Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bor du nærme foreldre eller svigerforeldre?
Ja, nær der en av oss vokste opp 134 56,78%
Ja, men de har flyttet til oss et annet sted 6 2,54%
Nei, men vi vurderer å flytte hjem 1 0,42%
Nei, men de vurderer å flytte hit 1 0,42%
Nei, vi bor ikke nærme 89 37,71%
Ostepop 5 2,12%
Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 15:53   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og hvis jeg har skrevet noe uspesifisert og drittalt mot bygder generelt som jeg ikke husker akkurat nå, så er det fordi jeg var i opposisjon.

Gammel 18-10-13, 15:55   #142
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herregud, jeg bor jo på bøgda NÅ! Det heter "...seter", lissom. Vi har trær og jorder an mass!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:01   #143
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det er ganske festlig, siden jeg er svært påpasselig med å spesifisere at jeg snakker om den spesifikke bygda jeg vokste opp i.

Derimot har jeg uttalt meg mer generelt om at de uheldige virkningene som kan komme av for små forhold, som når læreren er kommunepolitiker og gift med fastlegen som er moren til mobberen i klassen. Det var i en tråd som omhandlet Øygard-saken, så vidt jeg husker.

Nå måtte jeg rett og slett søke litt for å se om jeg husket helt feil, og da kom f.eks. denne opp:

Jeg kan sikkert poengtere hvorfor jeg mener Oslo er det beste stedet også.

Det er litt fordi at samme hvem man er, har man plass og mulighet til å være seg. Skoleflinkefolka får plass, idrettsfolka får plass, musikkfolka får plass, småbarnsfamilier, eldre, yngre, det er rett og slett rom for alt. (Og nå snakker jeg ikke "rom" som i areal, men som i, øh, overført betydning.)

Og så elsker jeg byer, og liker ikke bygda. :subjektiv:

Det andre avsnittet ditt her passer godt på en bynær bygd ved der jeg bor - og veldig godt på den lille byen jeg har flyttet til. Bygder er forskjellige, byer er forskjellige. Å generalisere kan fort gjøre at du blir oppfattet som mer negativ enn det som kanskje var meningen.

Gammel 18-10-13, 16:01   #144
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herregud, jeg bor jo på bøgda NÅ! Det heter "...seter", lissom. Vi har trær og jorder an mass!

Det er sånn der jeg vokste opp også. Betongjungel og sånn, kalte de det. Bare jug, alt sammen. Gjødselbingen til nærmeste gård lå rett utenfor gjerdet til skolegården, det tok meg to minutter fra jeg gikk hjemmefra til jeg var i stallen, vi hadde utsikt over svære jorder fra soveromsvinduet (og hele byen og fjorden fra stuevinduet), og alle stoppene på T-banen opp dit slutter på -rud.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:03   #145
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

noen, jeg var i opposisjon. Men hvilken tråd er den fra? :nysgjerrig:

Gammel 18-10-13, 16:04   #146
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nå synes jeg forsåvidt ikke det er et uttrykk for bygdehat å fortelle hvorfor jeg mener at Oslo er det beste stedet å være, eller å fortelle at jeg ikke liker bygder, men elsker Oslo. Spesielt ikke når jeg poengterer at jeg er subjektiv?

Gammel 18-10-13, 16:08   #147
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men noen, det ER jo forskjeller på by og bygd, ut over det som bare går på hvor tett folk bor eller husprisene.

Folk i byene skiller seg oftere. I snitt.
Folk i mindre tettbygde strøk har mer tradisjonelle kjønnsrollemøntre. I snitt.
Folk i byene jobber ofte mer og lengre dager, trur eg (mindre deltid).
Folk i byene trener mer.
Folk (i hvert fall barn) i bygdene er mer overvektige.
Folk i bygdene er mer tilbøyelige til å være "mann av huse" når det er noe, som dødsfall eller krise

Men jeg har tenkt litt på det noen sa oppi tråden her om at en av grunnen til at i hvert fall jeg kan være fordomsfull mot "bygda mi" er at der treffer jeg jo alle. Både folk jeg selv ville valgt å omgås, og de "bæl-harry". Her treffer jeg sjelden de siste, fordi jeg har valgt dem bort. Så utvalget som ligger til grunn for inntrykket mitt er jo helt skjevt.

Angående hårsårhet: Jeg blir hårsår av påstander som den i VG+ (eller hvor det var) eller rines(?) påstand i tråden om husarbeid om at "ja, på Oslo vest så satser man jo så på karriere at man sender au pairen på foreldremøter!" eller de evige dryppene om at her på vår kant av byen så er det merkerklær og statussymboler som teller over barna og tid til dem. Dønn irriterende, når man lever i en virkelighet med veldig positivt engasjerte foreldre, aktive FAU, dugnadsånd, hjelpsomhet, folk som er "på" når det er noe de trenger å ta tak i, at jeg aldri, neonsinne, ever, har opplevd noe som minner om merkepress, osv. Kontrasten mellom fordommene og det jeg opplever blir så ekstremt stor.

Og jeg forstår at andre kan bli hårsåre på småbyens eller bygdas vegne også, altså, men fra mitt ståsted syns jeg påstandene mot vestkanten er langt mer kategoriske enn de mot bygda.

Jeg er litt usikker på hvilke fordommer mot østkanten som florerer her på FP, for de har visst gått meg litt hus forbi.

Gammel 18-10-13, 16:11   #148
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå synes jeg forsåvidt ikke det er et uttrykk for bygdehat å fortelle hvorfor jeg mener at Oslo er det beste stedet å være, eller å fortelle at jeg ikke liker bygder, men elsker Oslo. Spesielt ikke når jeg poengterer at jeg er subjektiv?

Det jeg prøvde å få fram er at de tingene som du ramset opp som positivt med Oslo - og byer - kan også finnes i bygdesamfunn. Altså dette: "Det er litt fordi at samme hvem man er, har man plass og mulighet til å være seg. Skoleflinkefolka får plass, idrettsfolka får plass, musikkfolka får plass, småbarnsfamilier, eldre, yngre, det er rett og slett rom for alt. (Og nå snakker jeg ikke "rom" som i areal, men som i, øh, overført betydning.)"
Ting er ikke svart/hvitt og enten/eller. Og jeg er helt sikker på at det finnes folk som har vokst opp i Oslo som har opplevd at de ikke var greit å være den skoleflinke. For eksempel.

Det var fra denne tråden:
http://www.foreldreportalen.no/forum...92#post2165292

Gammel 18-10-13, 16:11   #149
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er litt usikker på hvilke fordommer mot østkanten som florerer her på FP, for de har visst gått meg litt hus forbi.

Vet du, det tenkte jeg på også nå, at østkanten får lite gjennomgå her på FP. Og indre by. Vi får høre at vi er hipstere, men det er vi jo.

Kanskje vi rett og slett må ha en tråd hvor folk kan få øse ut av fordommene sine mot indre by og østkanten?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:13   #150
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Altså, det var en tråd hvor man ble bedt om å svare på hvor i Norge man mente det var best å vokse opp. Var det jeg mente å huske. Skal man bare la være å svare på slikt, da? Ikke ha noen meninger? Ikke stole på eget referansegrunnlag i det hele tatt?

Gammel 18-10-13, 16:19   #151
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men noen, det ER jo forskjeller på by og bygd, ut over det som bare går på hvor tett folk bor eller husprisene.

Ja, det er jeg helt enig i, men det er viktig å huske på at noen bygder har mer til felles med f.eks. en skolekrets på Grefsen enn en annen bygd på en helt annen kant av landet. Jeg tipper at en bygd i Østerdalen kan være veldig forskjellig fra en bygd som ligger en times kjøring fra Stavanger hvis man begynner å se på de faktorene du ramser opp som likestilling, helse osv. Og forskjellene mellom øst og vest i Oslo er jo også veldig store hvis man ser på levekår, økonomi, helse osv. Men det betyr ikke at (folk i) øst er sånn og (folk i) vest er sånn.

Jeg ser ikke meg selv som hårsår (for det impliserer i mine øyne at jeg overreagerer, noe jeg selvfølgelig ikke gjør ) men jeg irriteres over det jeg oppfatter som fordommer, generaliseringer (gjerne ut fra egne erfaring) og overanalysering av statistikk.

Gammel 18-10-13, 16:21   #152
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi blir pendlere i hans hjemby, og jeg har en stilling og type jobb som ikke finnes i min hjemby. Så enkelt er det, vi blir nok der vi er.

Hans familie stiller på sommeravslutninger og feringer for barna. Min far og samboer inviterer på bondegårdsferie ved Trondheim.

Det eneste som ikke fungerer er hjelp til henting og levering. Fra hans hjemby er det for mye kø på den tiden. Vi har derimot gode pålitelige naboer som hjelper til.

Gammel 18-10-13, 16:21   #153
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Altså. Folkens. Det er Norge vi snakker om. Alle har et jorde rett i nærheten, og ingen bor i en verdensmetropol. Det er fint på bygda, og det er fint i byen.

:Kumbaya:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:24   #154
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, som sagt må dere gjerne definere det selv. For min del er nærme at man kan risikere å møte dem tilfeldig på butikken og at det f.eks. faller naturlig at de blir med på sommeravslutning en gang i blant.

Ja, mine foreldre. Bor nær der jeg vokste opp. Kan møte dem på butikken og de blir med på avslutninger. Ungene kan gå dit selv. Men dette er i en by, da, jeg hadde nok ikke bodd på mitt oppvekststed dersom det var i et mindre samfunn.

Mine svigerforeldre har flyttet etter oss. (Dvs ikke pga oss, tror jeg.) Vi ser dem riktignok temmelig sjelden. Det er mulig å gå til dem, altså til fots, men sjansen for å treffe på dem er minimal, så nært bor de ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:25   #155
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nuh, Neket. Det er nå allikevel et snev forskjell på Alvdal sentrum og Hausmania.

(Mye økologisk dyrking begge steder, da. )

Gammel 18-10-13, 16:27   #156
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nuh, Neket. Det er nå allikevel et snev forskjell på Alvdal sentrum og Hausmania.

Men det er jo fint begge steder.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:27   #157
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men det er jo fint begge steder.

Åhja.

Gammel 18-10-13, 16:28   #158
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:31   #159
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Gammel 18-10-13, 16:31   #160
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Altså, det var en tråd hvor man ble bedt om å svare på hvor i Norge man mente det var best å vokse opp. Var det jeg mente å huske. Skal man bare la være å svare på slikt, da? Ikke ha noen meninger? Ikke stole på eget referansegrunnlag i det hele tatt?

Du skrev at du ville poengtere hvorfor Oslo var det beste stedet. Jeg er uenig i at det du ramset opp bare gjelder Oslo. Eller byer.

Og da jeg søkte opp innlegg fra deg med søkeord "bygda" var ikke dette eneste eksemplet der jeg oppfatter deg som temmlig generaliserende om forskjellen på by og bygd altså og hvor mye verre ting er på bygda. Og det er det jo helt greit å mene, så kan jeg si at jeg er uenig i argumentasjonen din.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.