Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
At man kan bli gravid med tvillinger eller fler er en risiko på lik linje med at man kan bli gravid med en uten fregner når man synes fregner er finest , en jente eller en gutt når man ønsket seg noe annet, eller lignende. Hvis man er så matt, slakk og rar av seg at man mener det er uoverkommelig med to, er man mest sannsynlig ute av stand til å håndtere en, og bør la være å få noen.
At man absolutt ikke vil ha barn, uansett hva slags barn, er en legitim abortgrunn. At man selv er syk eller fosteret er sykt er legitimt. At man bare vil ha enkelte typer friske barn blir bare motbydelig.
Derfor er jeg motstander av denne typen selektering, og samtidig tilhenger av fri abort.
Men det er jo ikke alle som planlegger å bli gravid. Dersom man blir gravid uten at det var planlagt, det viser seg å være tvillinger, og man tenker at man skal klare en, men ikke to, bør man likevel abortere begge da? Jeg synes det var såpass tøft med to det første året, at jeg ikke er enig med deg i at dersom man synes dette er uoverkommelig så er man mest sannsynlig ute av stand til å håndtere en. Særlig hvis man er alene med dem.
To kan på mange måter være mer enn det dobbelte av en.