Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Opprinnelig lagt inn av Bille, her.
Er det realistisk at det blir opp til hver enkelt kommune? Jeg synes det er helt ulogisk at det skal være sånn. 165 ordførere sier i hvert fall nei, i følge VG.
Jeg synes faktisk at det er veldig riktig at det er opp til hver kommune. Nettopp fordi dette er en høring om reservasjonsmulighet. Reservasjonsrett har leger mot å utføre abort.
Det at det er en -mulighet, og ikke en rett, gjør at små kommuner kan si at sorry, vi har ikke nok leger her som ikke reserverer seg, så det er ikke mulig for deg å reservere deg. Det er det kun kommunene lokalt som kan vite noe om, og derfor må den avgjørelsen ligge lokalt.
Kommer du ny til en kommune i dag, og skal velge deg fastlege, har du ingen mulighet til å finne ut hvilket standpunkt legen din har. Det finner du kanskje ikke ut før du har behov for å bli henvist til abort. Det hadde sikkert vært greit å vite det når du valgte fastlege, selv om du aldri har planlagt at du skal få behov for abort en dag? I høringen som er ute nå, ligger det at dette skal være åpen informasjon. I tillegg er det viktig å vite at kvinna kan henvende seg direkte til sykehus, skolehelsetjeneste og helsestasjon for å få den samme hjelpen, hun trenger ikke bruke fastlegen sin.
Jeg har enda ikke tatt et standpunkt til hva jeg mener om dette, men lurer på om alle dere som mener noe bastant om dette, har tatt dere tid til å lese høringen? Eller er det kun medias fremstilling som former deres meninger?