Sv: Husfruen kaller Erna en ku …
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
I mine øyne så kommer man absolutt ingen vei, annet enn at man bekrefter oppfatningen om at lærere sutrer.
Jeg savner konstruktivitet fra lærere i denne debatten, jeg opplever at enhver diskusjon polariseres av lærere som sutrer og peker på alt som er galt. Men hvordan mener de at ting skal bli bedre, hvordan mener de at arbeidsdagen skal brukes bedre og mer effektivt? Hvilke tidstyver må fjernes for at man skal få bruke tiden sin der den er mest effektivt? Hvordan skal man sikre god samhandling mellom lærere uten at den samhandlingen skaper merarbeid? Hvilke ting kan man gjøres felles og likt for alle uten at man mister unikhet og individualitet?
Enig med deg. Jeg er nesten like lei av lærer-sutring som jeg er av dumme Høyre-politikere, (for Erna Solberg følger jo bare i f.eks Kristin Clemets fotspor der det gjelder å rakke mest mulig ned på lærerne) og har absolutt noen tanker om hva som skal til for å gjøre skolen bedre.
-Større lærertetthet i småskolen. Det gir bedre oppfølging, gjør det lettere å oppdage ting som lese-og skrivevansker f.eks.
-Så bør hver skole ha sin spesialpedagog (som skriver IOPer og hva har du, slik at læreren kan konsentrere seg om å undervise) og hver sin helsesøster som er der fulltid + hver klasse en assistent som kan ta seg av bråkebøttene når det blir for ille. En vaktmester på hver skole som kunne tømme søppel og skifte lyspærer slik at lærerne slapp, hadde også vært veldig greit.
Det høres kanskje råflott ut, men det er bare snakk om omdisponering av midler- få flere til å lykkes på skolen i ung alder, i stedet for å pøse på med midler til skoletrøtte seksten/syttenåringer som det er veldig vanskelig å få "snudd" etter 10 år med nederlag i skolesammenheng. Eller bruke masse penger på ungdom som faller ut av arbeidslivet fordi de ikke har fullført videregående skole.
Videre: Bare en kartleggingsprøve i året, da i de tre basisfagene. Slutt på den vanvittige mengden med papirer som man fyller ut for å kartlegge hver eneste flik av utvikling eleven gjør i løpet av året.
Lønnen er forsåvidt grei nok, synes jeg. Jeg tenker at en lærer i det offentlige ikke nødvendigvis skal konkurrere med en ingeniør, men selvfølgelig ikke bli hengende altfor langt etter. (Noe vi heller ikke gjør.) Det er likevel mulig lønnen må litt opp for å trekke flere søkere til studiet, da går snittet opp og vi trenger at flere virkelig flinke mennesker ønsker å bli lærere. ( )
Bare noen forslag fra meg. Jeg vet det hadde funket. 
Sist redigert av rine : 06-09-13 kl 12:02.
|