|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEg ser absolutt argumenta til skiftarbeidande altså! Eg har aldri meint å føyse av det. Men det er ganske mange praktiske problemstillingar som må løysast. I grunnskulen går det på repetisjon og bemanning. På høgare nivå vil ein fleksibilitet låse veker kor det ikkje er mogleg å drive med vurdering og testing. Så det må ganske omfattande endringar til, på systemnivå, dersom noko slikt skal fungere i praksis.
![]() |
![]() |
#102 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVår rektor er rett og slett veldig kategorisk: Ferie hører ikke hjemme i løpet av skoleåret, ferdig snakka.
![]() |
#103 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Eg har ikkje jobba i skulen etter den nye innstramminga, men eg trudde det bare var begivenheiter av særleg sorgprega karakter som var unntaket etter innstramminga?
![]() |
![]() |
#104 |
Glamorøs
|
Nei, også konkurranser/arrangement på elitenivå i sport og kultur.
![]() |
#105 |
Absolute Beginner
|
To uker i en ferieleilighet med svigermor kan kanskje passere under den definisjonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
kamerat
|
![]() |
#107 |
Librocubicularist
|
Du har rett i det. Viss du legg det fram på den måten, kan det hende du får det innvilga?
![]() |
![]() |
#108 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglenePå en måte skulle jeg ønske at debatten om hvem som sitter med ansvar her kunne vært tatt i det offentlige rom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ctrl+z
|
Det kan selvsagt oppfattes lite romslig, men det er mest sannsynlig et resultat av mange "gode" argumenter i årevis også.
![]() |
#110 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHva er forresten sorgpreget aktivitet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg synes at det var på tide at de gjorde noe. I årevis har skolen bedt oss ettertrykkelig om å ikke søke om ferie utenom ferien, og samtidig innvilget alle søknadene som har kommet inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneSydenfarerne og innvandrerforeldre. Og i den gruppen er det jo mange som trenger alle dagene de kan få på skolen.
![]() |
#113 |
Glamorøs
|
I Oslo påstår de at det største problemet er de ovale helgene, samt forlenging av ferier.
![]() |
#114 |
Librocubicularist
|
Akkurat det veit eg ikkje, men eg tenker at formuleringa "særlig sorgpreget art" åpner jo for ein viss grad av for- og etterarbeid rundt dødsfall, ikkje bare sjølve gravferda.
![]() |
![]() |
#115 |
maler
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDette med fleksible ferier vil sikkert ikke kunne organiseres likt overalt, men på vår skole som er en 2-parallellskole med trinnsystem og 3 lærere per trinn i snitt ser jeg for meg at man kunne legge disse fleksible ukene til de litt mer fleksible undervisningsukene de allerede har med temadager, tur og prosjektarbeid. Så har man to tema opplegg over tre uker og påmelding i forkant, så setter man sammen grupper slik at alle kommer gjennom begge oppleggene i løpet av disse tre ukene. Jeg er helt sikker på at det er mulig å få til hvis man vil. Det er ikke mulig å få det til hvis man ikke er interessert i å endre på noe, men jeg tror det kunne ha økt respekten og tilstedeværelsen mer enn et rigid regelsystem uten hjemmel i lovverket.
![]() |
#116 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneFleksibel høst/ vinterferie er en god idé syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet jeg ser hos oss er at det er mange med fleksible jobber - de jobber mye, også på ferie, men styrer tiden sin selv. Så noen (få!) ser på skolen litt som en "base", der man er når det passer, lærer så mye som man kan, reiser litt og lærer noe annet, driver aktivt med en idrett eller kulturaktivitet, gjerne på høyt nivå, som gir dem mye, og generelt forbereder seg til livet på mange måter som ikke bare innebærer skole - litt kirsebærplukking , rett og slett. Det er interessant å betrakte, som fenomen.
![]() |
#118 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skolen har ingen sanksjonsmulighet for de som reiser på tross av avslagt, nei. Eller for de som tar ut ungene uten å søke om fri. Dog er fravær (både dokumentert og udokumentert) ofte en av faktorene som vurderes ved tilmelding til barnevernet. Det er selvsagt ikke en bærende faktor alene, men kan være utslagsgivende. Imidlertid er det flere kommuner som har fraværsreglement hvos fravær over en gitt størrelse automatisk medfører bekymringsmelding til barnevernet.
![]() |
#119 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMen hva med bare å kutte vinterferien og høstferien? Hadde ikke det vært like bra? Da hadde man også sluppet argumentene fra sydenfarerne om at de også må få på tur?
![]() |
|
|