Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillin
Jeg tenker at det kan være lurt med jentenettverk. Særlig i forhold til at jenter ofte er veldig flinke men mangler selvtillit. Og det er faktisk en god del nettverk, både formelle og uformelle blant menn også. Mannen min jobber i en typisk mannsdominert privat bransje, og han er med i flere mer eller mindre formelle nettverk - og der er de menn, alle sammen. Når jeg spør så sier han at det ikke er bevisst at det ikke er noen damer med, men at det har dannet seg nettverk av folk(menn!) som har jobbet sammen med ulike prosjekter i årevis. De har mye makt og er bevisst på at de har mye matk, og hele poenget med nettverket er at de hjelper hverandre. Slike nettverk tror jeg mange flere jenter også hadde hatt godt å å være en del av - og da kan det være en fin ting å prøve å danne dem helt bevisst istedet for å vente på at de skal oppstå eller at man blir inkludert i dem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|