Sv: Hva har man på ullnektere?
Opprinnelig lagt inn av Erica, her.
Vi bruker Devold aktiv, som er ull med superundertøy innside. Altså ikke bomull, som noen over her nevner. Viktig forskjell, for ull ville ha ødelagt for de gode egenskapene til ullen. Dette derimot funker fin-fint.
Vår atopiske gutt klør av det meste, men dette går helt fint.
Jepp, var det jeg også tenkte å påpeke. F.eks Cubus har ulltøy med bomull innside, mens f.eks Devold, Stormberg og Norheim har ull med syntet innside, som transporterer fukten bort fra huden.
Men når det er sagt har mine barn aldri blitt hverken våte eller kalde i den typen fra Cubus med bomull på innsiden heller, så man må se på virkeligheten også. En ting er at bomull blir fuktig, og ikke isolerer mot kulde når det er vått, i teorien. En annen ting er om barna faktisk blir kalde. Dersom det viser seg at barna aldri fryser selv om de har bomull innerst, så ser jeg ikke hvorfor man skal stresse med å ha på dem noe annet. Det er også stor forskjell på hvor mye man svetter. Dersom barnet svetter svært lite har det ingenting å si om det er et tynt bomullslag innerst mot huden, når dette likevel aldri blir vått. Så sjekk nå først om barnet ditt virkelig må ha ull innerst for å unngå å bli kald, eller om hun likevel er god og varm selv om hun har favorittgenserene sine innerst, med en ull-/fleecegenser over.
Her hos oss gjelder det som andre her nevner, det er den første ulldagen som klør, etter noen timer ut i denne har det gått over. Men det ser ut til å bli verre og verre å komme over denne kneika for hvert år. I år gikk ulltilvenningen forsåvidt greit, fordi vi var på fjellet og jeg hadde ikke med noe annet, så de var pent nødt til å ha det på. Men det var veldig mye drama i begynnelsen (det vil si hos to av barna, i rettferdighetens navn, det tredje hadde ingenting å si på å bli påkledd ull), og selv om det gikk over utpå dagen så ser jeg ikke bort fra at det blir kløfrie materialer til neste år.
Sist redigert av My : 30-09-13 kl 13:40.
|