Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilke juletradisjoner liker du best?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-13, 19:47   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvilke juletradisjoner liker du best?

Ja, det lurer jeg på i dag. Tenker da både på de man har vokst opp med og de man har startet selv.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 19:51   #2
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke juletradisjoner liker du best?

Hjemmefra er det pynting av tre lille julaften og tv-morgenen på julaften. Det har jeg tatt med meg nå til egne barn.

Sammen med gubben har vi selvhentet juletre, og middag som alle liker på julaften.

Ellers tar vi ting som de kommer. Stresser ikke og koser oss.

Gammel 22-12-13, 20:14   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å slå av "kvardagsalarmen" på mobilen

Gammel 22-12-13, 20:37   #4
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Alle pynter juletreet sammen lille julaften kveld, sette ut mat til nissen og se at han har vært der dagen etter, tenne lys på familiegraven på kirkegården, å ta det med ro under gaveåpningen hvor gavene åpnes én og én slik at alle får se og være med, at hver kveld i juleferien er spillkveld.

Gammel 22-12-13, 20:38   #5
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye jeg liker, men det å sitte på formiddagen i pyjamas og spise godteri og se på TV og bare glede seg, det synes jeg er veldig hyggelig!

Gammel 22-12-13, 20:40   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker egentig alt som har med jul å gjøre, jeg blir helt vill bare av tanken på desember. Men skal jeg dra frem noen favoritter, blir det Polarexpressen på lillejulaften kveld, da har freden virkelig senket seg og det er JUL! Ja, og det å ta opp all julepynten 1. søndag i advent eller 1. desember, alt etter hva som kommer først.
På julaften har jeg det alltid litt travelt siden jeg stort sett har julen hjemme hos meg og får gjester, i år er det intet unntak. Men jeg prøver å gjøre så mye jeg kan (får unna all vasking og støvsuging, rydding og mye av matlagingen) dagen før, så da har jeg bedre tid på selve dagen. Så da er det morsomt å se ansiktene til ungene når de, med julestrømpen i hånda, kommer ned og ser alle pakkene som på magisk vis har havnet under treet i løpet av natta. Og så er det bare å hive på tven og knaske i vei og se på alle de koselige tegneflmene. Elsker jul!

Gammel 22-12-13, 20:57   #7
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Å slå av "kvardagsalarmen" på mobilen

Enig! Det og Love Actually. Det er julefilm nr 1 for meg, han fulle hovmesteren har jeg aldri ledd av.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 21:32   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tatt med meg så mye hjemmefra, men jeg er veldig glad i den julefeiringen vi har laget for vår familie. Favorittradisjonen er nok julegudstjenesten på julaften. Jeg får alltid høytidsstemning av å synge "Deilig er jorden". Da er det virkelig jul.

Gammel 22-12-13, 21:34   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Og servere både ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker og gjerne noen julepølser på julaften. Tradisjon jeg har med hjemmefra. Når jeg feirer borte og "bare" får ribbe mister jeg faktisk litt julefølelse. Det skal være overdådig mye mat!

Gammel 22-12-13, 21:39   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Tyvsmaking av pappas grove medisterkaker når de kommer rett fra panna og så vidt har blitt gjennomstekt. Tradisjon since forever og ingen jul uten!

Gammel 22-12-13, 21:40   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hummerfrokost førstedag

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 21:46   #12
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jeg liker aller best er å ha god tid på morgenene og dekke på til frokost med god mat.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 21:48   #13
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Late juledager i pysj og mange koselige julefilmer.

Gammel 22-12-13, 21:59   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julefrokoster. Julaftengudstjeneste kl 16 med mye fin musikk. Og ikke minst sene, sene kvelder og netter med kortspill, scrabble, TP og rødvin.

Gammel 22-12-13, 22:24   #15
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Late morgener i pysj, få planer, god mat.
Ellers: alle lys i alle vinduer -ikke bare i mine.

Jeg tror ikke jeg har igjen noen tradisjoner hjemmefra Ikke fordi de ikke var gode, men fordi folk og tradisjoner som fulgte med er borte.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 23:11   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Finne fram julepynten - vi har absolutt ikke ny hvert år, pynten skal ha historie. Legge siste hånd på verket lille julaften, se Grevinnen og Hovmesteren og tjuvstarte på julegodtet. Se tv i pysjen. Pinnekjøtt! Julefrokoster med godt pålegg og te på kanne og god tid. Rusle turer med familien. Bryllupsdagsmiddag hos foreldreme mine. Spise god mat, i spisestua. Spille brettspill. Egentlig er romjula den beste tida - jeg elsker å ha god tid og bare være sammen med familien min.

Gammel 22-12-13, 23:43   #17
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Lange julefrokoster med masse godt hjemmelagd og ikke hjemmelagd pålegg. Brød av mange slag(grovt, fint, rug, vørterbrød, julebrød, horn, lefser). Lille julaften pynter vi hele huset, også treet. Etterpå er det julegrøt med mandel i, og kaffekos. Vi er samlet alle som skal være hos oss julaften. Det er noe av det vi gjør hvert år, og som jeg tar med fra min barndom.

Gammel 23-12-13, 00:45   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Og servere både ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker og gjerne noen julepølser på julaften. Tradisjon jeg har med hjemmefra. Når jeg feirer borte og "bare" får ribbe mister jeg faktisk litt julefølelse. Det skal være overdådig mye mat!

Enig i det!

Blir rent misunnelig av å lese om alle de koselige tradisjonene deres.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 01:03   #19
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Alt!
Julestemningen setter seg ordentlig når huset og treet er ferdigpynta, og jeg legger juleduker på alle bord. Lillesøster elsker dukene, og at vi bruker spisebrikker til alle måltider. Når alt er klappet og klart lille julaften og jentene har lagt seg, setter Optimistmannen og jeg oss ned og spiser roastbiff av hjort som han har skutt og hjemmelaget potetsalat. DA er det jul!
Ellers setter vi høyt late morgener og sene frokoster. Gå i pysj til langt på dag, spise godteri, se på tv, gå turer og bare kose oss sammen.

Gammel 23-12-13, 01:33   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julaftens frokost, med alt det gode på bordet, og middagen selvsagt, det vil si all den gode maten, og det å pynte bordet til fest til hvert måltid.

Det å vente med å pynte juletreet slik at ungene får se det første gang når de står opp om morgenen på julaften er noe av det jeg husker som det mest magiske fra jeg selv var liten, og som jeg liker å holde på fortsatt. Venter også til da med det meste av annen julepynt, juleduker etc. Den følelsen av å stå opp til julepyntet, granbarduftende hus ...

De gode gamle juleprogrammene for barn, som henger igjen fra jeg selv var liten. Snekker Andersen og Julenissen (og nåde hvis de bytter ut fortellerstemmen!), Askepott og Disney. Har aldri skaffet noe av dette på dvd, dette hører kun julaften til.

Se en juleforestilling i advent

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59.