Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Fortell meg om Korsika

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-13, 23:07   #1
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortell meg om Korsika

Er det dit vi skal på sommerferie, tro? Fortell, fortell! Noen som har tatt båten over til Sardinia?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 23:53   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Henger her, vi har lyst til å reise dit vi også. Aldri vært der da.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 08:21   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Vi tenker at vi kanskje kunne starte i Nord-Italia og se det skjeve tårn i Pisa, som ungene apselutt vil, og så ta båt fra Livorno til Korsika, og så kanskje hoppe videre til Sardinia etterpå. Evt. motsatt retning?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 08:29   #4
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.018
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Jeg har vært på Korsika og det er kjempefint der synes jeg. Tok fergen over fra Livorno i Italia (var på interrail) og bodde privat hos kjente som hadde et hus rett ved en veldig fin strand, helt på sydspissen av Korsika. Dro også på tur inn i landet hvor vi badet i elv.
En annen gang tok vi ferge fra Marseille og skulle til Sardinia, men fergen stoppet også på Korsika.
Korsika er jo fransk, og mange franskmenn drar dit på ferie, men det er langt fra så overfylt som på rivieraen. Absolutt å anbefale!

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 08:45   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.718
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Vi var på Sardinia og tok båt over til Korsika, Bonifacio (usikker på skrivemåten her). Overfylt turistifisert gammel by med fantastiske små trange gater og masse turistsjapper, nydelig mat og flotte gamle bygninger/fort. Jeg vil gjerne tilbake tross turistene! Minnet meg litt om gamle Palma (Mallorca) om du har vært der, bare trangere gater. Det finnes sikkert roligere områder enn denne gamlebyen som var veldig populær.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:02   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Jeg ser nå (av bilder) at det er 10 år siden vår fantastiske korsikaferie! Utrolig at vi ikke har reist tilbake, for det har vi veldig lyst til. Vi reiste med båt fra Nice, der vi hadde besøkt mine foreldre. Leide bil deler av tiden, og reiste ellers rundt med de søte, små togene som går rundt på øya.



Korsika har hvite, øde strender, flotte fjell og turterreng (om man har slike tilbøyligheter), og deilig mat og vin. Vi likte oss veldig mye bedre på vestsiden enn på østsiden; langt mindre turistifisert, virket det som. Spektakulære Bonifacio helt i sør må nesten oppleves, men her trenger man ikke nødvendigvis å bo (korte avstander gjør at man ikke trenger å overnatte i dyre turistfeller).



Man kan for eksempel slå seg ned i bittelille Porto Pollo, som har en helt fantastisk strand! Herfra kan man ta turer til Cupabia (en enda finere strand, helt uten andre mennesker), Campomoro og Olmeto oppe i fjellsiden.



I Porto Pollo bodde vi på et pensjonat som het L'Escale, helt nede på stranden. Vi snakker fremdeles om hvor deilig det var å høre bølgene slå opp på stranden når vi skulle sove.

Calvi, Bastia, L'Île-Rousse, Propriano, og ikke minst Sartène (med fabelaktig, vidstrakt utsikt og god vin!) er alle fine byer/steder.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:03   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Åh! Solgt!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:09   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Jeg har hatt lyst til å reise tilbake til Korsika, for vi fikk ikke helt greie på øya da vi var der noen dager for 12 år siden. Og jeg ble så forvirret av at alt VIRKET italiensk, men så snakket de fransk!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:15   #9
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Jeg har bare vært en dag i Ajaccio, som en av havnene på Middelhavscruise, og dessverre var vi der på en søndag hvor alt viste seg å være lukket og låst hva gjelder butikker ol. Derimot var det marked og restauranter åpne i fleng, og selve stedet var helt nydelig. Jeg reiser gjerne til Korsika igjen!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:25   #10
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Åh! Solgt!

Jeg vet det!! Korsika kalles ikke l'Ile de Beauté for ingenting. Jeg tror det er lurt å planlegge litt, for å få med seg de aller fineste stedene, og ikke havne i turisthelvete. Men den biten har jeg en følelse av at er i de beste hender.

Jeg kan ellers melde at Pisa med sitt skjeve tårn er en smule oppskrytt. Men hvis man ikke ankommer en iskald påskedag med snø i luften(!), som er så hellig at absolutt alt (tilogmed restaurantene) er stengt, med feber som nærmer seg 40, så går det sikkert bra.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:28   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg vet det!! Korsika kalles ikke l'Ile de Beauté for ingenting. Jeg tror det er lurt å planlegge litt, for å få med seg de aller fineste stedene, og ikke havne i turisthelvete. Men den biten har jeg en følelse av at er i de beste hender.

Det skal nok gå greit.

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg kan ellers melde at Pisa med sitt skjeve tårn er en smule oppskrytt. Men hvis man ikke ankommer en iskald påskedag med snø i luften(!), som er så hellig at absolutt alt (tilogmed restaurantene) er stengt, med feber som nærmer seg 40, så går det sikkert bra.

Dette er det visst 100 % konsensus om, men når nå ungene absolutt vil, bruker jeg gjerne en dag på det. De kunne jo ønsket seg noe mye verre. Tivoli. Cruise!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 10:27   #12
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.793
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Likte Korsika veldig godt. Var der sommeren 2000, reiste med ryggsekk og tog, prebarn.

Vi toget ned til Marseille, tok nattferge over til Bastia. Det anbefales å ta tog på øya, jernbanen er gammel og sjarmerende. Vi toget over til Ille Rousse, med stopp i Ponte Leccia. Ille Rousse var et typisk badested, fin strand. Vi tok toget videre til Corte, historisk by med øyas universitet. Deretter togtur fra Corte til Ajaccio. Fantastisk tur, få vindusplass! Mye fjell, svinger og høydeforskjeller. (Fint å gå turer i fjellet rundt Corte. Vandreturen vi tok var ment opp mot Monte D oro,2246 moh. Men vi kom ikke helt opp. I stedet gikk vi rundt fjellet, en fin tur. Tok toget til Tattone gikk opp til Refuge del Onda, flott hvis dere vil oppdage fjellet, og endte opp i Vizzavona. Landskapet var vakkert. Frodig. )

Fra Ajaccio tog vi buss til Bonifacio, helt på sydspissen. Vi stoppet innom Propriano og syklet ut til Filitosa, kanskje morsomt for unga, historisk sted.

Bonifacio er i hvertfall en by jeg gjerne reiser tilbake til. Fra Bonifaccio tok vi en båttur ut til Ile Lavezzi, et naturreservat. Anbefales, ubebodd med krystallklart vann. Fra Bonifacio går det også båter til Sardinia.

Kom oss tilbake til Ajaccio, og hjem tok vi ferge til Nice, nattoget til Paris.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 11:55   #13
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Elsker Korsika. Det er fantastisk der. Så VAKKERT med turkist hav, hvite strender. Snur du deg vekk fra det glitrende havet ser du blomsterenga og lavendelen som vokser vilt overalt, fantastisk syn: Le Maquis. Enda lengre opp troner de enorme fjellene med snø helt øverst. Det er magisk der. Esler, kuer, villsvin går fritt rundt oppe i fjellene, plutselig må man stoppe bilen for å se på en diger flokk Bukkene Bruse som klatrer seg oppover fjellet og krysser den svingete lille veien du kjører på.

Jeg har vært overalt på hele øya, mange mange ganger (jeg er halvt fransk/korsikansk). Vi bor på Vest-kysten (oppover fra Ajaccio). Men jeg liker Øst-kysten likegodt. Porto Vecchio er fantastisk. Skjønn by med magiske strender rundt (santa Julia lå på en av verdens beste strender-liste). Bonifacio nydelig, men veldig turistifisert. Shopping i Ajaccio, Korsikas hovedstad og Napoleons hjemby. Havna med store cruiceskip og yachter. Calvi er også en flott by. Mye fancy folk, filmstjerner og yachter der også. Men også vannvittig mye historie! Kjøp Lonely Planets guide to Corsica

Mye svingete veier, og jeg som blir lett bilsyk har noen utfordringer noen steder (særlig kystveien mellom Calvi og Porto), men det var verdt kvalmen, for for et syn!!!! Glitrende havet, fjellene. Det er helt utrolig. Man kjører i syden med palmer, og plutselig ser man skitrekket ved Monte Zinto (Korsikas høyeste fjell 2700m). Det er innmari kult.

Nydelig rosevin er det der også

Fordel å kunne litt fransk, men ingen must. De snakker engelsk i de største byene, og de fleste er hyggelige og vil hjelpe til.

Vi flyr nå direkte Oslo-Ajaccio (takk Norwegian!). Før fløy vi Oslo-Paris-Ajaccio. Eller Oslo-Nice-Ajaccio. Har også tatt båten (Corsica Ferries) fra Nice. Tok 4 timer med hurtigbåt. Vi leier alltid bil når vi kommer dit.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 11:58   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Takk, Mariss! Vi snakker nok fransk til at folk skjønner at de må forbarme seg over oss og gå over til noe annet ganske fort.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:00   #15
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika



Calvi




__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:04   #16
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Det er sånn strender skal være.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:07   #17
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika





Naturlig hjerte i fjellet mellom Porto og Piana, ungene ble helt VILLE da de så det!

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no