|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti? | |||
| Ja! |
|
83 | 40,69% |
| På grensen |
|
78 | 38,24% |
| Nei |
|
41 | 20,10% |
| Mener ikke noe |
|
2 | 0,98% |
| Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg er helt enig med Zulu og Tally - jeg synes det er st stort problem at det er så mange som ikke synes og ikke ser at dette er norske barn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Takk for at du sa det, jeg ble helt vannvittig provosert av denne uttalelsen. Sønnen min er det eneste barnet på de to storebarnsavdelingene i barnehagen som har to norske foreldre, og jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg synes det er at han er det eneste norske barnet. Det er utrolig leit egentlig, for disse ungene er norske de også, selv om de ikke er blonde og blåøyde sånn som min unge.
|
|
|
|
#183 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?For ordens skuld: eg meiner også at det er norske barn - det er Siv Jensen som har snakka om norske /unorske barn, jf. artikkelen som var linka til lenger oppe. Og eg meiner også at ein skal seie det i ein debatt. Dei fleste debattar handlar vel djupast sett om verdiar og syn på menneske, og dette er premiss som er viktig å få avklart. Men for min del meiner eg ein deretter må bevege seg vidare i ein diskusjon. Er ein einige eller ueinige i at ein har ei utfordring? Kva konkrete tiltak vil ei foreslå? Og her veit eg at mange andre parti enn FrP (heldigvis) har forslag, men eg syns det er altfor lite synleg.
|
|
|
#184 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker at fordi dette er et veldig sammensatt problem, så må det massevis av ulike tiltak til. Ikke ett eneste stort og megasynlig ett. Å styrke norskopplæringen for voksne gir ikke de store avisoverskriftene. Det er likefullt et viktig bidrag i arbeidet med å hjelpe folk til å bli bedre integrert i det samfunnet de lever i.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men hva er den beste løsningen, synes du? At de som reagerer på de diskriminerende uttalelsene, slutter å påpeke at de er diskriminerende, eller at de som kommer med de diskriminerende uttalelsene slutter med det? Plasser ansvaret for debattforsøplingen der den hører hjemme.
|
|
|
#186 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Fekk ikkje prikka deg Pøblesara - du har fått før - men enig
|
|
|
#187 |
|
maler
|
Men hvis det ikke er et alternativ å få dem til å slutte med det, er det da best å hoppe på gang på gang og diskutere frp-retorikk (og dermed la dem sette dagsorden) eller ta tak i debatten med litt mer siviliserte ordelag? For FrP vinner ganske mye på å være "det eneste partiet som tør si det folk mener".
|
|
|
#188 |
|
Med tommestokk i veska
Det siste skjer nok ikkje med det første trur eg, dessverre. Det første syns i alle fall eg at ein abslutt skal gjere, kvar gong, og deretter sette fokus tilbake på saken som blir drøfta. Meir om kva EG syns er løysinga. Ikkje så mykje om kva som er ditt synspunkt og di løysing. Det har ein tatt avstand fra og forklart kvifor.
|
|
|
#189 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det høres ut som en god strategi.
|
|
|
#190 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Det som er greia er at Norge er en velferdsstat - som går ut på at vi betaler skatt for å få goder igjen for det, ikke for at andre skal få goder. Det vi betaler i skatt, skal gå tilbake til oss når vi trenger det (f.eks helsehjelp osv). Da synes jeg det blir feil at skattepengene går til utlendinger som kommer hit rett og slett for å få penger uten å jobbe. Og igjen, folk som virkelig sliter og som ville dødd i hjemlandet, mener jeg skal få komme hit, men de må da gjøre det samme som oss for å overleve - jobbe og betale skatt. Da er det greit. Men det er altfor mange som kommer hit bare for å få det bedre uten å gjøre noe for det. Det er innsamlingsaksjoner osv for veldedighet (det kan jeg gjerne betale), men da skal ikke skattepengene gå til det i tillegg. Da blir det ikke en velferdsstat etter definisjonen. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Eg er også for ei ansvarleggjering av folk, som gjeld alle. Meir fridom, meir ansvar og krav. Men eg meiner at der må vere ein overbygning som dreier seg om å ta vare på folk som ikkje greier det, utan å påføre dei skuld og skam. Eg er truleg ueinig med deg i mykje Maxiwixx, men tar ikkje den diskusjonen her i tråden om rasisme / ytringsfridom
|
|
|
#192 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I Norge er det slik at alle som har stemmerett står helt fritt til å stemme på det partiet de vil.
|
|
|
|
|
#193 |
|
maler
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Akkurat det med dumme FrP-velgere skal man ikke lete så veldig hardt for å finne på Fp altså, det har blitt skrevet rimelig mange ganger.
|
|
|
#194 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Orker ikke å finne det fram igjen, det var noen sider tilbake. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Glamorøs
|
For det første, det at man kan begrunne hvorfor man stemmer som man gjør betyr ikke at man er smart. Det betyr bare at man har tenkt over det. Det er selvsagt fint det, altså.
|
|
|
#196 |
|
maler
|
Hvor bra synes du vi skal ha det før vi skal ta oss råd til å hjelpe andre?
|
|
|
#197 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Det er et betimelig spørsmål, Katta.
|
|
|
|
|
#198 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan si at FrP ikke er rasistiske.
|
|
|
#199 |
|
Panzerekstremfeminist
|
"Jeg kjenner noen som [insert dum ting]" funker utrolig dårlig som diskusjonsteknikk og argument. Jeg synes det er utrolig arrogant å tro at en selv og de som handler som en selv er den eneste som kan tenke selvstendig og ta gode avgjørelser. Jeg blir sur hvis noen antar at jeg har brukt mindre tid og ressurser på en avgjørelse enn de har fordi jeg mener noe annet enn dem.
|
|
|
![]() |
|
|