Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tips til melodi (dåpssang)?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-13, 13:16   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Tips til melodi (dåpssang)?

Skal skrive sang til Tuppemor, og har i mine år som "sangskribent" erfart at jeg ofte har en litt annen oppfattelse av hvordan melodiene går enn det de fleste andre har så jeg trenger hjelp til å finne en grei melodi som folk flest kjenner til, og hvor jeg ikke lager mine egne varianter. "Lykkeliten", "Bamsefar" og "Napoleon med sin hær" har jeg alt brukt til de andre barna (med varierende hell), og nå står det ganske stille her.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 13:19   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til melodi (dåpssang)?

Jeg er veldig glad i "Småbarnas nasjonalsang (Vi ere en nasjon, vi med"), og har skrevet sang til den ved flere anledninger. Du kan jo skrive hva du vil, men originalteksten har jo også et småbarnstema, så det passer bra. Den er forholdsvis grei å skrive tekst til, og jeg synes melodien er nydelig.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 13:20   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og nå håper jeg ikke det er noen som fortsatt husker "De barnløses nasjonalsang" på denne melodien. )

Gammel 19-11-13, 13:31   #4
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ahh, lurt, takk! Den har jo en forholdsvis enkel melodi (selv om jeg hører at jeg greier å legge til noe ekstra litt på slutten der, tror jeg må google den for å være helt sikker slik at vi slipper å snuffle i tunga ).

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

(Og nå håper jeg ikke det er noen som fortsatt husker "De barnløses nasjonalsang" på denne melodien. )

Dette tror jeg ikke jeg har fått med meg, og håper noen husker den, for den vil jeg gjerne høre

Gammel 19-11-13, 13:42   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

"Vi har ei tulle med øyne blå"?

Gammel 19-11-13, 14:05   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Dette tror jeg ikke jeg har fått med meg, og håper noen husker den, for den vil jeg gjerne høre

Nåh, du skal få slippe å høre den, men du kan jo lese den om du vil. Ni og et halvt år gammel nå, ser jeg - sakset fra dagboka mi på SG:

Vi ere en nasjon vi med
(Fritt etter Henrik Wergeland)

Vi ere en nasjon vi med,
vi uten barn og mage.
Når man er to, og ikke tre,
blir barnas dag en plage.
Spis pølser, rop hurra, marsjér!
Nei, tenk - jeg gidder ikke mer!
Min tunge kan en sang blant fler:
en nasjonaldagsklage.

Mot russerop og unge-glam
er hørselvern påkrevet.
Med stolthet vises barna fram;
vårt savn er ubeskrevet.
All verdens is og pølsebrød
kan ikke fylle opp mitt skjød.
Så tilgi meg hvis sangen lød
en smule overdrevet.

Noe mindre passende til en dåp for det fjerde barnet er det vel vanskelig å tenke seg.

Gammel 19-11-13, 14:21   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teddybjørnens vise har jeg brukt før. Den er lett å lage rim på.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 14:21   #8
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

"Vi har ei tulle med øyne blå"?

Den inngår i nattasanglista vår så det er absolutt en aktuell sang (som i alle fall barna vil dele min melodiversjon med om den også skulle være inkorrekt siden de har fått innprentet den siden vuggealder ). Takk!

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nåh, du skal få slippe å høre den, men du kan jo lese den om du vil. Ni og et halvt år gammel nå, ser jeg - sakset fra dagboka mi på SG:

Vi ere en nasjon vi med
(Fritt etter Henrik Wergeland)

Vi ere en nasjon vi med,
vi uten barn og mage.
Når man er to, og ikke tre,
blir barnas dag en plage.
Spis pølser, rop hurra, marsjér!
Nei, tenk - jeg gidder ikke mer!
Min tunge kan en sang blant fler:
en nasjonaldagsklage.

Mot russerop og unge-glam
er hørselvern påkrevet.
Med stolthet vises barna fram;
vårt savn er ubeskrevet.
All verdens is og pølsebrød
kan ikke fylle opp mitt skjød.
Så tilgi meg hvis sangen lød
en smule overdrevet.

Noe mindre passende til en dåp for det fjerde barnet er det vel vanskelig å tenke seg.

Muligen litt upassende til å brukes i denne sammenhengen, ja. Nå måtte jeg inn for å mimre i den gamle dagboken din.

Gammel 19-11-13, 14:24   #9
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Teddybjørnens vise har jeg brukt før. Den er lett å lage rim på.

Å, ja! Den er så lystig og fin Takk!

Gammel 19-11-13, 14:33   #10
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Det bor en baker" er veldig enkel å dikte sang til.

Gammel 19-11-13, 14:47   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"No livnar det i lundar" med fjørti vers pleier å være en stor hit.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 15:15   #12
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Takk og takk! :noterer:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.