Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 11:41   #1
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Det hadde jo blitt noe annet om 5 åringene hadde startet på skolen som 5 åringer.
Da hadde jo førskolegruppene vært for 4 åringer. De hadde øvd mye mere på å klare ting selv tidligere en de gjør nå.
Selvfølgelig er det noen som vill være litt urolige og slite med å sitte stille. Noen vill ha uhell og noen trenger litt mere hjelp til påkledning.

Men slik er det jo uansett om barna begynner som 4-5-6 eller 7 åringer.

Uansett blir det feil å sammenligne med at man skulle sendt 5 åringene inn på den vanlige skolen slik det er nå, hvor det er lagt opp til at det er 6 åringer som starter.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:01   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Uansett blir det feil å sammenligne med at man skulle sendt 5 åringene inn på den vanlige skolen slik det er nå, hvor det er lagt opp til at det er 6 åringer som starter.

Da man startet opp med 6-åringer i skolen var det ment å være en myk start med høyere voksentetthet og mer plass til lek. Slik er det ikke lenger. Nå er skolestart for 6-åringer slik det var for 7-åringer da jeg startet på skolen.

Det jeg frykter er at det samme vil skje hvis man nå vil sende 5-åringene på skolen.

Et annet poeng er at forskjellen på å være født tidlig eller sent på året blir større jo mindre ungene er.

Gammel 30-01-14, 12:07   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Da man startet opp med 6-åringer i skolen var det ment å være en myk start med høyere voksentetthet og mer plass til lek. Slik er det ikke lenger. Nå er skolestart for 6-åringer slik det var for 7-åringer da jeg startet på skolen.

Det er faktisk ikke slik det var da du var 7 engang, det er tøffere. Læringstrykket til dagens 6-åringer er langt høyere enn de var da jeg begynte som 7-åring i -92.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:13   #4
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er faktisk ikke slik det var da du var 7 engang, det er tøffere. Læringstrykket til dagens 6-åringer er langt høyere enn de var da jeg begynte som 7-åring i -92.

Jeg var 7 år og 3 mnd da jeg begynte på skolen i 82, vi begynte med lesing om Fiffi og Foffo, skriving og regnestykker med pluss og minus. Jeg syntes det var veldig enkelt. Jeg gikk i første klasse til jeg var 8 år og 1 mnd.

Min eldste begynte på skolen da hun var 5 år og 8 mnd.er, i dag er hun 8 år og 1 mnd, hun går i 3. klasse, har hatt pluss, minus, multiplikasjon og starter nå med divisjon. Hun har hatt engelsk siden dag en.

Det er så stor forskjell siden jeg gikk på skolen..... Jeg blir stadig sjokkert når jeg sammenlikner.
For meg er det ikke bare negativt, jeg synes det er bra at de får til mye, men samtidig synes jeg det er ganske hardt, de har vært små i 1., 2. og 3. klasse. Nå begynner de å bli større og jeg synes at de passer bedre inn med det faglige og kravene som stilles.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.