Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-13, 15:30   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Gresskar, edderkoppspinn, skummel mat, fest og kostymer er gøy! Knask eller knep synes jeg ikke er noe stas i det hele tatt. Men selv om jeg alltid prøver å lure ungene fra det, så vil de jo. I år er eldste på fest, og yngste går ut med mannen og nabobarn, mens jeg skal være inne og susse på baby. Mellomste tenkte å ha med godteri hun da, slik at hun kunne dele ut litt. Men ja, det er jo lov å ikke like Halloween da! :raus:

Nåmmin!

Gammel 31-10-13, 15:31   #62
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

.. "Vi som vil ha julebukk i stedet for Halloween" er intet mindre enn puteflau. Jeg er sikker på at det er de samme folka som legger ut sånne lister om at de kjørte uten bilseler og datt ned fra trær ustanselig gjennom hele barndommen og likevel mener at det gikk bra med dem som melder seg inn i gruppa...

Det ER definitivt dem, de som vil ha Jul i Skomakergata på barne-tv. Vurderer å lage en gruppe med samme logikk; "Vi som vil feire 17. mai og ikke julaften" (En festdag i året får da holde LENGE!), "Vi som ikke brukte sykkelhjelm og døde i trafikken på 70-tallet". Dere kan sikkert komme på noen bedre grupper, så del.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:33   #63
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi som egentlig skulle ønske at det var 1978. Til evig tid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:34   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vi som syns at barna ikke skal få mobil før de blir 25, for så gammel var jeg da JEG fikk mobil! "

Gammel 31-10-13, 15:36   #65
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker selve konseptet halloween. Jeg har derimot store problemer med å velvillig dele ut godterier til store slamper som ikke har lagt større innsats i utkledning enn ei fæl gummimaske over hodet. Det er ikke godt nok synes jeg.

Gammel 31-10-13, 15:41   #66
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe forhold til Halloween som sådan, og hadde ikke savnet det om det døde ut, men Guttungen har telt ned i ukesvis og gleder seg stort til å ut og gå med bestisen. Og det gir ham slik glede at jeg spiller på lag - pynter med gresskar og levende lys, samt en flaggermus som flyr rundt i ring ved inngangspartiet, og så tenker jeg at ja ja, en gang i året, når det gleder ham slik, så kan jeg være med på moroa.

Gammel 31-10-13, 15:42   #67
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg digger å få barn på døra, og bor dessverre slik til at det kommer alt for få. Jeg liker tanken på å kle seg skummelt for å skremme det onde vekk. Jeg synes de små i nabolaget er hysterisk søt-skumle. Jeg liker å lage til for ungene, både selskap, pynting av hus og laging av kostymer, men da må jeg ha tid til det, ikke at det kommer på toppen av alt annet jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke rekker å gjøre skikkelig (og litt sånn er det i år, dessverre). Jeg liker å gjøre ting skikkelig, så når halloweenfeiringa først er kommet for å bli kan jeg like gjerne gjøre det beste ut av det, kjøre på for fullt og være med på galskapen. Jeg vil ikke være den som surmuler på sidelinja mens andre har det gøy. Det er livet for kort til.

Jeg FORSTÅR virkelig ikke det der med at Halloween liksom skal være en erstatning for julebukktradisjonen og en trussel mot denne. De foregår jo med to måneders mellomrom og har ikke noe med hverandre å gjøre. Ungene mine går julebukk også de! Da har de på seg noe helt annet (gamle forkler, skjørt, skaut, kofter etc) og gjør noe annet (synger) og får noe annet (julegodt og kaker i stedet for vanlig godteri). Det er vel opp til oss foreldre å holde den tradisjonen i hevd, det er vel ikke noe ungene kommer på av seg selv.

Litt sånn "Jeg liker ikke at vi skal drive og feire påske. Jeg synes tradisjonen med julefeiring er mye koseligere, og liker marsipanen mye bedre når den er formet som en gris enn når den er formet som et egg. Blot og feiring midtvinters har vi hatt siden hedensk tid, påskefeiringa er noe nymotens tull som kom med kristendommen. Ut med påska, inn med jula!".

Men det er lov å mislike halloween :raus: men bland for all del ikke julebukkene borti det!

Sist redigert av My : 31-10-13 kl 15:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:47   #68
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ideologisk sett har jeg vel så mye i mot julefeiringen. :dukker: Og hvis man snakker om kommersiell utnyttelse av en høytid, hvorfor nevnes ikke julen?

Halloween har vel vært feiret i ulike former også i vår kultur i århundreder, som Allehelgensdag, lys på gravene, og enda lenge før det, førkristne markeringer av at man skulle jage bort onde ånder, udøde, hvahardu.
http://no.wikipedia.org/wiki/Halloween

Morosamt med <insert høytid> for dessa som er små!

Gammel 31-10-13, 15:48   #69
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nille er store på Halloweenstash.
Poden vet av den butikken kun derfor.

Gammel 31-10-13, 15:48   #70
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine greier, har Nille på vei hjem.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:49   #71
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke noe om at aktiviteter utgår, det er da plass til begge deler. Vi har til nå ikke deltatt eller gjort noen markering, men i år blir det gresskar og godteri for barnas skyld, og trening som normalt.

I 2005 hadde vi noen aggresive truende gutter på døra, de kunne ikke være mer enn 12 år. Halloween 2009 var det noen som brant søppel i nabogården. Sikkert tilreisende pøbel. . Men slike episoder ødelegger for de hyggelige feirende. Jeg hadde egentlig tenkt å by på chili brownies til fæle smågutter, men jeg har ikke tid, eller velger å være positiv.

Halloween 2014 er på en fredag, det passer bedre.

Gammel 31-10-13, 15:51   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men det med død og blod og kombinasjonen med små barn, det er vi ikke så mange som syns er ekkelt, altså?

Gammel 31-10-13, 15:53   #73
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det med død og blod og kombinasjonen med små barn, det er vi ikke så mange som syns er ekkelt, altså?

Nei, det er mye eklere i kombinasjon med voksne. De små barna er gørr-søte med påmalt blod og gørr.

Det er herlig befriende å en dag i året få være så ekkel og morbid som man bare orker.

Gammel 31-10-13, 15:55   #74
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at man kan tilpasse "skummelhetsgraden" til alder på barna. Mine klarer seg fint med edderkopper, flaggermus og spindelvev liksom. De trenger ikke gørr og blod for å synes at ting er skumle.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:55   #75
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker ikke halloween og vi feirer ikke eller gir godteri til de (få) som evt måtte komme på døra.
Vi bor sånn til at det er ytterst sjelden at det kommer noen, men gjør det det forteller jeg at vi ikke feirer halloween, og så forklarer jeg dem hva slukka utelys betyr.

I følge minsten er jeg verdens verste mor, og han skal hate meg for alltid (sagt kl.07 i morges, han er sjelden blid når han vekkes).

Nr.2 er heller ikke så blid, men lot seg blidgjøre med godteri og film. Jeg tror det er godteriet som er forlokkende.

Gammel 31-10-13, 15:56   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg får helt hetta av spesielt den liksminkingen (selv om jeg altså har gjort det med mine). Jeg blir helt overtroisk av det, tenker "troll-i-ord", får lyst til å banke i bordet og kaste svarte katter over skuldra og alt hva man nå kan gjøre for å avjinxe.

Gammel 31-10-13, 16:06   #77
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får helt hetta av spesielt den liksminkingen (selv om jeg altså har gjort det med mine). Jeg blir helt overtroisk av det, tenker "troll-i-ord", får lyst til å banke i bordet og kaste svarte katter over skuldra og alt hva man nå kan gjøre for å avjinxe.

Herremin, du er nå søt, da. Apropos å ikke tro på overtro og sånt, liksom.

Og hvordan kan du, av alle mennesker, ikke like Halloween?

Gammel 31-10-13, 16:06   #78
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

det skumle er jo at man etter å ha skåret gresskar og skumlet hus og laget avkuttede finger-brød og edderkoppmuffins og gresskarkake og mumie-pølser og saft i punsjebollen etter grandtante Ruth med isbiter som er frosset i engangshansker og heksepynt på døren og gravstein i hagen - så synes man plutselig det er skikkelig dødsmorsomt selv også!

Akkurat dette gjorde vi for noen år siden, bortsett fra saft i punsjbollen etter grandtante Ruth. Det det endte med var at ungene nektet å spise noe av det vi hadde laget fordi det så så ekkelt og skummelt ut og vi endte med å raide Storebror sitt lager av grandis og alt det andre ble tatt med på jobb og servert litt himmelfalne kolleger dagen etter.

I år, som i fjor, er inngangspartien pyntet litt og godis kjøpt inn. De som kommer på døren er unger vi kjenner godt, til og med noen kompiser av Storebror har dukket opp og heller fått en øl enn karameller.

Gammel 31-10-13, 16:08   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Herremin, du er nå søt, da. Apropos å ikke tro på overtro og sånt, liksom.

Og hvordan kan du, av alle mennesker, ikke like Halloween?

Fordi jeg strengt tatt kan tenke på 100 andre ting jeg heller vil gjøre på bursdagen min enn å sminke og kle ut unger og tråkke rundt i nabolaget og følge dem på trick-or-treat?

Gammel 31-10-13, 16:09   #80
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi jeg strengt tatt kan tenke på 100 andre ting jeg heller vil gjøre på bursdagen min enn å sminke og kle ut unger og tråkke rundt i nabolaget og følge dem på trick-or-treat?

Som å drikke champagne med meg?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.