Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Har du fått julebukker på døra?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Se resultatene: Har du fått julebukker på døra?
Ja, hver romjul. 29 19,86%
Ja, et og annet år. 38 26,03%
Ja, en gang i 1978. 26 17,81%
Nei, aldri. 52 35,62%
Nei, men jeg går julebukk hver romjul. Naboene elsker meg! 0 0%
Nei, men jeg får ofte pizza på døra. 1 0,68%
Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 08:49   #61
energibombe
Aktiv

Medlem siden: Oct 2012
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har du fått julebukker på døra?

Vi har bare bodd her en jul og det kom julebukker mange ganger i romjula i fjor

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 08:54   #62
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Forresten, dere som får hyppig besøk av julebukk, bor dere i eller nær Bergen? Virker som om det er veldig stort der, men ikke like stort andre steder i landet.

Jeg bor midt mellom Bergen og Stavanger. Rogaland.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 09:02   #63
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Har aldri opplevd å få julebukker på døra.

Gammel 01-11-13, 09:30   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixie da. Du markedsfører deg som juledamen over alle juledamer. Og så liker du ikke julebukker!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 10:19   #65
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke vært hjemme en eneste jul siden... slutten av 90-tallet.

De årene vi har vært hos mine foreldre kommer det julebukker, det er ungene i slekta, så min eldste har også vært med en gang i alle fall. Hos svigermor kan jeg ikke huske å ha sett dem.

Tipper vi skal få ungene til å gå litt i år, men regner med det kan bli til kjentfolk, ja.

Gammel 01-11-13, 10:20   #66
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja, på nyttårsaften, barna her i huset går også. Ikke kjempe mange som går, men noen er det hvert år.

Gammel 01-11-13, 10:48   #67
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kvart år. Julebukk er veldig populært her eg bur, og det er sikkert derfor Halloween ikkje er så stort. Ungane kler seg vanligvis ut som nisser eller gamal mann/ kone, men eg har fått ninja turtle på døra ogå. Enkelte av dei eldre som bur her lagar klar små poser med godteri og julekaker, og står nesten i vindauga og venter. Ungakarane i nabolaget er det litt verre med. Ein gong kom ungane heim med ein boks fruktcoctail.

Det har vært enkelte kveldar eg får assosiasjonar til Halloween i USA når eg ser nabolaget kryr av smånisser på veg frå hus til hus. Som regel går dei 3. dag jul, men det hender ein sjelden gong det kjem nokon ellers og. Eg synest ikkje det er superstas og stå i døra og frysa og høyra på ein flokk ungar, men eg husker godt kor stas det var å gå som lita sjølv.

Gammel 01-11-13, 11:13   #68
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er det julebukkar kvart år, og dei går i romjula, dvs. i perioden etter 2. juledag fram til og med nyttårsafta. Vi bur "på landet", ca 40 min. unna Bergen. Viktig å ha godteri i hus i romjula. Julebukkar er velkomne over alt og i alle hus, men Halloween-besøk er ikkje alltid like pop.

Der eg kom frå var det vanleg at vaksne var julebukkar også. Dei tok på maske, og gjekk julebukk til slekt og venner (andre vaksne). Dei trampa da inn i huset og gjorde ugagn - rota i kjøkkenskapa, forsynte seg av godteri og tok seg ein svingom med vert/vertinne. Kluet var å finne ut kven det var før dei drog vidare til nye offer.

Gammel 01-11-13, 12:06   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dixie da. Du markedsfører deg som juledamen over alle juledamer. Og så liker du ikke julebukker!

DD er vel ganske ferdig med julefeiringen sånn til lunsj 1. juledag, er hun ikke?

Gammel 01-11-13, 12:30   #70
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Gikk julebukk noen få ganger da jeg var barn. Der jeg kommer fra var det vanlig at vi ble invitert inn for servering med påfølgende "forhør" for å avsløre bukkene. Noen voksne gikk også, da på fredag eller lørdag kveld for å "tigge" brennevin ol. Synes hele greia er klein. I bygda jeg nå bor nå må for øvrig de fleste ungene som går halloween synge en sang før de kan si knask eller knep. En annen ting, finnes det noen regler for julebukkene ang. hvilke hus de kan besøke og ikke? Blir litt trist å skur av utelyset hele romjula og helt frem til 20. dag jul.

Mamma skulle nok gjerne skrudd av tror jeg. Hun har alltid hatet julebukker. Hun sier at halloweenbarna er mye greiere å forholde seg til, de roper "knask eller knep", mottar godteri i døråpningen, takker og løper videre. Mens julebukkene liksom skal inviteres inn, de skal synge, og forventer at man skal snakke med dem, og hun aner ikke hva hun skal si ... Da vi bodde hjemme sendte hun alltid oss ungene for å snakke med julebukkene og gi dem godteri, selv nektet hun.

Jeg synes de er litt morsomme jeg da, og søte, selv om det kan bli noe beklemt ja.

Gammel 01-11-13, 13:19   #71
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

......Mens julebukkene liksom skal inviteres inn, de skal synge, og forventer at man skal snakke med dem, og hun aner ikke hva hun skal si ... Da vi bodde hjemme sendte hun alltid oss ungene for å snakke med julebukkene og gi dem godteri, selv nektet hun.

Jeg synes de er litt morsomme jeg da, og søte, selv om det kan bli noe beklemt ja.

Er det derfor dette er ein levande tradisjon i og rundt Bergen da kanskje? Bergenserar er ikkje så beklemte?

Men altså: man siger: "Neimen, er det JULEBUKKAR! Åh, så fint de sang altså (dersom dei sang), skal de ha noko godt da? Berre vent litt her så skal eg finne.... (tasse til kjøkkenet)... VERSØGOD, god tur vidare!".

Det er over på 45 sekund, og dei vil helst berre dra. Går så fint atte

Det hender jo at dei syng 5 vers da, ok, det kan kanskje bli litt rart å stå der i døropninga og smile litt fårete, men ein kan eventuelt synge med?

Gammel 01-11-13, 13:25   #72
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fantastisk å se på dem synge.

Vi kaller ut hele nyttårsselskapet slik at alle får høre på dem og så får de ros og snop. Og så nikker vi hyggelig til foreldrene som står litt langt bak ved porten og prøver å være usynlige. Og er glade for at våre er blitt så store at vi ikke trenger å følge dem lenger.

Og om de bare synger "We wish you a merry Christmas", som strengt tatt bare er et refreng, så prøver mannen å tvinge dem til å synge verset også. Men det kan de aldri, og så får de snop likevel.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:26   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det er så koselig med julebukkene her i førjulstiden, masse unger ute, fin sang og bare kos. Noe annet enn knask eller knep.

Jeg husker da jeg gikk julebukk, det var ingen som sang eller gjorde noe spesielt. Vi stod der iført masker og holdt frem sekken.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:28   #74
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg husker da jeg gikk julebukk, det var ingen som sang eller gjorde noe spesielt. Vi stod der iført masker og holdt frem sekken.

Her synger de "På låven"

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:52   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra teori, Syrin!

Gammel 01-11-13, 16:23   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

DD er vel ganske ferdig med julefeiringen sånn til lunsj 1. juledag, er hun ikke?

Hehe, jo der har vi forklaringen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 16:38   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, jeg husker det fra bøgda.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 16:46   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det finnes jo ikke julebukker her omtrent, så jeg har aldri følt den der tradisjonen på kroppen, lizzm. Jeg synes det ser koselig ut på tv, der jeg slipper å stå i døråpningen og fryse og nikke og smile meg gjennom mange vers, hehe.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Njæ, jeg depper litt fordi julen (for meg) er "over" 1. juledag, men kaster ikke ut jula før 1. eller 2. januar.

Gammel 01-11-13, 17:53   #79
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, noen få på nyttårsaften.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 18:21   #80
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det finnes jo ikke julebukker her omtrent, så jeg har aldri følt den der tradisjonen på kroppen, lizzm. Jeg synes det ser koselig ut på tv, der jeg slipper å stå i døråpningen og fryse og nikke og smile meg gjennom mange vers, hehe.

Man står ikke i døråpninga og fryser, man inviterer julebukkene inn. I alle fall i bygda jeg kommer fra, hvor det fort kan være 27 kuldegrader på den tida av året.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.