Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-14, 12:48   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det ikke skremmende at de som ikke har peiling på sjuendeklassematte eller foreldre som mangler evner og ressurser til å stå for sitt barns opplæring, risikerer å få barn som faller helt utenfor? Jeg trodde at læringen var det pedagogene som skulle stå for, så skal vi foreldre følge opp lekser og drive vedlikehold på hjemmebasis.

Men da snakker du om dårlig skole? Det er p.t. svært lite holdepunkter for at det å flytte opplæringen av femåringene fra barnehage til skole skal gjøre noe med mattenivået i syvende?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:51   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men da snakker du om dårlig skole? Det er p.t. svært lite holdepunkter for at det å flytte opplæringen av femåringene fra barnehage til skole skal gjøre noe med engelsknivået i syvende?

Nei, jeg gjør jo ikke det? Jeg har et barn som går på en god skole med gode lærere, og barnet mitt ligger helt på gjennomsnittet, men det er likevel jeg som får hjem en unge jeg må lære hva brøk og brøkregning er. Det er jeg som lærer henne om desimaltall og kilo og hvordan man gjør overslag. De går gjennom det på skolen, men jeg nekter å tro at samtlige barn "tar alt" på den måten? De har ikke nok tid på skolen til at pedagogene skal rekke å lære de alt de går gjennom. De går gjennom det på skolen, og så må vi jobbe med innlæringen hjemme.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:55   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg gjør jo ikke det? Jeg har et barn som går på en god skole med gode lærere, og barnet mitt ligger helt på gjennomsnittet, men det er likevel jeg som får hjem en unge jeg må lære hva brøk og brøkregning er. Det er jeg som lærer henne om desimaltall og kilo og hvordan man gjør overslag. De går gjennom det på skolen, men jeg nekter å tro at samtlige barn "tar alt" på den måten? De har ikke nok tid på skolen til at pedagogene skal rekke å lære de alt de går gjennom. De går gjennom det på skolen, og så må vi jobbe med innlæringen hjemme.

Hvordan mener du dette løses ved tidligere skolestart? Ser du for deg at barna skal læres det samme, totalt, som nå, men fordele det over flere år?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:59   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger også opp leksene hjemme, men opplever ikke at jeg må lære opp i grunnleggende begreper - de har hun fått med seg på skolen. Min rolle er mer å være der når hun øver seg/gjør oppgavene hun har fått i lekse for å få begrepene godt inn. Jeg tror ikke jeg har opplevd at jeg har måttet lære henne ferdigheter eller begreper selv om jeg ofte må motivere/true/lokke/lure for å få henne til å gjøre mengdetreningen som skal til for å automatisere kunnskapen og metodene hun har lært.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:00   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg følger også opp leksene hjemme, men opplever ikke at jeg må lære opp i grunnleggende begreper - de har hun fått med seg på skolen. Min rolle er mer å være der når hun øver seg/gjør oppgavene hun har fått i lekse for å få begrepene godt inn. Jeg tror ikke jeg har opplevd at jeg har måttet lære henne ferdigheter eller begreper selv om jeg ofte må motivere/true/lokke/lure for å få henne til å gjøre mengdetreningen som skal til for å automatisere kunnskapen og metodene hun har lært.

Nei, unger er forskjellige. Jeg har et jeg knapt trenger å forklare noe som helst til, også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 15:14   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå blir dette jo ren svigermorforskning, med min skole mot din skole og mitt barn mot ditt barn, men nei, jeg synes ikke det vitner om en god læringsprosess hvis et barn helt på snittet ikke har lært grunnleggende teknikker på skolen, og at foreldrene må ta seg av innlæring. Det har jeg aldri opplevd - jeg har måttet oppklare misforståelser og hjelpe med enkeltpppgaver, og har ofte forklart videre i pensum.

Men om disse forskjellene skyldes våre barn, lærer eller skole er jo helt umulig å konkludere på. Og om det er generell lærerkvalitet (auauau, ikke slå, rine), ressursmangel eller for få skoleår som er årsaken til at vi gjør det dårlig på PISA pr investert krone er i hvert fall umulig å se.

Man må jo se på evt problem, og se hva som kan løse det. Ikke finne en mulig løsning og finne ut hvilket problem det kan løse.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 15:22   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg driver og argumenterer for hvorfor jeg kan tro/mene/påstå at Norske barn holdes tilbake.
Dårligere skoleresultater skulle være en grunn for hvorfor jeg kunne si noe så udokumentert.
Det var ikke ment som et argument for tidligere skolestart.

Ok, da forstår jeg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.