|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#382 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVi hadde foreldremøte i går og det ble en opphetet diskusjon rundt dette temaet. Her går ungene 38 uker på skolen/190 dager pr år, vi er ca 600 elever på skolen. 1254 dager ble barn tatt ut av skolen i fjor pga ferie på disse dagene.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 25-09-13 kl 10:09. |
|
|
|
|
|
#383 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Og en av de måtene man kan ta personlig ansvar på, er å jobbe for bedre tilrettelegginger i samfunnet. Eller syns du vi skal droppe barselpermisjoner, ammefri, SFO, subsidierte barnehager og andre tiltak som er satt inn for å tilrettelegge for at både mor og far kan jobbe?
|
|
|
#384 |
|
Yes, we can!!
|
Fløyel: Tallene du kommer med sier at det er snakk om 2 dager per elev per år. Hvis det stemmer at det er en tredjedel som benytter seg av slikt (var dt noen som nevnte det før i tråden?), så er det 6 dager per elev for de det gjelder.
|
|
|
#385 |
|
~~~~~~~
|
På ungdomsskolen utgjør 6 dager ganske mye i forhold til pensum da disse dagene gjerne er sammenhengende.
|
|
|
#386 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Tror du virkelig det? Er det sånn? Jeg spør fordi jeg lurer.
|
|
|
|
#387 |
|
villende
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg sitter her og lurer på om det midt i all denne uenigheten er mulig å tenke ut løsninger som dekker både behovet for mindre fravær, som samtidig tar hensyn til foreldre som ikke jobber i klassiske 8-16-jobber. |
|
|
|
|
|
#388 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVeldig godt innlegg, Gaia. Du oppsummerer mye av mine tanker. Vi har samme erfaring med vår SFO/AKS. De har gode opplegg i ferier og det føles absolutt ikke som oppbevaring. De fleste ungene ser absolutt på det som en interessant og fin ferieuke å være der.
|
|
|
#389 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneSpennende tanker Gaia. |
|
|
|
|
|
#390 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEg er heilt einig i at ferie-fravær i skulen har tatt heilt av og at det er alt for mykje av det. Enkelte i klassen til mi eldste tar konsekvent ut to veker kvart år. Men eg syns det er litt voldsomt å plutselig gå frå å innvilge to veker permisjon kvart år til ingenting. Særlig for oss som er ute i veldig god tid og har bestilt og betalt ferie lenge før dette nye reglementet blei innført.
|
|
|
#391 |
|
Glamorøs
|
På vår skole har man nå kulturskoletimen hvor ungene kan velge mellom ukeleleundervisning eller teatergruppe. I tillegg har korpset sin øving i AKS-tiden, og spilletimen fra kulturskolen som inngår i dette er også i AKS-tiden. Da kommer spillelæreren til skolen. I tillegg har vi basket, kor, håndarbeidsgruppe, band, skateboard, danseundervisning og fotballgruppe. Dette er delvis foreldredrevet, delvis ledet av ressurspersoner med kompetanse som allerede jobber i AKS og delvis drevet av profesjonelle danselærere og trenere fra lokale idrettslag. Kulturaktivitetene er støttet av kulturforum som får penger fra kultur i skolen.
|
|
|
#392 |
|
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneI forhold til tallet Fløyel nevnte kan man tenke at det er ca 4 i en klasse på 20 som i løpet av ett år tar ut 2 uker ferie, eller 8 som tar ut 1 uke. Sannsynligvis er det mange som tar ut enkeltddager og derfor blir ikke tallet på de som tar ut 2 eller 1 uke så høyt som dette. |
|
|
|
|
|
#393 |
|
villende
|
Jeg tror ikke det er en umulighet, men man må tenke alternativt og samarbeidsorientert. Vår skole har allerede samarbeid med den lokale fotballklubben, en danseskole har dansekurs i skolens lokaler, det gis musikkundervisning i AKS-tiden og det er tilbud om skikurs om vinteren. Det går matebuss fra skolen til de lokale skiløypene/skibakkene og skolen/Aks tilbyr dessuten å sende barn avgårde til andre fritidsaktiviteter i nærområdet. Noen av disse tilbudene er gratis, blant annet fotballskolen, andre koster penger, men felles for dem er at de arrangeres i SFO-tiden eller rett etter skoleslutt. |
|
|
|
|
|
#394 |
|
|
Dette er en ganske annen virkelighet enn vår og derfor tror jeg at det kan funke bra på et sted som der du bor, men kanskje ikke her hvor ungene fra de er ganske små ønsker å drive med svømming, klatring, skihopp, alpint og hvor korpsdirigenter (for korps som består av medlemmer fra 6 skoler) reiser en time med buss for å komme seg til et øvingssted sentralt i kommunen. |
|
|
|
|
|
#395 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneI vårt område har flere av idrettslagene begynt å organisere transport til skitrening, bandy og lignende. Utfordringen er mer trenere enn transport, egentlig. Noen transporterer til trening, så må foreldre hente der i stedet på SFO, noen organiserer både til og fra. Minibusser. Når man nå engang ikke har heldagsskole så er det en strålende ordning.
|
|
|
#396 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet dekker selvsagt ikke alle ettermiddagsgreiene, men det er jo gull de dagene man får hjem barna "ferdigtrente" til middag, og man har resten av dagen til egentid.
|
|
|
#397 |
|
I mål
|
Jeg oppfatter ikke dette som en systemendring, men en innstramning fordi systemet er blitt misbrukt. Jeg har aldri oppfattet det som om det har vært meningen at man skal ta ferie i skoletiden. Jeg vet at mange har oppfattet disse 10 dagene nærmest som fleksible feriedager, men det tror jeg virkelig aldri har vært meningen. |
|
|
|
|
|
#398 |
|
|
Det er en kraftig innstramming/endring av praksis å gå fra 2 uker hvor "alle" får fri uansett grunn til å gi avslag på alt som ikke handler om død og begravelse. |
|
|
|
|
|
#399 |
|
Glamorøs
|
Tror du ikke Oslobarn driver med svømming, klatring, skihopp og alpint?
|
|
|
#400 |
|
maler
|
Nei. Nå må du skille mellom individnivå og samfunnsnivå. På individnivå har jeg ansvar for å gjøre det beste utav situasjonen vi er i for mine barn. Det betyr ikke at jeg kan ha en mening om at skole og barnehage eller andre samfunnsordninger kunne værtannerledes organisert for at hverdagen skal bli bedre for flest mulig. Og jeg mener at måten skoleruta er lagt opp på hører hjemme i en tid vi for lengst har forlatt.
|
![]() |
|
|