Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du verv i frivillighet/barns aktiviteter?
Har ikke hatt verv de siste årene/aldri hatt 23 13,53%
Har ingen verv for tiden 40 23,53%
Har ett verv verv 50 29,41%
Har flere verv 57 33,53%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-13, 12:48   #181
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter

Hos oss velges FAU og klassekontakter for seg. Klassekontaktens jobb er å koordinere sosiale ting og være kontaktperson mot klassestyrer, FAU-representanten sitter i FAU. Klassekontaktene velges for et år av gangen, FAU-representantene for to.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 07-10-13 kl 12:56.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 12:53   #182
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært FAU-rep i noen år, og vært sånn "ordne-fikse"-forelder, og nå orker jeg ikke, men er trygg nok på egne begrunnelser for hvorfor nok er nok til at jeg ikke bekymrer meg nevneverdig over hva andre evt. måtte tenke om at jeg ikke melder meg til en damned shit lenger.

Og klarte å ikke få dårlig samvittighet over å krysse av for nei på om foreldre kunne være med i støtteapparatet på eldstemanns fotballag.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 13:31   #183
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Du trenger jo ikke ha dårlig samvittighet maverick. Det er ikke i alle perioder det passer lik godt heller.Akkurat derfor så synes jeg at de fleste bør bidra når de kan sånn at det kan gå på omgang.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 13:31   #184
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sittet i FAU i bhg i 4 år. Nå tar jeg ett års pause før de to minste begynner på skolen og jeg stiller som klassekontakt elns enten for dem eller eldste. Neste år blir det uansett 17. mai arrangement, for da går eldste i 4. klasse. Samboeren min er trener på håndballen for de to minste. Jeg synes det ser ut som om man velger seg en arena å engasjere seg på.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 13:53   #185
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har vært FAU-rep i noen år, og vært sånn "ordne-fikse"-forelder, og nå orker jeg ikke, men er trygg nok på egne begrunnelser for hvorfor nok er nok til at jeg ikke bekymrer meg nevneverdig over hva andre evt. måtte tenke om at jeg ikke melder meg til en damned shit lenger.

Og klarte å ikke få dårlig samvittighet over å krysse av for nei på om foreldre kunne være med i støtteapparatet på eldstemanns fotballag.

Dette blir litt som vaksinedebatten. Om alle som har kapasitet og mulighet gjør en innsats kan de som av ulike grunner ikke kan la være uten å skulle få noe dårlig samvittighet.

Mine hjertesukk over folk som ikke stiller opp har ingen konkrete mottakere, eller dreier seg om konkrete personer. Det dreier seg om en motvillighetskultur som jeg gjerne skulle sett endret.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 14:06   #186
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og jeg har diverse verv og jeg tenker vel egentlig at det vel så mye handler om at vi er mennesker som liker den typen bidrag. Jeg har alltid hatt verv, det være seg i studietiden, på jobb eller nå som jeg har barn.

Noen kan nok oppleve meg som en person som er ganske "frempå" på verv-fronten, fordi jeg rett og slett ikke gidder å sitte i to minutters dundrende stillhet og så "motvillig" rekke opp hånden fordi "ingen andre vil". Jeg har i forkant bestemt meg for om jeg vil stille, hvis det er noe å stille til. Og hvis jeg vil stille gir jeg beskjed med en gang. Og både mannen og jeg er nok av typen som tenker at skal man først sitte i FAU eller være trener, kan man like gjerne være FAU-leder eller lagleder. All in, lissom.

Når det er sagt så tenker jeg ikke ille om foreldre som ikke orker å "stille opp", da er det heller min oppgave å dra med andre og engasjere. Det kan være mange grunner til at man ikke orker ansvaret, men med ansvaret ligger også ansvar for å delegere oppgaver. Og det er jeg ganske god til. Det er usedvanlig hvor flinke folk er til å stille opp, bare de får beskjed om hva konkret som skal gjøres. Og jeg tror man tjener vel så mye på å dele ut oppgaver, som å be folk om å melde seg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 14:07   #187
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er det jo ikke sånn at alle må gjøre noe hele tiden for at det skal gå rundt. Klassekontakt en gang eller to gjennom skoletiden, trener eller oppmann eller noe en gang eller to, loppemarkedsgeneral en gang. Om alle (mange) gjorde det så ville man vært plenty dekket og alle hadde fått en for innafor miljøet på skole eller i lag.

Gammel 07-10-13, 14:09   #188
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er vi flinke til å oppfordre folk til å stille i forkant av foreldremøter, men vil samtidig ikke at det skal være "rigget" - folk må kunne få melde seg uten å stille til kampvotering mot noe som virker som en foretrukken kandidat, liksom. Men to av klassekontaktene som sitter nå stilte etter forslag fra meg, på innsalgspoenget "siden dere er nye på skolen så er det jo en flott mulighet til å bli kejnt med mange!! ". Virket det.

Gammel 07-10-13, 14:29   #189
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mine hjertesukk over folk som ikke stiller opp har ingen konkrete mottakere, eller dreier seg om konkrete personer. Det dreier seg om en motvillighetskultur som jeg gjerne skulle sett endret.

Enig. Selv om jeg må innrømme at det har noen konkrete personer i tankene. En i eldstes klasse sier åpenlyst at hun ikke gidder å være klassekontakt; "Nei, det får andre ta seg av, altså " og det har hun sagt før og etter hvert foreldremøte i åtte år nå. Full jobb, gift, sprek og rask og to ganske store barn. Jeg er ganske sikker på at hun tror det er noe vi andre gjør fordi vi brenner for oppgaven.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 14:33   #190
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, godt jeg ikke er gift da. Så kanskje jeg slipper skuling for at jeg ikke spretter opp og melder meg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 14:36   #191
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Åh, godt jeg ikke er gift da. Så kanskje jeg slipper skuling for at jeg ikke spretter opp og melder meg.

Jeg skrev at hun er gift (og det er hun) for å slippe "Har du tenkt på at hun kanskje er alene med barna!!"-arguementet. :vært lenge på FP:

Selv om jeg ikke automatisk synes at det å være aleneforelder (noe de færreste faktisk er, de har jo helt fri annenhver uke, ganske mange) er en vaksine mot å stille som klassekontakt o.l.

Gammel 07-10-13, 14:38   #192
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Du får det sikkert uansett om du høylytt proklamerer at andre får ta seg av det!

Motvillighetskultur ja.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 14:43   #193
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er flink til å fikse, ordne og være med i styrer, mener jeg. Men å være med på noe i skoleregi har jeg skikkelig vegring mot. Ser de på meg som dårlig og lat mor av den grunn, så får de bare det. Jeg bruker tiden min i andre organisasjoner, men det vet kanskje ikke de på foreldremøtet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 14:46   #194
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå syns jeg du snurter unødvendig, -ea-.

Gammel 07-10-13, 14:52   #195
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg er flink til å fikse, ordne og være med i styrer, mener jeg. Men å være med på noe i skoleregi har jeg skikkelig vegring mot. Ser de på meg som dårlig og lat mor av den grunn, så får de bare det. Jeg bruker tiden min i andre organisasjoner, men det vet kanskje ikke de på foreldremøtet.

Jeg har selvsagt full respekt for de som har vegring.

Og, ja, selvsagt snakker alle om deg, det er nok full Fru Johnsen- stemning på foreldremøtene når ikke du er der.

Gammel 07-10-13, 14:57   #196
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kan man virkelig ikke snakke om dette uten at folk blir snurt? Det er jo en kjensgjerning at 1) ganske mange aktiviteter og organisasjoner fordrer et visst engasjement fra brukerne, og 2) at enkelte ikke stiller opp like mye som andre, selv etter at fra syke og svake og aleneforsørgere og de med sosial angst og hva har du er trukket fra.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 07-10-13, 15:01   #197
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Er det ikke også helt irrelevant for de som har barn i samme klasse at man er aktiv i fotball eller korps utenfor skolen? En eller annen gang i løpet av skoletiden bør man også stille som klassekontakt, synes jeg, med mindre det er rift om denne jobben, da kan man selvsagt få slippe.

Gammel 07-10-13, 15:05   #198
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har rett og slett organisert klassekontaktvervet på omgang. Det fungerer det. Men da må terskelen være lav nok til at alle kan gjøre jobben. Hvis det er forventet at man skal "passe til jobben" i tillegg tror jeg nok at det medfører endel vegring i utgangspunktet.

Gammel 07-10-13, 15:10   #199
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hos oss tror jeg det hadde funka dårlig å ta det på omgang. Hos oss har vi ganske stor innflytelse og dialog med skoleledelsen. Det er ikke bare kakebakerier og 17. mai.

Men vi har prøvd oss på litt omorgansiering i år, og håper arbeidsgruppene kan fenge fler enn dem engasjert i FAU.

Gammel 07-10-13, 15:13   #200
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har rett og slett organisert klassekontaktvervet på omgang. Det fungerer det. Men da må terskelen være lav nok til at alle kan gjøre jobben. Hvis det er forventet at man skal "passe til jobben" i tillegg tror jeg nok at det medfører endel vegring i utgangspunktet.

Dette synes jeg er en helt utmerket ide. Å være klassekontakt burde alle klare uansett talent, synes jeg.

Vår klassekontakt tar initiativ til en sosial ting hvert halvår, av typen "gå felles tur i skogen med medbragt matpakke" etter skolestart hver høst og "vi møtes på skøytebanen/i akebakken med medbragt matpakke" etter jul. Ellers har den vi har nå organisert gave til avtroppende lærer for ferien i år. Ikke noe som krever hverken et voldsomt organisasjonstalent eller ekstrem ryddighet. Til og med jeg har klart det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.