Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 10:10   #101
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Eg ser absolutt argumenta til skiftarbeidande altså! Eg har aldri meint å føyse av det. Men det er ganske mange praktiske problemstillingar som må løysast. I grunnskulen går det på repetisjon og bemanning. På høgare nivå vil ein fleksibilitet låse veker kor det ikkje er mogleg å drive med vurdering og testing. Så det må ganske omfattande endringar til, på systemnivå, dersom noko slikt skal fungere i praksis.

Eksamensvurdering er jo ei moglegheit, men det trur eg for å vere heilt ærleg er ein modell som vil favorisere dei ressurssterke. Dei som ligg på middels og under middels grad av måloppnåing har behov for meir undervegsoppfølgjing i løpet av året.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:11   #102
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår rektor er rett og slett veldig kategorisk: Ferie hører ikke hjemme i løpet av skoleåret, ferdig snakka.

Gammel 24-09-13, 10:11   #103
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det er jo litt slik i Osloskolen nå. Rektor skal vurdere hvert tilfelle om det er forsvarlig med fri, og da vil det jo si at det vil være lettere for eleven med gode resultater og ressursterke foreldre som følger opp å få fri, enn for eleven som sliter med resultatene.

Eg har ikkje jobba i skulen etter den nye innstramminga, men eg trudde det bare var begivenheiter av særleg sorgprega karakter som var unntaket etter innstramminga?

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 10:13   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har ikkje jobba i skulen etter den nye innstramminga, men eg trudde det bare var begivenheiter av særleg sorgprega karakter som var unntaket etter innstramminga?

Nei, også konkurranser/arrangement på elitenivå i sport og kultur.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:14   #105
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

To uker i en ferieleilighet med svigermor kan kanskje passere under den definisjonen?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:15   #106
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

To uker i en ferieleilighet med svigermor kan kanskje passere under den definisjonen?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:15   #107
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Du har rett i det. Viss du legg det fram på den måten, kan det hende du får det innvilga?

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 10:26   #108
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På en måte skulle jeg ønske at debatten om hvem som sitter med ansvar her kunne vært tatt i det offentlige rom.
Det blir sagt gjentatte ganger i skolesammenheng at det er foreldrene som er ansvarlig for barnas opplæring. Betyr dette at skolens avslag er å betrakte som veiledende så sant det ikke er snakk om fravær på mer enn 14 dager (hvor det faktisk har konsekvenser)?

Det snakkes en del om utvidelse av skoledag i retning heldagsskole. Jeg er ikke begeistret for det, men kunne gjerne tenkt at dersom mer ressuser skulle inn i skolen kunne man gjerne ha gitt lærere normal arbeidsuke og heller utvidet skoleåret. Mindre ferie og å gjøre et par uker fleksible tror jeg ikke er en umulig tanke. Fredning av enkelte tidspunkt bør også være en mulighet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:28   #109
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vår rektor er rett og slett veldig kategorisk: Ferie hører ikke hjemme i løpet av skoleåret, ferdig snakka.

Det kan selvsagt oppfattes lite romslig, men det er mest sannsynlig et resultat av mange "gode" argumenter i årevis også.

På høgskolen praktiseres jo fleksiblel høst- og vinterferie. Vi har en ukes ferie i tiden 40-43 for eksempel og jobber da på egenhånd de andre ukene. Fleksibelt og greit, men sikkert lettest gjennomførbart med voksne og (relativt) ansvarsbevisste studenter. Jeg ser likevel behov i grunnskolen, særlig for skiftarbeidende foreldre som nevnt tidligere i tråden.

Gammel 24-09-13, 10:35   #110
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er forresten sorgpreget aktivitet?
Er det kun begravelse eller inkluderer det også det at stadig flere velger å reise bort en uke etter en tøff begravelse? Det er ganske vanlig at familier som står midt oppi tøff sorg velger å reise bort for å "klarne" hodet. Det kan i mange tilfeller være en veldig god ting har jeg sett. Er det noe som gir avslag i Oslo og Bergen tro?

Jeg ser for meg en del ganske kreative begrunnelser for å få fri og en del som tar sjansen på å reise likevel. Totalt sett vil det nok bli reduksjon i antall elever som er borte, men jeg vet ikke om jeg synes det er en god ting å ta bort det lille man har av fleksibilitet slik man gjør her.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:37   #111
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at det var på tide at de gjorde noe. I årevis har skolen bedt oss ettertrykkelig om å ikke søke om ferie utenom ferien, og samtidig innvilget alle søknadene som har kommet inn.

Jeg ser turnusforeldrens problem og synes vel at det kunne vært litt solidaritet fra de som lett kan ta seg ferie om sommeren. For det er vel ingen tvil om at det er alle sydenfarerne som har ført til denne regelendringen.

Jeg sitter litt i glasshus. Vi ber jentene fri fra skolen annethvert år, to dager i desember for å reise i en familiebursdag i utlandet. Det er lang reisevei for bare en helg og det er en bursdag det er viktig å feire, så jeg har ikke veldig dårlig samvittighet. Men innser at jeg kan bli rammet av dette reglementet, så da må det jo bli slutt på det selvsagt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:39   #112
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sydenfarerne og innvandrerforeldre. Og i den gruppen er det jo mange som trenger alle dagene de kan få på skolen.

Gammel 24-09-13, 10:39   #113
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

For det er vel ingen tvil om at det er alle sydenfarerne som har ført til denne regelendringen.

I Oslo påstår de at det største problemet er de ovale helgene, samt forlenging av ferier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:46   #114
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva er forresten sorgpreget aktivitet?
Er det kun begravelse eller inkluderer det også det at stadig flere velger å reise bort en uke etter en tøff begravelse? Det er ganske vanlig at familier som står midt oppi tøff sorg velger å reise bort for å "klarne" hodet. Det kan i mange tilfeller være en veldig god ting har jeg sett. Er det noe som gir avslag i Oslo og Bergen tro?

Jeg ser for meg en del ganske kreative begrunnelser for å få fri og en del som tar sjansen på å reise likevel. Totalt sett vil det nok bli reduksjon i antall elever som er borte, men jeg vet ikke om jeg synes det er en god ting å ta bort det lille man har av fleksibilitet slik man gjør her.

Akkurat det veit eg ikkje, men eg tenker at formuleringa "særlig sorgpreget art" åpner jo for ein viss grad av for- og etterarbeid rundt dødsfall, ikkje bare sjølve gravferda.

Poenget med innstramminga, viss eg har skjønt det riktig, er at det har utvikla seg til ein form for sedvane-fleksibilitet. Utgangspunktet var jo ikkje at dette var ein rett til utvida, fleksibel ferie, utgangspunktet var at ein skulle kunne få inntil 10 dagar godkjent ved spesielle behov. Det har sklidd heilt ut, noko denne diskusjonen og vitnar om, og blitt ei rett til fleksibilitet, slik du og uttrykker det.

Første året eg jobba som lærar hadde eg 180 elevar i norsk. 65 av desse hadde ikkje vurderingsgrunnlag på grunn av ureglementert fråver. Så desse "bare ei veke" og "bare mitt barn"-argumenta utgjer faktisk ein tredjedel av elevmassen. Det skaper ganske mange praktiske problem, både med tanke på svake elevar som ikkje kan det dei skal kunne og med tanke på vurdering på høgare nivå.

Eg synest absolutt det er mykje i det du, Esme og Katta seier om bestemte yrkesgrupper og eg skjønner at dette er vanskeleg for mange. Samtidig er det ein del praktiske problem knytta til skulen sitt ansvar for at elevane lærer det dei skal versus eleven sitt manglande ansvar for å møte opp på skulen, som ikkje går heilt opp.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 10:49   #115
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med fleksible ferier vil sikkert ikke kunne organiseres likt overalt, men på vår skole som er en 2-parallellskole med trinnsystem og 3 lærere per trinn i snitt ser jeg for meg at man kunne legge disse fleksible ukene til de litt mer fleksible undervisningsukene de allerede har med temadager, tur og prosjektarbeid. Så har man to tema opplegg over tre uker og påmelding i forkant, så setter man sammen grupper slik at alle kommer gjennom begge oppleggene i løpet av disse tre ukene. Jeg er helt sikker på at det er mulig å få til hvis man vil. Det er ikke mulig å få det til hvis man ikke er interessert i å endre på noe, men jeg tror det kunne ha økt respekten og tilstedeværelsen mer enn et rigid regelsystem uten hjemmel i lovverket.

Gammel 24-09-13, 10:51   #116
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Fleksibel høst/ vinterferie er en god idé syns jeg.

Vår rektor (Osloskole) har forresten lagt frem de nye fraværsreglene som at skolen nå ikke gir permisjon til noe annet enn begravelser. 170 klager til fylkesmannen på permisjonsavslag har blitt avvist, så det er ikke noen vits å søke. Man kan fremdeles ta barna ut av skolen, men da tar foreldrene ansvar for fraværet, skolen gir ikke sin velsignelse til det. Lærerne har da heller ikke lov til å forberede eller tilpasse undervisning til fraværsbarnet.

Konsekvenser er at det blir registrert ugyldig fravær i Fronter. Fronter følger barna ut barneskolen, og data blir da slettet. Så de helt store konsekvensene har det jo ikke. Fravær utover 10 dager medfører at barnet kan bli utskrevet av skolen. Men det blir jo skrevet inn igjen med en gang det kommer tilbake, så alt ettersom hvor stort press det er på skolekretser er det en reell trussel/ ikke trussel.

De nye permisjonsreglene er så rigide og oppleves av mange foreldre så urimelige (hallo, man må søke om permisjon til bestemors begravelse, man kan ikke lenger som foreldre informerer skolen om at barnet skal i begravelsen), at jeg tror konsekvensen er at regelverket mister sin autoritet overfor foreldrene. Regelverket har blitt så urimelig at man ikke lengre kan forholde seg til det.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:53   #117
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det jeg ser hos oss er at det er mange med fleksible jobber - de jobber mye, også på ferie, men styrer tiden sin selv. Så noen (få!) ser på skolen litt som en "base", der man er når det passer, lærer så mye som man kan, reiser litt og lærer noe annet, driver aktivt med en idrett eller kulturaktivitet, gjerne på høyt nivå, som gir dem mye, og generelt forbereder seg til livet på mange måter som ikke bare innebærer skole - litt kirsebærplukking , rett og slett. Det er interessant å betrakte, som fenomen.

Gammel 24-09-13, 10:56   #118
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Betyr dette at skolens avslag er å betrakte som veiledende så sant det ikke er snakk om fravær på mer enn 14 dager (hvor det faktisk har konsekvenser)?

Skolen har ingen sanksjonsmulighet for de som reiser på tross av avslagt, nei. Eller for de som tar ut ungene uten å søke om fri. Dog er fravær (både dokumentert og udokumentert) ofte en av faktorene som vurderes ved tilmelding til barnevernet. Det er selvsagt ikke en bærende faktor alene, men kan være utslagsgivende. Imidlertid er det flere kommuner som har fraværsreglement hvos fravær over en gitt størrelse automatisk medfører bekymringsmelding til barnevernet.

Et annet poeng for skoleeiere, er å kunne vise til at skolen ikke betraktet dette fraværet som forsvarlig for elevenes læringsutvikling. Skoleadministrasjoner i kommuner landet over håndterer jevnlig henvendelser om erstatningssaker fra tidligere elever som mener de har fått et mangelfullt skoletilbud. Fravær og bortfall av undervisning er viktig dokumentasjon i slike saker. Dersom skolen har godkjent fravær til ferie for en av disse, kan det betraktes som uforsvarlig og dermed brudd på opplæringslovas § 2-11.

Gammel 24-09-13, 10:57   #119
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Man burde i samme seanse kutte ut høstferie og vinterferie.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, forsåvidt. Det er jo ingen som reiser på ferie da likevel.

NEEEEEEEEEI! Ikke SI det engang!

:mine eneste ferieuker med barna:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:57   #120
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva med bare å kutte vinterferien og høstferien? Hadde ikke det vært like bra? Da hadde man også sluppet argumentene fra sydenfarerne om at de også må få på tur?

Og heller lengre sommerferie?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.