Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-14, 15:31   #24
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå nevner jo Katta flere metoder som kan benyttes, så jeg kan ikke se at vekten er direkte relevant? Feks nevner hun jo muligheten til å sette inn spiral.
Jeg synes jo at både for barnet sin del og moren sin del, er det uheldig med uønskete svangerskap som må gjennomføres. Jeg ønsker ikke å at man skal få en anti-abort-lov, men jeg synes at man bør bestrebe seg på at flest mulig som ikke ønsker seg barn, og som er gravide får avbrutt svangerskapet så tidlig som mulig. Jeg tror ikke at man vil få veldig mange "panikkaborter" hvis man (som samfunn) prøver å skyve grensen for svangerskapsavbrudd nedover (i forhold til antall uker graviditet).

Men det vil jo ramme en god del av de mest sårbare dersom man setter en grense på færre uker enn det som gjøres nå. Det er jo ikke uvanlig at tenåringer nekter å innse det som skjer eller er livredde for at foreldrene skal finne det ut.

Nå har ikke jeg vært i den situasjonen at jeg har tatt abort, men når jeg ble gravid med min eldste gikk jeg på p-sprøyten. Da hadde jeg veldig uregelmessige menstruasjoner og dermed var jeg 8 uker på vei før jeg faktisk oppdaget at jeg var gravid. Hadde jeg ikke blitt så kvalm og trøtt i første trimester, er det ikke sikkert at jeg hadde oppdaget det før senere. For meg var det ikke aktuelt med abort, men for andre hadde det jo kanskje vært det. Og jeg følte jo ikke at jeg hadde vært uforsiktig, selv om prevensjonen ikke funket for meg.

Ang. hva som er moralsk riktig i forhold til abort og også forplantningsmedisin, så synes jeg at det er helt greit å diskutere. Men jeg synes at det er litt påfallende at denne saken kommer midt oppi den andre debatten som pågår om abort. Dette er jo sannsynligvis snakk om et veldig lite antall kvinner. Akkurat som det sikkert finnes nordmenn som drar til utlandet for å benytte seg av annen medisinsk teknologi som ikke er tilgjengelig i norge. Klart det er viktig å ta stilling til hva vi ønsker å ha muligheter til å gjøre her, men jeg tror nok aldri vi kommer til å kunne forhindre at noen velger å benytte seg av muligheter andre steder.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.