Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 09:59   #381
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Zulu... Ja selvsagt. Det har jeg også vært med på en gang. Skoleruta ble endret etter innspill fra FAU.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:03   #382
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde foreldremøte i går og det ble en opphetet diskusjon rundt dette temaet. Her går ungene 38 uker på skolen/190 dager pr år, vi er ca 600 elever på skolen. 1254 dager ble barn tatt ut av skolen i fjor pga ferie på disse dagene.

Etter mye, jeg velger å kalle det kverulering da enkelte foreldre mente dette nærmest var brudd på menneskerettighetene, skar rektor igjennom og sa at dette er reglene, dere er foreldrene, dere har hovedansvaret, vi tilrettelegger ikke for elever som blir tatt ut pga ferie i 14 dager. Enkelt og greit.

Lurer på hvor stor andel av de foresatte på skolen som har ubekvem arbeidstid og ikke kan ta ut hovedferien mellom juni og august. Eller må forlenge de øvrige feriene med 1 uke.

Jeg tror ikke skolen er ute etter å "ta" foreldre med særskilte stillinger, men jeg syntes tallet på antall dager var høyt. Hvem skal ta ansvaret for at disse barna får gjennomgang av pensumet de skal igjennom? Jeg tror de færreste foreldre tar dette ansvaret selv. Hvor viktig er det at barnet henger med på skolen? F.eks. for mestringsfølelsen?

Sist redigert av Fløyel : 25-09-13 kl 10:09.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:05   #383
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har ikke sagt at noe er lettvint, men jeg mener alvorlig at man selv, ikke staten, har ansvar for at hverdagen skal gå opp.

Og en av de måtene man kan ta personlig ansvar på, er å jobbe for bedre tilrettelegginger i samfunnet. Eller syns du vi skal droppe barselpermisjoner, ammefri, SFO, subsidierte barnehager og andre tiltak som er satt inn for å tilrettelegge for at både mor og far kan jobbe?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:13   #384
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Hvem skal ta ansvaret for at disse barna får gjennomgang av pensumet de skal igjennom?

Fløyel: Tallene du kommer med sier at det er snakk om 2 dager per elev per år. Hvis det stemmer at det er en tredjedel som benytter seg av slikt (var dt noen som nevnte det før i tråden?), så er det 6 dager per elev for de det gjelder.

Jeg forstår at det er et praktisk problem for allerede pressede lærere, fordi disse dagene spres over hele året, men 6 dager per år kan umulig være verdens undergang i forhold til pensum?

Gammel 25-09-13, 10:15   #385
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fløyel: Tallene du kommer med sier at det er snakk om 2 dager per elev per år. Hvis det stemmer at det er en tredjedel som benytter seg av slikt (var dt noen som nevnte det før i tråden?), så er det 6 dager per elev for de det gjelder.

Jeg forstår at det er et praktisk problem for allerede pressede lærere, fordi disse dagene spres over hele året, men 6 dager per år kan umulig være verdens undergang i forhold til pensum?

På ungdomsskolen utgjør 6 dager ganske mye i forhold til pensum da disse dagene gjerne er sammenhengende.

Gammel 25-09-13, 10:39   #386
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hvem skal ta ansvaret for at disse barna får gjennomgang av pensumet de skal igjennom? Jeg tror de færreste foreldre tar dette ansvaret selv. Hvor viktig er det at barnet henger med på skolen? F.eks. for mestringsfølelsen?

Tror du virkelig det? Er det sånn? Jeg spør fordi jeg lurer.

Jeg har tatt ut snuppa av skolen 2 dager i 1. klasse og 8 dager i 2. klasse. Jeg er nettopp av de foreldrene skolen ønsker at skal skjerpe seg. Vi kommer også til å følge de nye reglene, selv om jeg ikke liker dem.

Jeg så på det som en selvfølge at vi fulgte opp pensum mens vi var borte. Det var jo bare å lese ukeplanen og se hva som skulle gjennomgåes.Men nå henger hun på ingen måte etter på skolen heller. Tvert imot. Hun kjeder seg, og vi fyller på med langt mer faglig hjemme enn hun får på skolen. Både i hverdagen og i feriene.

Jeg hadde ikke tatt ut et barn som hadde hatt behov og stort faglig utbytte ved å være på skolen. Men dessverre er det nok ikke alle som tenker sånn. Jeg så forrige skoleår at det var elever i snuppas klasse som var borte over lengre perioder og som definitivt burde vært på skolen. I mitt enkle hode utgjør de mindretallet, men det er kanskje ikke så enkelt?

Gammel 25-09-13, 10:46   #387
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter her og lurer på om det midt i all denne uenigheten er mulig å tenke ut løsninger som dekker både behovet for mindre fravær, som samtidig tar hensyn til foreldre som ikke jobber i klassiske 8-16-jobber.

Jeg tror noe av utfordringen med såkalt fleksibelt fravær er at man ikke skisserer hvordan dette praktisk kan gjennomføres, når det løftes frem som en løsning. Det er mye enklere å forholde seg til konkrete løsningsforslag og så drodle videre på det.

Jeg er i utgangspunktet veldig tilhenger av heldagsskole, hvor SFO-delen av skolen er en integrert del av skolehverdagen for de minste, og hvor fritidsaktivitetene organiseres på en slik måte at det er mulig å avvikle dem gjennom et samarbeid med skolen.

Vår skole har fått til det å gjøre AKS/SFO til noe mer enn bare oppbevaring, og jeg er blant annet veldig fornøyd med at de har både kulturelle tilbud og fysisk aktivitetstilbud som suplerer skolens mer teoretiske fag. Det får kombinasjonen skole og AKS til å fremstå mer som en heldagsskole, som også har gode tilbud til barn i høst-, vinter- og påskeferien. Ideelt sett hadde jeg sett at dette var noe skolene videreutviklet og utvidet til å gjelde hele 1-7-trinnet. Ikke minst fordi jeg tror barna har veldig godt av organiserte kultur- og idrettstilbud gjennom skolen. Jeg er også veldig fornøyd med Osloskolens tilbud om sommerskole. Snupp har vært med på dette i to år, og har likt det veldig godt.

Jeg tenker også at fleksibelt fravær kan organiseres ved at man har prosjektuker i perioder (f.eks to eller tre perioder i løpet av et skoleår), hvor man legger opp til at det skal leveres et sluttprodukt på slutten av prosjektperioden, men hvor elevene også har mulighet til å ta ut x-antall fridager i løpet av perioden. Ja, dette vil være krevende å administrere i starten, fordi det blir nytt både for elever og skole, men samtidig så reflekterer det også mange arbeidsplasser, som jobber nettopp prosjektbasert.

Skal man jobbe i grupper fordrer det også at ønsket fravær meldes inn såpass tidlig at det er mulig å sette sammen grupper som er tilstede samtidig. Jeg tror også en slik ordning gjør det mer akseptabelt å innføre strengere sanksjoner for ureglementert fravær enn man har i dag.

Og så tror jeg skolen trenger flere ressurser i form av midler til flere lærere per elevgruppe/færre elever per lærer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:51   #388
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig godt innlegg, Gaia. Du oppsummerer mye av mine tanker. Vi har samme erfaring med vår SFO/AKS. De har gode opplegg i ferier og det føles absolutt ikke som oppbevaring. De fleste ungene ser absolutt på det som en interessant og fin ferieuke å være der.

Gammel 25-09-13, 10:57   #389
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spennende tanker Gaia.

Det med å integrere fritidsaktiviteter i skolen er jeg litt usikker på i og med at skolegrenser og fritidstilbud mange steder ikke er sammenfallende, men det er kanskje ikke en umulighet? Det fungerer nok veldig mye bedre hvor kretsene sammenfaller, men på steder hvor fritidstilbud, også for de i småskolen i stor grad spenner over skolekretsene vil det kunne bli ganske begrensende å belage seg på at det meste av fritidsaktivitet er i SFO-tid. Svømming, korps, kor, klatring, tae kwon doe osv. er aktiviteter som typisk ikke lett kan legges i SFO-tid uten at SFO også sørger for transport.
Å legge kulturskole i SFO-tid tror jeg ville funke bra (om da bare man kan få kulturskolelærere til å komme til skolen).

Gammel 25-09-13, 10:58   #390
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er heilt einig i at ferie-fravær i skulen har tatt heilt av og at det er alt for mykje av det. Enkelte i klassen til mi eldste tar konsekvent ut to veker kvart år. Men eg syns det er litt voldsomt å plutselig gå frå å innvilge to veker permisjon kvart år til ingenting. Særlig for oss som er ute i veldig god tid og har bestilt og betalt ferie lenge før dette nye reglementet blei innført.

Kanskje det kunne vere ei mulig løysing å heller innføre karantenetid etter permisjonar? Dvs at dersom ein får permisjon eit år må ein vente f.eks tre år før ein kan søke om permisjon på nytt.
Permisjonar som kun varar ein dag bør holdast utanfor dette. Det må vere lov til å ta ein dag fri sjølv om ein hadde ei veke fri året før.

Eg trur dette ville redusert fraværet kraftig samtidig som at det fremdeles er mulig å benytte seg av det ein sjelden gang. Då hadde det ramma dei som virkelig er problemet, dvs dei som benytter seg av permisjon ofte.

Gammel 25-09-13, 11:03   #391
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Svømming, korps, kor, klatring, tae kwon doe osv. er aktiviteter som typisk ikke lett kan legges i SFO-tid uten at SFO også sørger for transport.
Å legge kulturskole i SFO-tid tror jeg ville funke bra (om da bare man kan få kulturskolelærere til å komme til skolen).

På vår skole har man nå kulturskoletimen hvor ungene kan velge mellom ukeleleundervisning eller teatergruppe. I tillegg har korpset sin øving i AKS-tiden, og spilletimen fra kulturskolen som inngår i dette er også i AKS-tiden. Da kommer spillelæreren til skolen. I tillegg har vi basket, kor, håndarbeidsgruppe, band, skateboard, danseundervisning og fotballgruppe. Dette er delvis foreldredrevet, delvis ledet av ressurspersoner med kompetanse som allerede jobber i AKS og delvis drevet av profesjonelle danselærere og trenere fra lokale idrettslag. Kulturaktivitetene er støttet av kulturforum som får penger fra kultur i skolen.

Jeg vet også at noen taekwondoklubber har sin undervisning på skolene i AKS-tiden.

Gammel 25-09-13, 11:06   #392
Guava

Guava sin avatar

Standard

I forhold til tallet Fløyel nevnte kan man tenke at det er ca 4 i en klasse på 20 som i løpet av ett år tar ut 2 uker ferie, eller 8 som tar ut 1 uke. Sannsynligvis er det mange som tar ut enkeltddager og derfor blir ikke tallet på de som tar ut 2 eller 1 uke så høyt som dette.
Jeg synes ikke det er vanvittig høyt i seg selv, men jeg ser problemet med de som ofte tar ut 2 uker og som gjør dette hvert år.

Jeg synes det er litt rart at man ikke først kutter til 1 uke og ser om det har effekt framfor å kjøre "alt utenom begravelse og død gir avslag".

Gammel 25-09-13, 11:13   #393
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med å integrere fritidsaktiviteter i skolen er jeg litt usikker på i og med at skolegrenser og fritidstilbud mange steder ikke er sammenfallende, men det er kanskje ikke en umulighet? Det fungerer nok veldig mye bedre hvor kretsene sammenfaller, men på steder hvor fritidstilbud, også for de i småskolen i stor grad spenner over skolekretsene vil det kunne bli ganske begrensende å belage seg på at det meste av fritidsaktivitet er i SFO-tid. Svømming, korps, kor, klatring, tae kwon doe osv. er aktiviteter som typisk ikke lett kan legges i SFO-tid uten at SFO også sørger for transport.

Jeg tror ikke det er en umulighet, men man må tenke alternativt og samarbeidsorientert. Vår skole har allerede samarbeid med den lokale fotballklubben, en danseskole har dansekurs i skolens lokaler, det gis musikkundervisning i AKS-tiden og det er tilbud om skikurs om vinteren. Det går matebuss fra skolen til de lokale skiløypene/skibakkene og skolen/Aks tilbyr dessuten å sende barn avgårde til andre fritidsaktiviteter i nærområdet. Noen av disse tilbudene er gratis, blant annet fotballskolen, andre koster penger, men felles for dem er at de arrangeres i SFO-tiden eller rett etter skoleslutt.

AKS har dessuten egne tilbud som er 100 % gratis (dans, musikkundervisning, diverse fysiske aktivitetstilbud, dramatimer, kunst- og håndverk, sjakk og spill.) I ferieukene har de temabaserte tilbud, som stort sett er gratis, og alltid et kult gratisalternativ, hvis det er et alternativ som koster penger. Snupp har stort sett insistert på å være tilstede på AKS i feriene, selv om han har hatt tilbud om å f.eks. være sammen med besteforeldre og i vinterferien i fjor hadde vi en skikkelig heftig krangel fordi han ikke fikk være hele uken på AKS.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:16   #394
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På vår skole har man nå kulturskoletimen hvor ungene kan velge mellom ukeleleundervisning eller teatergruppe. I tillegg har korpset sin øving i AKS-tiden, og spilletimen fra kulturskolen som inngår i dette er også i AKS-tiden. Da kommer spillelæreren til skolen. I tillegg har vi basket, kor, håndarbeidsgruppe, band, skateboard, danseundervisning og fotballgruppe. Dette er delvis foreldredrevet, delvis ledet av ressurspersoner med kompetanse som allerede jobber i AKS og delvis drevet av profesjonelle danselærere og trenere fra lokale idrettslag. Kulturaktivitetene er støttet av kulturforum som får penger fra kultur i skolen.

Jeg vet også at noen taekwondoklubber har sin undervisning på skolene i AKS-tiden.

Dette er en ganske annen virkelighet enn vår og derfor tror jeg at det kan funke bra på et sted som der du bor, men kanskje ikke her hvor ungene fra de er ganske små ønsker å drive med svømming, klatring, skihopp, alpint og hvor korpsdirigenter (for korps som består av medlemmer fra 6 skoler) reiser en time med buss for å komme seg til et øvingssted sentralt i kommunen.

Å ha heldagsskole kunne vært praktisk nok for meg, men jeg tror det er en del verdi i de aktivitetene som er på tvers, særlig når det er snakk om en del ganske små barneskoler hvor tilbudet uansett ville blitt begrenset.

Noen muligheter finnes, og lokal tilpasning samtidig med nytenkning er bra.
På skolen vår er det godt tilrettelagt for kulturskole, ski, orientering og svømming. Noe av dette kunne vært lagt i SFO-tid, men for at det skal være et tilbud for alle barn i kommunen må man i tillegg ha slike aktiviteter utenom skole/sfo-tid.

Gammel 25-09-13, 11:16   #395
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vårt område har flere av idrettslagene begynt å organisere transport til skitrening, bandy og lignende. Utfordringen er mer trenere enn transport, egentlig. Noen transporterer til trening, så må foreldre hente der i stedet på SFO, noen organiserer både til og fra. Minibusser. Når man nå engang ikke har heldagsskole så er det en strålende ordning.

Gammel 25-09-13, 11:17   #396
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det dekker selvsagt ikke alle ettermiddagsgreiene, men det er jo gull de dagene man får hjem barna "ferdigtrente" til middag, og man har resten av dagen til egentid.

Gammel 25-09-13, 11:20   #397
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når da en systemendring kommer (som rigid permisjonsreglement) er det ikke noe som man bare trenger å si takk og amen til. Det er også noe man kan påvirke.

Jeg oppfatter ikke dette som en systemendring, men en innstramning fordi systemet er blitt misbrukt. Jeg har aldri oppfattet det som om det har vært meningen at man skal ta ferie i skoletiden. Jeg vet at mange har oppfattet disse 10 dagene nærmest som fleksible feriedager, men det tror jeg virkelig aldri har vært meningen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:24   #398
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg oppfatter ikke dette som en systemendring, men en innstramning fordi systemet er blitt misbrukt. Jeg har aldri oppfattet det som om det har vært meningen at man skal ta ferie i skoletiden. Jeg vet at mange har oppfattet disse 10 dagene nærmest som fleksible feriedager, men det tror jeg virkelig aldri har vært meningen.

Det er en kraftig innstramming/endring av praksis å gå fra 2 uker hvor "alle" får fri uansett grunn til å gi avslag på alt som ikke handler om død og begravelse.

Det gjør at "bryllup til mamma", fri fredagen så man får reist til oldemors 90 årsdag i Kirkenes" og slikt blir rammet på bakgrunn av at enkelte har reist 2 uker til syden hvert år.

Gammel 25-09-13, 11:27   #399
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Dette er en ganske annen virkelighet enn vår og derfor tror jeg at det kan funke bra på et sted som der du bor, men kanskje ikke her hvor ungene fra de er ganske små ønsker å drive med svømming, klatring, skihopp, alpint og hvor korpsdirigenter (for korps som består av medlemmer fra 6 skoler) reiser en time med buss for å komme seg til et øvingssted sentralt i kommunen.

Tror du ikke Oslobarn driver med svømming, klatring, skihopp og alpint?

Selvsagt er det ikke alle fritidsaktiviteter som kan eller skal legges inn i SFO-tiden, men det er slett ikke umulig å få til et godt tilbud som omfavner mye av det ungene allerede er opptatt av. Selvsagt ser jeg at det blir en anderledes utfordring med lengre avstander og mindre miljøer, men jeg vil tro at en dirigent syns det er veldig ok å reise den timen til felleskorpset i arbeidstiden i stedet for på kveldstid. Jeg skjønner ikke helt at akkurat det skal utgjøre en forskjell.

Gammel 25-09-13, 11:31   #400
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg blir målløs over at du seriøst mener at det er samfunnets ansvar å sørge for at våre barn får de fridagene de trenger.

Jeg vurderer det til å være mitt eget ansvar å sørge for at mitt barn får nok ro, nok hvile, nok fri, nok stimulans - på samme måte som andre grunnleggende behov hos barna skal dekkes. Dersom min familie totalt sett er i en situasjon der det ikke er mulig å gi barna den rolige tiden de trenger, er det mitt og vårt ansvar.

Nei. Nå må du skille mellom individnivå og samfunnsnivå. På individnivå har jeg ansvar for å gjøre det beste utav situasjonen vi er i for mine barn. Det betyr ikke at jeg kan ha en mening om at skole og barnehage eller andre samfunnsordninger kunne værtannerledes organisert for at hverdagen skal bli bedre for flest mulig. Og jeg mener at måten skoleruta er lagt opp på hører hjemme i en tid vi for lengst har forlatt.

Personlig har jeg en ganske fleksibel arbeidssituasjon og en mann som har det samme, men jeg sitter som sagt på andre siden av bordet også. Dette er et problem for mange og jeg skjønner ikke at man skal se på skoleruta som premissleverandør for hvordan man skal legge opp resten av samfunnet, jeg mener at skolen bør følge samfunnsutviklingen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.