Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bor du nærme foreldre eller svigerforeldre?
Ja, nær der en av oss vokste opp 134 56,78%
Ja, men de har flyttet til oss et annet sted 6 2,54%
Nei, men vi vurderer å flytte hjem 1 0,42%
Nei, men de vurderer å flytte hit 1 0,42%
Nei, vi bor ikke nærme 89 37,71%
Ostepop 5 2,12%
Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 17:09   #181
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Jeg har en annen definisjon av nærområde enn CD, men vi bor 90 mil unna min mor, 70 mil unna svigerforeldrene mine, 70 mil unna svigersøstrene mine, 50 mil unna den ene søsteren min og ca 1400 mil til den andre søsteren min. Jeg hadde opplevd det som virkelig nært om vi bodde i samme by, men i forskjellig bydel. Selv om sosiografien var forskjellig.

Jeg opplever at jeg faktisk oppfatter det som eksotisk med de som er vokst opp her (vi bor på en plass hvor det er mange "lokale" om jeg kan bruke den termen). Livene deres er ganske anderledes enn våre, det er detaljer som gjør at ting blir anderledes. Helger, fritidsinteresser, ferier, oppussing, bilkjøp (jeg ønsker meg virkelig en raff bil! Og har et vrak, men vi greier ikke å bestemme oss for hva vi skal kjøpe). Jeg tenker at disse forskjellene betyr ikke noe i den "store sammenhengen", men i hverdagen blir ting anderledes. Feks Da ungene var små var bestandig en av oss voksne hjemme på kvelden eller vi hadde barnevakt, da var det litt rart å oppdage at andre folk leverte ungene til besteforeldrene og dro på jobbreise - når jeg sto utenfor og skulle levere noe. Ikke fordi det er feil, eller galt, men bare en tanke jeg aldri hadde tenkt. At det faktisk var mulig at de ikke var hjemme.

Gammel 18-10-13, 17:13   #182
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Fikk ikke krysset av i pollen. Ja, vi bor nær mine foreldre, men svigermor bor i nord (der hun og mannen er fra) og vi i sør.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 17:29   #183
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vokst opp i en bygd på Østlandet, mannen min i en by på Sunnmøre. Vi bor i Bergen.

Vi har tidligere snakket om å flytte østover, men for hvert år som går blir vi mer og mer "fast" her. Hadde vi flyttet ville det ikke blitt til min hjembygd. Grunnen til det er at jeg ikke ønsker å jobbe på samme sted som jeg bor. Og ingen av oss er interessert i en times pendling. Ingen av oss kunne tenke oss å flytte til min manns hjemsted. Vi ville ha hatt familie i nærheten og barna vill ha lært seg å skille mellom kj-lyd og skj-lyd pga dialekten, men de argumentene veier ikke tungt nok

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 17:38   #184
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg funderer litt på hvorfor Poly og jeg ofte vikler oss litt inn i sånne diskusjoner. Jeg tror vi begge er glad i å se på store linjer og grove penselstrøk og det er en interessant trend at osv. Også blir vi veldig forbauset når folk mener det handler om enkeltpersoner og ikke populasjoner, og skjønner at vi har fornærmet noen.

Vel. Jeg klarer utmerket godt skjønne forskjellen på individ og populasjon, og vet hva en trend er. Det er en del nyanser mellom å beskrive trender på populasjonsnivå og å komme med blomstrende beskrivelser av bygdeboerne, som det har vært en del av i disse diskusjonene.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 17:40   #185
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Vel. Jeg klarer utmerket godt skjønne forskjellen på individ og populasjon, og vet hva en trend er. Det er en del nyanser mellom å beskrive trender på populasjonsnivå og å komme med blomstrende beskrivelser av bygdeboerne, som det har vært en del av i disse diskusjonene.

Har jeg det, Cuya? For jeg mener bestemt at jeg ikke har det. Jeg har sagt at det finnes kanskje flere av, i storby vs småby vs bygd.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 17:47   #186
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Har jeg det, Cuya? For jeg mener bestemt at jeg ikke har det. Jeg har sagt at det finnes kanskje flere av, i storby vs småby vs bygd.

Nei, jeg kan ikke si at du har det. Jeg siterte deg fordi du omtalte deg og Polyanna, og Polyanna synes jeg har vært ganske fargerik og generell i flere innlegg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 17:51   #187
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bor 30 mil i fra hjemstedet mitt, men bygda jeg bor i nå er forbausende lik hjembygda mi. Svigers bor vanligvis 8 mil unna, men nå gikk det et ras på vei dit for nøyaktig en måned siden så nå må vi kjøre rundt halve verden for å komme dit. Vi har mange gode naboer som vi hjelper og får hjelp av i hverdagen, så det savner jeg ikke fra foreldre. Jeg savner foreldrene mine da, det å kunne dratt på besøk uten å måtte overnatte hadde vært gull..

Gammel 18-10-13, 18:24   #188
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

...

Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 14:56.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:28   #189
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om jeg skal gå tilbake og lese innleggene mine en gang til, jeg antar det er dem med charterfeber og charterturer det henvises til, og jeg mener da at jeg der understreket ganske tydelig at jeg ikke snakket om bygd spesielt?

Gammel 18-10-13, 18:31   #190
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Java: Det med at enkelte folk som alltid har bodd i Oslo snakker om alt som er utenfor Oslo som "distrikt" eller "bygd" er helt utrolig irriterende. Særlig når det kobles til subsidier og de får det til å høres ut som om Oslo subsidierer alle de andre.

Jeg syns det er mindre av det her enn ellers, men har kanskje mistet følsomheten på temaet noe i forhold til før.

Gammel 18-10-13, 18:36   #191
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Samme nabolag, slett ikke. Men likevel, nært. Hver sin kommune, men i forhold til at vi bodde en dagsreise unna inntil i fjor sommer, nært. Meget nært min bror, vi har barn i samme bhg, og passe nært mine foreldre. Vi møter dem ikke på nærbutikken, men når vi drar på kjøpesenteret på lørdager, ja så kan vi treffe dem der. Det er nært nok til at de naturlig deltar i sommeravslutnign i bhg, kan være barnevakt, dra på søndagsmiddag (og siden jeg jobber i mitt barndoms nabolag, har omtrent samme utsikt fra kontorvinduet som fra mammas kjøkkenvindu, så føles det som om vi på et vis "flyttet hjem")

Vi bor likevel en dagsreise (eller altså, sånn noen og førti mil) fra mine svigerforeldre.

Gammel 18-10-13, 18:39   #192
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og forholdet til Oslo som BYEN og resten som "provinsense", ja, det har jeg egentlig ikke helt noe forhold til.

Jeg vokste opp i en bykommune, men vi snakker tross alt ikke en stor by akkurat, og vi bodde ikke i byen heller, ikke i sentrum. Og bor nå på bygda, definitivt, absolutt, veldig. Men dette oppleves på et vis ikke som så mye mer bygda enn den "bygda" jeg vokste opp i, bare at skolen der hadde i det minst to klasser pr trinn, mens her er det bare en, mest fordi her er det uforholdsmessig mange skoler på lite folketall i kommunen.

Gammel 18-10-13, 18:44   #193
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i barndomshjemmet til mannen, men svigers døde for 20 år siden.
I samme by som vi begge er født og vokst opp. For min del er det på feil side av byen(feil side av fjorden ), men ikke lenger unna enn at det var noen kjekkingen her oppe da jeg gikk på ungdomsskolen.
Foreldrene mine har flyttet, men bor nå i nabobyen, 20 minutters kjøring unna.

Jeg trives i byen min, en passe stor småby som gjerne vil være stor. Kulturlivet blomstrer og det tar meg en time og ti minutter så har jeg parkert og står på Operaen, om det er det jeg vil.
Jeg har alle muligheter.

Gammel 18-10-13, 18:51   #194
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Vi bor i mitt barndomshjem. Bor i Bergen men helt ytterst av kommunen og bydelen. Da jeg var liten så var dette "nesten" på landet men området har forandret seg veldig siden den gang pga utbygging.
Da vi flyttet "hjem" igjen så flyttet mine foreldre i en leilighet 10 min unna med bil og skiftet bydel. Nå bor de helt på grensen mot vår bydel så vi kan treffe de helt tilfeldig på det lokale senteret. Alle i vår familie bor i Bergen eller en av nabokommunene. Søsteren til mannen flyttet fra Oslo og hjem da de ventet nr 2. Veldig praktisk ifht barnevakter.

Snuppa går derfor på den samme skolen som jeg gikk på og det er ganske mange av foreldrene som også har gått på denne skolen. Dette er et typisk område med mange folk som har vokst opp her eller andre steder i bydelen.

Gammel 18-10-13, 19:47   #195
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Fant ikke helt et alternativ som passer. Jeg bor nå i samme by som foreldrene mine, men ikke der jeg vokste opp. Vi bor et stykke fra hverandre, men ikke så veldig langt. Mannens foreldre bor vestpå.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 20:00   #196
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er fra Bergen og bor i Trondheim. Mannen er fra Trondheim, men vi bor ikke i samme bydel som svigers (der han vokste opp). Jeg kunne ikke tenke meg å bo der de bor, av flere årsaker.Men mannens søster har bosatt seg i naboblokken til sine foreldre.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 20:31   #197
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Vi bor i huset som mannen min vokste opp i, med mine svigerforeldre i leilighet i kjelleren.
Pga jobb har foreldra mine flyttet hitover, de bor nå ca 5 mil herfra. Jeg vokste opp ca 50 mil herfra.

Gammel 18-10-13, 20:35   #198
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Vi bor i samme kommune som mine foreldre og i nabokommunen til svigers. 15 og 5 min med bil til hver. Vi er veldig glade for at vi har dem såpass nærme. Det er likevel slik avstand at de må ha på sko og yttertøy for å komme på besøk. Det blir sagt at avstanden da ikke er for kort.

Gammel 18-10-13, 20:38   #199
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor nær pappa og svigers. Mamma har flyttet et par timer unna. Jeg har vokst opp hos bestemoren min og hun bor i gangavstand til alle barn og barnebarn, så vi er mange som hjelper til.

Gammel 18-10-13, 21:44   #200
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg funderer litt på hvorfor Poly og jeg ofte vikler oss litt inn i sånne diskusjoner. Jeg tror vi begge er glad i å se på store linjer og grove penselstrøk og det er en interessant trend at osv. Også blir vi veldig forbauset når folk mener det handler om enkeltpersoner og ikke populasjoner, og skjønner at vi har fornærmet noen.

Grunnen til at jeg kanskje ofte leser deg og Poly feil i sånne diskusjoner er sammensatt: mange år sammen på forum, mange diskusjoner med samme tema og mange sammensatte tolkninger ut fra mange diskusjoner. Når det gjelder bygd-by tenker jeg ofte at dere burde vite, dere bør ha et større perspektiv, dere har tross alt erfart! Jeg er oppvokst på samme sted som deg, ikke ulikt samme sted som som Poly, og jeg tenker at dere har jo erfaring; dere burde jo vite hvordan det er.
Men gang på gang blir jeg overrasket over hvor forskjellig vi opplever det. Gang på gang blir jeg overrasket over at dere bare ser det negative ( for jeg leser dere slik) og ikke ser alt det positive. Og gang på gang føler jeg at dere mener at det er rett å dra (eller rømme, som noen kaller det), og at de som valgte å bli valgte feil.
Jeg presiserer at jeg snakker ut fra 6 år på FP og summen av mange tråder.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.