Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-13, 22:48   #261
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Når man ikke går i kirken, ikke besøker noen, ikke får besøk, har unger som ikke helt er gammel nok til å gidde askepott, mens er litt disney, ikke får lov til å bidra på kjøkkenet, og ikke har med seg mer enn minimalt med leker fordi alle vet det kommer mange i gavene.... da opplevdes julaften for en på 4,5 og ei på nesten 2 som svært lang, og den litt lite pedagogiske måten de fikk beskjed hver gang de nærmet seg gavene hjalp ikke.

I min barndom slik jeg husker den, hvor vi så askepott og besøkte besteforeldre, og andre besteforeldre, traff slekta og utvekslet julekort og julegaver (jepp, vi hadde julegavebyttingen hos mormor og morfar, julaften formiddag. Det medførte en og annen "oi da! vi må levere denne..." og etter at mormor og morfar gikk bort har vi endt med en noe roligere løsning hvor dette skjer hos min tante noen dager før jul. Og bare etterlevering for dem som ikke har ordnet alt til da...) ja da var det virkelig ikke vanskelig å få dagen til å gå, nei.

Gammel 05-10-13, 22:52   #262
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Har nissen med seg alle pakkene? Åssen går det til da? Har familie og venner sendt pakkene til nissen for å la nissen levere dem ut? Hos oss er det bare julestrømpene som er fra nissen og der er det bare gulegodt og julehefter.

Jepp, nissen har med seg gaver fra familien. Pluss en liten gave fra seg selv. Dvs, egentlig har han med seg gaven fra seg selv, resten fant han uti gangen, forteller han gjerne. men han deler dem jo gjerne ut, han er jo julenissen, og julenissen er jo synonymt med gaver, er han ikke det da?

Hos svigemor deler han også ut gaver fra familien, da har vi bare tatt et lite utvalg (en til hver som er tilstede, gjerne) fra lasset under treet.

Det hender nå gjerne at nissen ikke deler ut absolutt alle gavene heller da, bare leverer dem (med litt hjelp fra voksne i huset, siden det gjerne var så mange gaver som sto der ute i gangen (eller egentlig da på et annet rom nær gangen) så han leverer ut gavene fra sekken, så må han dra videre til andre barn i andre hus, gjerne etter å ha bedt noen av de andre som er der om å passe på at resten av gavene deles ut. fortrinnsvis noen som kan lese, eller noen som får hjelp av noen som kan lese.

Gammel 05-10-13, 22:58   #263
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nisser har vel hatt med seg en gave til hver av barna bare, gjerne før middag. Vi har de siste årene spist middag ca. 17-17.30.

Gammel 05-10-13, 23:00   #264
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jepp, nissen har med seg alle pakkene og vi overser glatt hvordan det rent teknisk skulle foregå, vi spurte aldri foreldrene våre om det og jeg regner ikke med barna våre kommer til å spørre om det heller. Det er et ikke-tema.

Vi går ikke i kirken på julaften (eller noen annen gang for den saks skyld). Når vi feirer i barndomshjemmet mitt tar vi en tur på kirkegården og tenner lys på familiegraven. Vi har heller ikke besøk eller drar på besøk til andre på julaften, de som feirer med oss kommer noen dager før. Sånn sett er julaften en rolig dag hvor ingen stikker nesa utenfor døra (så fremt vi ikke har glemt noe i siste liten og en eller annen derfor må stikke på butikken). Vi står opp, ungene finner julestrømpene og ser på juleprogrammer, vi har koselig frokost, begynner litt på julematen, spiller brettspill og hygger oss, leker litt og ser litt mer på TV, så pynter vi oss og spiser middag, deretter er det gaveåpning med julekaker og sjokolade og sent på kvelden spiser vi deilig koldtbord til kvelds. Når barna er i seng henter vi fram spill vi voksne liker og hygger oss ut i de sene nattetimer.

Gammel 05-10-13, 23:02   #265
Malama

Malama sin avatar

Standard

Nissen kommer tidlig til noen (hos noen allerede kvelden før, hos noen på morgenen og noen før middag) og senere hos noen, noen rett etter middag og noen enda senere, rett og slett fordi han skal innom så veldig, veldig mange hus, tenker jeg

Det er nå i alle fall gøy med tradisjoner

Gammel 06-10-13, 00:52   #266
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Linus i Svingen er julekalenderen i år.

Gammel 06-10-13, 01:01   #267
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi har bestemt hvor vi skal feire jul (hjemme), kjøpt 8 julegaver og begynt å tenke på adventskalender. Meny og alt sånt ligger fast fra i fjor og årene før der, handlelistene har jeg og alt sånt. Før neste uke er over har jeg nok lagt en plan for hva som skal bakes og vaskes, og når det skal gjøres, og bestilt billetter til en juleforestilling eller to.

Juleverkstedmateriale til jobb bestiller jeg uka etter høstferien.

Gammel 06-10-13, 01:05   #268
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Linus i Svingen er julekalenderen i år.

Du tuller? Er det sant? Jul i Svingen? Ja, vi ser den på DVD hvert år, men likevel!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 01:06   #269
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Julekongen var i grunnen også bra.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 01:15   #270
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Oh yes! planer så det holder.
Gleder meg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 01:24   #271
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå som jeg vet at vi skal feire på fjellet så gleder jeg meg faktisk til jul.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 07:45   #272
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går også rundt treet. Etter middag og før gaveåpning. Vi er vanligvis seks personer og vi velger en sang hver og avslutter med Deilig er jorden.

Men vi begrenser gaveåpningen på julaften ved at vi bare åpner fra dem vi feirer sammen med og sparer resten til førstedagsmorgen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 10:21   #273
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi går rundt juletreet om vi feirer med min familie, om vi feirer med svigerfamilien utgår det, for det er rett og slett ikke plass.
På julaften hos min familie, så har vi brukt å gå på gravene til de nære + en tur i kirka. Med svigers har vi kommet rundt16, middag kl 17, så kommer nissen, kaffe og kaker etter det å gaveåpning til slutt som holder på til 23 tiden sånn ca
Det har i grunn aldri vært noe problem med pakker, podnen får en gave på morningen sånn som jeg gjorde da jeg var lita å da går resten av dagen greit.

Middag spises alltid kl 17, uansett hvor vi feirer. Mitt barn har siden han var liten,vært oppe hele kvelden uten problemer.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 10:22   #274
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du tuller? Er det sant? Jul i Svingen? Ja, vi ser den på DVD hvert år, men likevel!

Det er helt sant, det har vært klart i mange mnd.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 11:34   #275
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser når maten er ferdig, dvs en gang mellom 16 og 17. Gavene åpnes rundt kl 18. Ungene klarer fint å være lenge oppe, men når lillebror var mindre så burde rutinene følges ellers kunne det fort bli surr. Jeg løste det stort sett med at han fikk sove sammen med meg, da gikk det greit om det ikke var som det pleide å være.

Gammel 06-10-13, 11:36   #276
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Mine klarer også fint å være oppe godt utover sengetid. Men hvis vi skulle fulgt det vi pleide å gjøre før vi fikk barn ville ikke gaveåpningen være ferdig før etter midnatt. Skal de da i tillegg ha med seg det gode koldtbordet til kvelds (noe de setter pris på) begynner det å bli rimelig sent. Jeg er usikker på storebror, men lillebror klarer ikke å holde seg våken til midnatt.

Gammel 06-10-13, 12:20   #277
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dåke altså! Det er rett før eg ikkje drasser fram julepynt og glanspapir.

Foreløpig begrenser mine juleforberedelsar seg til handlelista til juleverkstaden på arbeidsstova. I år er det kommen inn ynskje om juleverkstad for vaksne også, så det er under planlegging. Då vil vi samle saman nokre damer og laga litt meir avansert pynt enn dorullnisser. Det gleder eg meg nesten meir til.

Julegåveshopping er planlagd til november, mens desember er baking og kos. I fjor skulle eg gjera alt i desember siden det er "julemånaden" i mitt hovud. Det vart til at eg flaug mellom overtid, juleavslutningar, gåvehandling, baking, familie, julefester osv, og endte med influensa og 40 i feber tre dagar før jul. Never again!

Gammel 06-10-13, 12:32   #278
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette tror jeg er den mest julete tråden jeg noen gang har sett her inne.

Jeg var på IKEA i går, og der hadde de, på veien ut, satt opp en sånn vei med høye gittergjerder, og bak gjerdet, så lå det kassevis med julepynt og julepapir og jule-altmulig. Kunne se på det, men ikke plukke det med oss. ( Jeg vet jeg skal tilbake dit, i allefall.)

Gammel 06-10-13, 12:57   #279
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jeg har fått skikkelig julestemning av å lese og skrive her i tråden. Jeg har ikke hatt det hittil, bare benyttet meg av tilbud på julegaver vi uansett ville kjøpt senere og prøvd å være litt tidlig ute med enkelte småting, men denne uken har jeg tatt meg i å skikkelig glede meg til jul og alt som skal skje. Nå er det jo oktober og mindre enn to måneder til første luke i kalenderen åpnes.

Gammel 06-10-13, 13:24   #280
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi går rundt juletreet. Synger tre sanger, det er alt vi klarer. Vi er jo bare fem stykker og en boxer som lurer på hva i all verden vi driver med. Hun vil i hvert fall gjerne være med. Gavene ligger under treet når vi går rundt det, men de kommer dit etter vi har spist.

Nissen hos oss kommer med nissestrømpene natt til julaften og nissekalenderne natt til 1.desember. Nissen kommer også med en liten felles ekstragave til alle tre barna. Et år så laget vi fotspor av aske fra vedovnen til juletreet (som pyntes 23.des) og med døren på gløtt. Et ordentlig bevis for at nissen fins.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.