Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fortell meg om mørketiden!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-13, 15:54   #21
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om mørketiden!

Nei, det er ikke stup mørkt midt på dagen. Bare fravær av sol.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 15:54   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vakkert! Men det er jo ikke mørkt!? Nå ble jeg overrasket.

Det er ikke helt mørkt hele dagen, nei, ikke i Tromsø. En time eller to midt på dagen er solen såpass nær horisonten at himmelen lyses opp, så lyset kommer fra hele himmelen. Litt som at det ikke blir akutt mørkt med det samme solen dypper under horisonten om sommeren. Og jo lengre unna ekvator man er, jo mer gradvis kommer både mørket og lyset, fordi solen går mer på skrå. (På Svalbard tror jeg det er ganske stupmørkt døgnet rundt, i alle fall rundt jul; det er jo mye lengre nord, så solen er mye lengre unna horisonten.)

Men om det er overskyet blir det jo vesentlig mindre lys, såklart.

Gammel 28-11-13, 15:56   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er ikke sååå mørkt, altså. Det er ganske grått i Oslo også midt på dagen i desember.

Nja. Nå er klokka 14:46, og det ser slik ut. Sol!
Men det blir selvsagtlitt mørkere i desember, men det er helt lyst midt på dagen, altså. Og sol, i klarvær.

(aida, digert bilde!)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 15:57   #24
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt unaturlig.

(jeg sa desember, kalenderen min sier at vi enda er i november)

Gammel 28-11-13, 15:58   #25
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hehe, jeg tenkte akkurat det motsatte: Vakkert, men det er jo ikke dagen!

Gammel 28-11-13, 16:02   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den korteste dagen i Oslo i år er 21. desember. Da er dagen 5.53.54 timer lang. Det er jo en viss forskjell til ingen timer. Til sammenlikning er det det samme som dagen er lang i Tromsø i starten av november.

Gammel 28-11-13, 16:03   #27
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men det bilde Skilpadda viser er vel bildet fra "den timen vi har dagslys" sånn ca. Og jeg synes det er veldig mørkt til å være dagslys.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 16:04   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, men det bilde Skilpadda viser er vel bildet fra "den timen vi har dagslys" sånn ca. Og jeg synes det er veldig mørkt til å være dagslys.

Ja, det er skikkelig skumring. Det er notorisk vanskelig å ta bilder som viser riktig hvordan lyset er i virkeligheten.

Gammel 28-11-13, 16:07   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må nok så langt nord som til Svalbard for at det skal være nattemørkt hele dagen.

I Nord-Norge er det "blåtime" på det lysteste, slik som på bildet til Skilpadda. Det er egentlig veldig fint og spesielt lys.

Gammel 28-11-13, 16:07   #30
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jøss. Men det kan jeg nesten oppleve her også, tror jeg. Hvis jeg våkner klokka 2 i juni, ser det ut som dagen ute. Men det er ikke sol.

Mer type klokka 4.

Det er ganske så mørkt midt på dagen i Finnmark, altså.
Det er vel ganske stor forskjell på Nordland, sør i Troms og Finnmark.

Hammerfest nå klokka 14.40 var stupmørkt.
http://hammerfest.livecam360.com/flash/

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 16:07   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Mitt bilde forandrer seg også! Nå er det oppdatert il kl 15.00. Tidspunktet står øverst til venstre.

Gammel 28-11-13, 16:16   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Åja, så klart! Jeg innbilte meg bare at det ikke kunne bli så lyst overhodet. :knegg :

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 16:17   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Du må nok så langt nord som til Svalbard for at det skal være nattemørkt hele dagen.

I Nord-Norge er det "blåtime" på det lysteste, slik som på bildet til Skilpadda. Det er egentlig veldig fint og spesielt lys.

Mm. Blåtimen er vakker her også, men naturlig nok på et annet tidspunkt.

Gammel 28-11-13, 16:20   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg vil ha bilde over min by også! Hvordsn gjør dere det? Jeg Harvard denne linken, får ikke plukket ut et enkeltbilde.

http://m.aftenbladet.no/webkamera/

Gammel 28-11-13, 17:36   #35
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Det heter fargetid, ikke mørketid.

Sitat:

Søringene tror jo at det er kollesvart her, og det er jo ikke sant, sier Utsi.

Må jo bare være enig med henne.

Gammel 28-11-13, 18:08   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Huff da. Dere får fikse overskriften, da.

Men atte. Aktiviteter! Hva gjør man? Er folk flest mest inne? Noen nevnte søndagsturer på ski. Jeg hadde ærlig talt ikke tenkt på at det jo er mørkt. (Mørkere.) Og er denne... fargetiden et tema blant folk?

I dag kikket jeg ut av vinduet 16.15, og det var rimelig blått ute. Godt forbi skumringen. Jeg tror kanskje Stavanger er blant de stedene som har lengst dagslys i Norge også, det ligger både langt sør og langt vest. Sola går ned 30 minutter senere her enn i Oslo.

Gammel 28-11-13, 18:22   #37
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Mer type klokka 4.

Det er ganske så mørkt midt på dagen i Finnmark, altså.
Det er vel ganske stor forskjell på Nordland, sør i Troms og Finnmark.

Hammerfest nå klokka 14.40 var stupmørkt.
http://hammerfest.livecam360.com/flash/

Så kommer det jo an på hvor i Finnmark du er. Tromsø ligger jo lenger nord enn store deler av Finnmark.

Gammel 28-11-13, 18:30   #38
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bodde et år i Loppa i Finnmark og jeg delte døgnet i to i mørketida. Sto opp, dro på jobb, hjem, middag, sov tre-fire timer, våken til ca 02.00, la meg og sto opp til jobb igjen kl 07.45. Det var et rart år.

Gammel 28-11-13, 18:32   #39
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg blir søvnløs i mørketida, for jeg tror kroppen min trenger sollys for å regulere døgnrytmen. Utover det gjør det meg ikke noe om det er mørkt (eller egentlig kongeblått), hadde det bare vært litt mer stabilt vær.

Jeg har bodd i Tromsø i 20 år snart, og blir like overrasket hver november når jeg plutslig er lys våken mesteparten av døgnet, bortsett fra rett etter middag.

Gammel 28-11-13, 18:33   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg bodde et år i Loppa i Finnmark og jeg delte døgnet i to i mørketida. Sto opp, dro på jobb, hjem, middag, sov tre-fire timer, våken til ca 02.00, la meg og sto opp til jobb igjen kl 07.45. Det var et rart år.

Jøss. På hvilken måte følte du det var det beste?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.