Sv: Om småbarn og klær
Jeg bruker turtøy fra Bergans og Hagløf i ti år, så jeg mener det kan forsvare prisen. Pop har blitt arvet og lånt ut og hver dress har i snitt hatt fire små eiere. Dress til 12-1500 delt på fire er meget akseptabelt når vi snakker om den verste slitealderen. Vis meg gjerne den dressen til 300,- som er fleksibel nok til å kunne brukes over to størrelser og i fire år uten å miste egenskapene, da skal jeg kjøpe den i stedet.
Vi kunne tatt oss råd til noen UGG og et og annet snobbeplagg. Men jeg føler faktisk et visst ansvar både når det gjelder dette og barnebursdager for at vi som har råd ikke skal legge listen så høyt for dem som ikke har råd. Derfor har vi hatt minimalt med ekstragavante feiringer og heller gått for enklere bursdager med innslag som kun krever kreativitet, ikke penger. Vi bor i et strøk der de fleste har ganske eller veldig god råd, og de få som ikke har det kjenner nok på det. Det er viktig for meg å være solidarisk med dem.
(En venninne av eldste har dessuten UGG. Maken til bortkastete penger, hun er i voksealderen, det regner 275 dager i året i Bergen og disse skoene er av semsket skinn, hun tar selvsagt ikke vare på dem, hun er jo et barn, og de ser ikke ut. Et par gode støvler ville nok vært langt smartere. Og jeg vil sette en femmer på at det kan begrense henne, siden hun sikkert får mer kjeft og formaninger og føler seg kanskje mindre fri i lek, siden hun har disse dyre skoene.)