 08-02-14, 00:31   #66
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tigger på mine knær for tiden, om å få ta 50% studiebelastning, på toppen av full stilling og vanlig arbeidsbelastning. Da får jeg i så fall fri for å følge forelesninger, samt fire dager fri i forbindelse med eksamen. Men jeg må ikke betale studiet selv da.

Nå er dette høyrelevant studium for meg, og et fag jeg veldig gjerne vil ha. Irrelevante foredrag og liksomstudier betakker jeg meg for, om de er aldri så gratis og inkludert i arbeidstiden.

Jeg kan få ulønnet permisjon til 9 samlingsdager i halvåret og betale alle kostnader ellers. Saken er jo at vi blir dyrere å lønne, ikke rart at rektor vrir seg når vi vil ta mer utdanning.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 00:41   #67
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener selvsagt ikke at vi er ferdig utlært. Bare at det er en forskjell på tvungen videre- og etterutdanning og selvvalgt etter fagønsker og individuelle behov.

Og skal høyskolene ha sommeråpent for lærere nå? Skal vi rekke 30-60 stp på 3 uker, kanskje? For vi skal jo ikke ta utdanningene når elevene er på skolen, det skal vi ta når de har ferie.

Gammel 08-02-14, 00:44   #68
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg drar heller ikke på irrelevante kurs. Jeg må jo uansett gjøre jobben min og da vil jeg ikke ta igjen jobbing på kveldstid for å ha kastet bort en dag.

Kurs med relevans hopper jeg på med glede, i hvert fall om de er gratis.

Sist planleggingsdag var det to kurs jeg kunne tenke meg og så nytteverdien av. Beklageligvis ble jeg sendt på et tredje i noe jeg er god i. Det var det rektor ville jeg skulle. Resultat; en arbeidsdag hvor jeg satt og hørte på noe jeg allerede visste (faktisk mer en foreleser). Og dette var ikke en unik opplevelse. Dessverre. Jeg får nemlig ikke være med på å bestemme hva jeg kan og hvor jeg trenger påfyll.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 00:44   #69
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke for å være kjip, men det høres virkelig ut som lærere innbiller seg at skolelederne ikke ser at lærere har behov for å forberede seg og drive etterarbeid. Er ikke de aller fleste skoleledere lærerutdannet, med erfaring fra lærerarbeidet, og derfor ser hva lærere har av behov for å kunne gjennomfører undervisningen på en god måte?

Det blir mer og mer vanlig - i hvert fall i vgs - å ansette rektorer uten pedagogisk bakgrunn, men gjerne med økonomisk og/eller administrativ utdanning. Disse har normalt aldri stått i et klasserom, og det er ekstremt vanskelig å overbevise en del av disse om hvor mye tid for- og etterarbeid tar. Samtidig er det i mange fylker en tendens til at man slår sammen skoler og skaper større og større enheter. Og jo flere ansatte, jo større blir avstanden mellom ledelsen og oss som står i klasserommet, og jo vanskeligere blir det å nå fram til dem i saker som denne.

Skolen jeg jobber på har f.eks. mellom 300 og 400 ansatte, og rektor ser vi stort sett bare på plandagene. Ingen av de fire øverste lederne har undervisning innlagt i stillingen sin, og jeg har aldri sett rektor i et klasserom, verken på besøk eller som lærer. Dette er den modellen fylket mitt ønsker på alle vgs.

Gammel 08-02-14, 00:48   #70
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Sist planleggingsdag var det to kurs jeg kunne tenke meg og så nytteverdien av. Beklageligvis ble jeg sendt på et tredje i noe jeg er god i. Det var det rektor ville jeg skulle. Resultat; en arbeidsdag hvor jeg satt og hørte på noe jeg allerede visste (faktisk mer en foreleser). Og dette var ikke en unik opplevelse. Dessverre. Jeg får nemlig ikke være med på å bestemme hva jeg kan og hvor jeg trenger påfyll.

Å, herlighet! Jeg hadde streiket.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 00:50   #71
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg mener selvsagt ikke at vi er ferdig utlært. Bare at det er en forskjell på tvungen videre- og etterutdanning og selvvalgt etter fagønsker og individuelle behov.

Og skal høyskolene ha sommeråpent for lærere nå? Skal vi rekke 30-60 stp på 3 uker, kanskje? For vi skal jo ikke ta utdanningene når elevene er på skolen, det skal vi ta når de har ferie.

Høgskoler og universiteter har fleksible opplegg allerede som lærere også følger og betaler helt eller delvis selv.
Man tar gjerne 5-10 stp pr kurs og undervisning er nett eller samlingsbasert eller gjerne en kombinasjon.
Det er overkommelig for de fleste og jeg vil si at omtrent alle jeg har tatt utdanning sammen med har yrker hvor det ikke er enkelt å ordne fri eller å få vikarer til å ta jobben. Nå får mange dekket utgiftene, men slettes ikke alle.

Det finnes mange måter å gjøre etterutdanning på, men det bør tilpasses både behov og ønsker, samt finansieres dersom det er snakk om pålagte kurs.

Gammel 08-02-14, 00:51   #72
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Å, herlighet! Jeg hadde streiket.

Jeg får nok anledning til våren. Knis.

Gammel 08-02-14, 00:53   #73
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg begynner å lure på om ikke enkelte skoleledere kunne hatt behov for utdanning sammen med andre yrkesgrupper.

Gammel 08-02-14, 00:54   #74
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med pålegges ikke nye skoleledere egen utdannelse nå, eller er den frivillig?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 00:56   #75
Guava

Guava sin avatar

Standard

Med pålegges ikke nye skoleledere egen utdannelse nå, eller er den frivillig?

Jo, men kanskje det er sunt å ikke bare utdannes sammen med folk med egen yrkesbakgrunn, i alle fall om det behøves endringer.

Gammel 08-02-14, 00:58   #76
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg er på jakt etter drømmeskolelederen. Kan Erna finne den for meg, tro?

Gammel 08-02-14, 01:34   #77
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Leste også den artikkelen, og er enig i hvert ord. Jeg er ikke særlig bekymret for egen framtid, og skal nok klare å få en annen jobb til høsten, men jeg er bekymret for ungene mine, fordi jeg skjønner at KS-forslaget kommer til å rasere skolen fullstendig. Som artikkelen sier: Hvilke lærere blir igjen? Jo, de som uansett ikke bruker mye tid på for- og etterarbeid, eller på å snakke med elevene sine og lærere som ikke klarer å få seg enn annen jobb, og altså er i skolen ufrivillig. Det forundrer meg at norske foreldre, som ellers reagerer på endringer som forverrer kvaliteten både i barnehage og skole, nå er merkelig stille. Overskygger den stille gleden over at lærerne endelig mister den ufordragelig lange "ferien" sin det faktum at nådesstøtet er i ferd med å bli gitt til skolen barna deres går i?

Jeg er helt enig. De beste lærerne, de som i dag gjør den beste jobben for alle ungene våre er de første som blir borte. Og det er jo det glade vanvidd at de skal være på jobb i ukesvis uten elever. Tøv, vissvass og gud vet hva. Vi trenger mer individuell tilpasning for hver elev. Ikke lærere med enda dårligere tid til hver enkelt. Jeg synes dette er helt krise.

Og den tross alt gunstige ferieordningen er vel noe av de som får en del fornuftige mennesker til å søke til lærerjobber. (i alle fall som en del av pakka. Det kan jo ikke være lønna tenker jeg). Jeg ønsker enda flere dyktige lærere inn i skolen, ikke at de gode lærerne vi allerede har skal forsvinne en etter en.

Gammel 08-02-14, 01:43   #78
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Det er vel helt vanlig at arbeidsgiver kan velge hvordan videre/etterutdanning som er mest relevant i forhold til å styre staben i en gitt retning? Det hjelper ikke om du ønsker fordypning i sosialantropologi hvis det er realfag som er skolens satsningsområde. Jeg er helt enig i at det må være studiepoenggivende relevant videreutdanning, men ikke at det nødvendigvis skal være den enkelte lærer som definerer skolens behov.

Gammel 08-02-14, 01:52   #79
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser hva dere mener, og jeg vet jo at skolens behov går foran mitt, men jeg tar ikke en etterutdanning som jeg ikke interesserer meg for. Om skolen har behov som jeg kan være med på så står jeg fremst i køen.

Men nå er det ikke kursing og etterutdanningen som er sakens kjerne for meg. Det er det utvidede arbeidsåret. Jeg ser ikke at jeg får gjort en god nok jobb med forberedelser, planlegging, tilrettelegging og foreldresamarbeid om jeg skal ha 30 undervisningtimer + ca 4 inspeksjoner og møter innenfor mine 37,5 timer på jobb i uka. Jeg er vettaskremt for yrket mitt og mener det KS nå foreslår vil rasere den norske skole fullstendig. Jeg kommer ikke til å stå i jobben, for jeg har ikke samvittighet til å gjøre jobben halvveis, ei heller gratis.

Jeg er faktisk å opprørt over dette at jeg har grått til mannen min fordi jeg er redd for fremtiden. Jeg har ikke så mange andre alternativer her jeg bor, så dette har mye å si for meg.

Denne ble lagt ut på ei gruppe på FB nå, og jeg stiller meg bak den:

Sitat:

Etter over 20 år i den kommunale enhetsskolen, så begynner jeg å kjenne at nå er det nok. Uansett hvor glad jeg er i jobben, så er jeg bare et menneske. Det er på tide å finne en jobb som er en jobb, og der arbeidsgiver setter pris på det man gjør.
Jeg har nok akkurat som dere «godtatt» alt som har blitt vedtatt av politikere i alle år på forskjellige nivå og som kanskje ikke har alt av grunnleggende kunnskap og erfaring om mennesker, relasjoner, pedagogikk, psykologi, fagkunnskap og læring. Men vi har vært lojal. «Snille piker».

Vi kan selvsagt ikke forvente at politikere vet eller har erfart alt, men vi bør forvente at politikere (les: KS) forstår at det er helt legalt å søke råd og ideer hos de som sitter med stor kompetanse og erfaring, samt sette seg inn i den lett tilgjengelige forskningen innenfor saksområde som heter skole og læring. Det er ingen svakhet, men heller en styrke, å tilegne seg kunnskap på denne måten før man konkluderer eller slenger ut bastante påstander og meninger.
Utdanningssystemet i Norge er mer enn fagkunnskap. Vi skal være stolte av at barnehager og skoler legger like stor vekt på sosialkompetanse og fagkompetanse - og ikke minst har titusener av «supermennesker» som hver dag skaper tillit, positive relasjoner, minsker konflikter, bygger selvfølelse og er en trygg havn for mange, mange barn og unge.
Dette innbefatter både assistenter, miljøarbeidere, lærere, barnehagelærere og andre dyktige voksne som med stor kompetanse og samvittighet gjør et utrolig viktig arbeid hver eneste dag – også i ferier eller oppspart avspasering, og ofte etter klokken 1600.
Det er dette som er kjernen i provokasjonen fra KS. Om det er mangel på kunnskap om skolen og arbeidet som gjøres der eller om KS har en utrolig naiv forståelse av hvordan kommunebudsjett og nedskjæringer foregår, er egentlig uinteressant for skoleansatte, elever, foresatte og samfunnet. Det som er veldig uforståelig, er at KS faktisk er helt vanlige mennesker som i sin tid ble hjulpet faglig, og kanskje «sett», av sin lærer da de var unge – og som nå har barn, barnebarn eller barn i familien som kanskje en dag trenger en lærer som ser og hjelper akkurat han eller henne. Det er ikke sikkert at behov eller hendelser skjer mellom klokken 0800 og 1600. Ofte gjør det ikke det.
Selvsagt skal skolen og vår profesjon både utvikle seg og søke bedre løsninger og organisering etterhvert som samfunnet og teknologien forandrer seg, og forskning gir bedre kunnskap om det vi setter aller høyest; en positiv, inkluderende og kunnskapsbasert skole for det kjæreste og viktigste vi har: Våre barn og unge, og deres fremtid.

Lærere har gått inn i yrket av hengivenhet til fag og kjærlighet til mennesker. Lærere skjønner at arbeidet ikke er en åtte- til firejobb. Lærere opplever at det til tider er slitsomt og tøft å ha et yrke som «går døgnet rundt», men vi takler som regel det. Men hvor mye orker vi nedsnakking, mistillit, «misunnelse», politiske innfall og lovnader som aldri blir holdt? Hvor mye orker vi å kjempe mot gamle myter, nedskjæringer og en kontinuerlig rasering fra KS og deres politiske medløpere? Hvor lenge skal vi godta at det som sliter oss mest ut ikke handler om elever og vårt daglige arbeid?
Hva blir fremtiden når skolepolitikken bygger på ideologi og ikke på forskning? Hvor mange dyktige mennesker vil jobbe som lærer når yrket blir byråkratisert og ødelagt? Hvem er, og vil blir Ernas og KS «drømmelærere» i fremtiden? Og DINE barn og barnebarns drømmelærere?
Svaret må bli et overmenneske som kan gå fra time til time, fra klasse til klasse hele dagen – uten forberedelsestid og jobber gratis (uten avspasering) utenfor kontortid – har samtaler med foresatte, retter prøver og planlegger på kveldstid og er dyktig i både fag og mellom-menneskelige relasjoner. Av ren idealisme. Og ellers det vi alle forbinder med en god lærer – en «drømmelærer».

Lykke til, KS og Erna. Lykke til Norge og fremtiden. «Gratulerer» med historiens største rasering av skolen, kommende lærerflukt og liten interesse for kommende «drømmelærere» å søke en lang lærerutdanning, økende mengde ufaglærte lærere og et enormt skuffende og demotiverende signal til en høyt utdannet, stolt og hardtarbeidende yrkesgruppe som år etter år har trodd på lovnader, festtaler og vår tro på det vi har gjort. Og en nydelig nyttårstale.
Et samfunn får det samfunnet fortjener, men dessverre ikke det de unge fortjener.

Gammel 08-02-14, 01:58   #80
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner veldig godt at lærere ikke ønsker den omleggingen av arbeidstid på den måten som KS ønsker. Jeg tror vel ikke at det ender sånn heller. Det kan godt være at det finnes andre måter å organisere lærerarbeidstid på som gir arbeidsgiver noe mer styringsrett, men jeg har også erfaring med offentlig arbeidsgiver og vet jo at det de egentlig ønsker seg er arbeidstakere som jobber gratis til alle døgnets tider og hopper når arbeidsgiver ønsker det. Det skjønner jeg veldig godt at dere ikke vil, og jeg støtter den kampen helhjertet. Men jeg tror det lønner seg å ikke komme med utsagn som tyder på at dere ikke tror dere trenger videreutdanning som gruppe, for det stemmer på et vis ikke med det inntrykket man får når man sitter der som forelder og ser på noe av det som kommer fra lærere, i tillegg til at ingen yrkesgruppe kan bli utlært noen gang. verden går videre og man må bare henge på så godt man kan.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.