Sv: Hvordan pynter man smågutter?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg synes det er veldig snålt å ikke kunne kle gutter i dress, mens jentene ser ut som de skal på ball. Jeans og chinos er ikke penklær i mine øyne, det er det jeg kler på ungen min helt vanlige søndager. Er dere som ikke vil kle guttene deres i dress, mens bruker jeans og chinos, de samme som ikke vil kle ungene deres i joggebukser i barnehagen? Hva bruker dere i så fall til halvpent?
Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.
Hva er galt med dress på smågutter? Min 5-åring hadde i går svarte olabukser, hvit skjorte, julerødt slips og pinstriped svart dressjakke. Han var helt objektivt veldig kjekk. Dressen kjøpte jeg brukt her inne for et par år siden, og dette er første gang han bruker jakka, mens vesten har vært brukt i alle bursdager og finere middager i to år. Gutten liker å pynte seg.
Det er ikke noe galt med dress, det er bare hver sin smak. I mine øyne er det for voksent. På samme måte som jeg ikke synes det er fint med for "voksne" kjoler på jenter, dvs ettersittende, "den lille sorte", eller stroppløs. Jentene ser ut som de skal på ball ja, men de ser fortsatt ut som småjenter i småjentekjoler (men nå liker jeg heller ikke alt for glorete prinsessekjoler i taft og tyll), mens gutter i dress synes jeg ser ut som små minimenn. Det er jo bare snakk om smak og behag, andre får selvsagt kle guttene sine i dress om de liker det. Man velger jo det man synes er finest selv. Det er mye andre slags klær som jeg heller ikke synes er så fint, både til meg selv og til ungene, uten at det er noe galt med dem. Det er bare ikke min smak.
Ungene her går sjelden med joggebukse i barnehagen, men veldig ofte i bare stillongs (dvs nå går de på skolen da, men det er det samme der). Uten at jeg skjønner helt sammenhengen.
"Halvpent" her kan også godt være chinos, eller mørke jeans, med en ny, tøff t-skjorte med hvit langermet under, eller en skjorte som ikke er hvit, f.eks rutete. Til fest er det hvit skjorte, gjerne i linblanding med ståkrage, til mørk bukse, eller svart/mørk grå skjorte til farget bukse, eventuelt bunad, hvis det er veldig høytidelig.
Nå har gutten på de forrige bildene blitt seks år da, men i går hadde han burgunder chinos med grå skjorte og svart strikkevest over (skjorteermene brettet opp for anledning mat, og vesten gikk av litt utpå dagen når han var blitt varm).

I dag, 1.juledag har han samme bukse, med skjorte som han fikk i julegave, som er svart med røde knapper og rutete fôr på innsiden av halskragen og mansjettene.

Det er mulig dette er "halvpyntet" for dem som er vant med at det skal være dress, men her er det i alle fall julepyntet. Men som sagt, da han var i ettårsalderen var stilen en helt annen, en jeg syntes passet bedre til ettåringer. Han ville ikke hatt slike klær da.
Sist redigert av My : 25-12-13 kl 23:55.
|