Sv: Skolestart for 5-åringer?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Hva ved systemet baserer du dette på? Altså, ikke enkeltepisoder eller ting som er særegne for skolen der barnet ditt går. Siden du mener det kan fikses ved tidligere skolestart, er jeg veldig nysgjerrig på hva du baserer det på.
Hva med de som ikke er det? Jeg har en treåring selv, og han er veldig for seg og flink til mye, men at han skulle klart seg helt alene ved dobesøk, hadde bare medført mye gris og antagelig en syk unge etterhvert.
Jeg må innrømme at jeg grøsser ved tanken på at min tre-åring skal måtte dele tre voksne med seksti andre treåringer. Han er en liten gutt ennå, som noen dager trenger å sitte på fanget og gråte litt når jeg går fra ham i barnehagen, som trenger at en voksen hører etter når han bruker lang tid på å prøve å få henne til å forstå ordene han ikke helt klarer å uttale riktig og som trenger å få oppleve mestring i det han selv finner interessant. Noe som betyr at han kan alle tallene fra 0 - 20 og skrive navnet sitt, men han aner ikke hva en vokal er. Og jeg tror virkelig ikke, på noen måte, at han har dårlige forutsetninger for resten av livet om han lærer hva vokaler er som seksåring enn som treåring.
Jeg er helt enig med Input. Jeg ser ikke nødvendigvis at man ender opp så mye lenger framme ved å starte tidligere, og ser ikke egentlig poenget med å ende opp så mye lenger fremme heller.
Jeg har også en treåring, og jeg skjønner heller ikke vitsen med at man som treåring skal klare å tørke seg selv og føle et press på å få til det - og alt annet som evt må på plass. Det blir nok av ting man skal og må her i livet. Det er ikke nødvendig at det starter så tidlig.
|