Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Broen II

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-13, 12:45   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Broen II

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Men tenker du da at hun ikke har et syndrom? Jeg har alltid tenkt at hun har asberger eller er autist. Og så synes jeg hun var bedre i den første sesongen, for i denne synes jeg hun er overspilt og litt karikert. Selv om jeg jo ler mer nå, da.... men det at jeg ler gir meg en følelse av at produsenten ønsker at hun skal være litt parodisk, og det synes jeg er et billig knep.

Jeg har alltid tenkt at hun har Aspergers syndrom, og det er jo en diagnose, men det er ikke en feil, tenker jeg. (Som Polyanna sier kan det være ganske glidende overganger mellom diagnose og personlighet.) Jeg synes det holder med syndromet, uten at hun trenger å være traumatisert og skadet i tillegg, hvis du skjønner. (Litt som at man kan ha f.eks. en homofil hovedperson med uten at vedkommende skal ha blitt utsatt for overgrep eller mobbing, og uten at legningen nevnes i tide og utide - det er et tegn på hvor normalisert en ting har blitt, synes jeg.)

Jeg skjønner godt poenget ditt med billig knep. Det er en vanskelig balansegang, det der - på den ene siden er det billig og kjipt å gjøre narr av folk som ikke kan annet, men på den andre siden er det normaliserende å vise at en person utenfor normalområdet er normal nok til at man kan le av henne innimellom (og bli irritert innimellom, og grensesette innimellom). Det er ikke respekt å pakke noen for mye inn i bomull heller, det kan egentlig fungere sykeliggjørende. Om man synes de lykkes eller ikke, det er jo en subjektiv vurdering.

Og jeg synes det kan være et billig poeng om man gjør henne stakkarslig ved å gi henne en tragisk og traumatiserende barndom. Men dersom det var søsteren som ble skadet, og hun selv forsøkte å hjelpe søsteren, ville det føles mindre problematisk for min del, tror jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.