Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-13, 20:02   #141
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Jeg tenker at forebygging og diferensiering mer en i dag og forskningsbaserte tiltak basert på resultater og ikke taboloidmoral er en bedre løsning en feks. nakkeskudd mot idioti ja.

Det er ikke bare svart hvitt enten eller, men jeg tror at et sosialdemokratisk tankesett har bedre sjangs for å finne effektive løsninger en et kapitalistisk.

Gammel 28-08-13, 20:12   #142
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Jeg tenker at forebygging og diferensiering mer en i dag og forskningsbaserte tiltak basert på resultater og ikke taboloidmoral er en bedre løsning en feks. nakkeskudd mot idioti ja.

Det er ikke bare svart hvitt enten eller, men jeg tror at et sosialdemokratisk tankesett har bedre sjangs for å finne effektive løsninger en et kapitalistisk.

Finnes det forskning som viser at dagens tiltak virker, forresten? Vil ikke f.eks en prøveordning gi oss en pekepinn på om det funker eller ikke? Jeg kommer til å stemme borgerlig for første gang i mitt liv (dog ikke på noen av disse to partiene) for jeg synes den sosialdemokratiske siden har fått mer enn nok tid og tillit til å prøve ut de "effektive løsningene" du mener de har...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 20:19   #143
era

era sin avatar

era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Dagens tiltak er basert på forskning. Og det har vært hauger av mer eller mindre morsomme prøveprosjekter, både i norske komuner og ikke minst har vi resultater fra denne type politikk fra andre deler av verden. Man må begrunne alle tiltak man velger med evidensbasert forskning i helse og sosial Norge, og så må man ikke minst følge loven når det handler om tvang...der kan man for å si det mildt møte problem om man skal sette mennesker i fysisk tvangsarbeid eller sulte dem.

Gammel 28-08-13, 20:20   #144
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jammen hvis man utfører ærlig arbeid, så skal man jo ha lønn - ikke sosialhjelp?

Helt klart. Noe annet ville vært sosial dumping.

Gammel 28-08-13, 21:06   #145
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det går an å la private administrere det.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Setter det ut på anbud til private, veit du.

Jeg blir så utrolig frustrert over folk som tror at man sparer offentlige midler på å sette bort administrasjon til det private. Snakket nylig med en kommunal ansatt som har hatt som en av sine oppgaver å drifte et anlegg. Han har kanskje brukt 20 % av sin stilling på det, og hadde doblet effektiviteten på 3 år. Nå er anlegget "privatisert"; det er blitt til et AS med en ny person i 100 % stilling, Anlegg AS eies 100 % av Selskap AS, som eies 100 % av kommunen. Mannen mottar fortsatt 100 % lønn, men bruker nå lengre tid på sine andre oppgaver. Kommunen må følge opp Selskap AS, Selskap AS må bruke ressurser på å følge opp Anlegg AS.

Så fra å være et anlegg eid av kommunen som krever en 20 % stillingsressurs, så krever det anlegget nå 100 % + 5% i selskap AS + 5 % i kommunen = 110 %. Pluss møter og styrehonorarer.
Privatiseringen var en ren politisk avgjørelse, begrunnet i at privatisering er lurt.

Aner dere hvor mange i det offentlige som jobber med anbud? Skrive anbud, kjøre anbudskonkurranser, følge opp at anbudene blir fulgt, rettsaker nå selskap A taper for selskap B, osv. I mange tilfeller hadde det vært billigere å bare kjøre den bussen selv.

Gammel 28-08-13, 21:32   #146
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det står jo nederst at gjennomsnitt er 7.800,- i mnd. og jeg stoler på folka i SSB - det er stødige, flinke folk som er mye bedre til å regne enn meg.

Jo, men då eg var student var det i alle fall slik at desse satsane på 7-8000 i månaden var livsopphold, altså ekskludert bolig og straum. Her i Oslo veit eg at det er problematisk at maksprisen for husleige dekka av NAV er på 9000,- (jamfør debattane om Sinsenveien, dei siste vekene sine debattar om barn i kommunale boligar osv). Straum er og noko som kjem utanom livsopphold-satsen. (Det var i alle fall slik i 2010, då vi samanalikna med studielån og stipendsatsar, kor det er meininga at straum og husleige skal vere inkludert og det er maksgrenser for kor mykje ein kan jobbe i tillegg).

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere? OK, da trenger jeg noen til å fortelle meg hva denne består i. Og vær så snill og ikke si at det går ut på å fylle ut et skjema eller sende en søknad en gang i uken.

Så vidt eg har skjønt er det lov for NAV-tilsette å stille vilkår på tildeling av sosialstønad, men dei har ikkje sanksjonsmogleheitar til å håndheve det. Dei har ikkje lov til å trekke tilbake livsopphold, så dersom klienten ikkje overholder vilkåra, har han like fullt rett på støtte. Det er litt som å stryke elevar på ungdomsskulen.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 21:35   #147
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Dagens tiltak er basert på forskning. Og det har vært hauger av mer eller mindre morsomme prøveprosjekter, både i norske komuner og ikke minst har vi resultater fra denne type politikk fra andre deler av verden. Man må begrunne alle tiltak man velger med evidensbasert forskning i helse og sosial Norge, og så må man ikke minst følge loven når det handler om tvang...der kan man for å si det mildt møte problem om man skal sette mennesker i fysisk tvangsarbeid eller sulte dem.

Da vil jeg gjerne at du viser meg forskning som sier at krav om aktivitet/arbeidstrening fører til mindre deltakelse i arbeidslivet. Jeg kan nemlig lett som en plett vise til forskning som viser at lang lediggang reduserer muligheten for å delta i arbeidslivet. Eller er det ikke det du tenker må være målet? Det er da også nok av eksempler på land i andre deler av verden der folk har jobber som posepakker på butikken eller "vise vei til toalettet"-mann på kjøpesenteret, bare fordi det man vet hvor viktig det er for samfunnet at mennesker har noe meningsfylt å holde på med. Nå tror jeg ikke at vi uten videre har behov for posepakkere eller doveivisere i Norge, og det ville iallfall ikke vært fair å introdusere slike jobber for en allerede stigmatisert gruppe mennesker, men noe bør de gjøre, og de har godt av å gjøre det, det er jeg overbevist om. Med mindre du viser meg den forskningen din, da, som kan overbevise meg om det motsatte. :venter:

Gammel 28-08-13, 21:36   #148
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig enkelt å selge en sak som dette, men som mange her er flinke til å få fram er det nok ikke særlig økonomisk lønnsomt. En god del "arbeid for trygd" avtaler ble utnyttet som reell arbeidskraft.

Å besøke eldre hjemme eller på sykehjem eller å jobbe i barnehage høres også glimrende ut. At dette koster penger å administrere er soleklart. Det handler om ansvar og sikkerhet. Sender kommunen eller NAV ut mennesker for å besøke eldre innebærer det er ansvar av samme type som om personen er ansatt. Sender man ut personer på snømåking skal personen forsikres.

Tiltakskrav finnes til en viss grad allerede og jeg mener at det bør finnes ok steder for arbeidstrening, men kanskje bør tilbudet ligge mer på noe som gir kompetanse. En del unge som faller utenfor faller også utenfor pga manglende relevant skoleplass, feilvalg og avbrudd som kan skyldes problemer. Det å få disse inn i sporet igjen bør prioriteres framfor å sende til snørydding.

Jeg hører at det nevnes at mange arbeidsføre mottar sosiale ytelser. Hvem er de? De jeg kjenner til er nesten uten unntak mennesker med store rusproblemer. Dette er kanskje forskjellig fra sted til sted? Av dem jeg kjenner som mottar slike ytelser vil det koste en formue å administrere tiltak pga problematikken. Jeg tror likevel at det er sunt at de får oppgaver, men jeg tror ikke man skal ta for gitt at det er mye penger å spare på sånt. Alt trenger ikke å måles i penger, men jeg tror kanskje det er det FrP tenker.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 21:39   #149
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, tiltak som Dagsen, korleis er dei organisert med tanke på dette med sosial dumping, forsikring og alt det andre som gjer dette forslaget heilt håplaust?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 21:42   #150
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men, tiltak som Dagsen, korleis er dei organisert med tanke på dette med sosial dumping, forsikring og alt det andre som gjer dette forslaget heilt håplaust?

En arbeidsgiver har lov til å gi en person opp til 2000 kr før det utløser skattekrav etc. Jeg går ut fra at dere har tenkt at sosialhjelpmottakerne skal tjene mer enn 2000 kr/året?

Gammel 28-08-13, 21:48   #151
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fretex har vel mennesker med rusproblemer i arbeid? Vi har også Pøbelprosjeltet i Stavanger (og andre steder?) som retter seg mot "sorte får"? Jeg har troen på å bruke tid og penger på folk som krever litt ekstra. Vi reagere jo ikke negativt på de som selger gateaviser i stedet for å tigge?

Jeg tror vi må jobbe med holdningene våre. Hvorfor skal det være nedverdigende å utføre en form for samfunnstjenste for pengene man får av staten?

Egentlig skrev jeg noe langt og fryktelig bra formulert som forsvant. /

Gammel 28-08-13, 21:49   #152
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nå er vel Dagsen lagt ned fordi det ikke var nok jobber å gi dem som ville.
Ikke alle jobber kunne formidles der og det ble få igjen. Det er også stor forskjell på å formidle jobb til dem som oppsøker jobb og å få mennesker til å gjøre arbeidet som ledd i et krav. Det er ikke forskjell i forhold til forsikring, men det gir større utfordringer og kostnader.

En ting jeg tror landet vårt trenger er enkle ordinære jobber. Ikke alle kan komme seg gjennom skolesystem. Tidligere var det mulig å få seg en ok jobb uten skolegang. En del av dem som tidlig skjønte at skolegang ikke var noe for dem kunne likevel gå ut i en jobb.

En god del av dem som er sysselsatt av det offentlige pga diagnoser er også mennesker som tidligere kunne fungere i ordinære yrker.

Det å ha et veldig spesialisert samfunn har noen kostnader.

Gammel 28-08-13, 21:51   #153
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men er det virkelig så mange friske sosialstøttemottagere da? Selvsagt er det noen, men jeg sliter litt med å se for meg at de som har kapasitet og mulighet til å måke snø, flytte pappesker og klippe gress er hovedgruppa av sosialstøttemottagere.

Det kan være snakk om flere som kommer fra skolen, unge mennesker som ikke har rett på annen trygd og som ikke har kommet i jobb. Det kan være snakk om relativt mange i det segmentet. Det jeg har hørt om fra Høyre har vært snakk om friske mennesker på sosialtrygd. Om det ikke er mange så er det i alle fall viktig å få disse menneskene inn i samfunnet for å forhindre at de blir evige sosialstønadsmottakere.

Gammel 28-08-13, 21:53   #154
Guava

Guava sin avatar

Standard

Fretex har vel mennesker med rusproblemer i arbeid? Vi har også Pøbelprosjeltet i Stavanger (og andre steder?) som retter seg mot "sorte får"? Jeg har troen på å bruke tid og penger på folk som krever litt ekstra. Vi reagere jo ikke negativt på de som selger gateaviser i stedet for å tigge?

Jeg tror vi må jobbe med holdningene våre. Hvorfor skal det være nedverdigende å utføre en form for samfunnstjenste for pengene man får av staten?

Egentlig skrev jeg noe langt og fryktelig bra formulert som forsvant. /

Ja Fretex har det og det funker for veldig mange. Billig er det ikke, men det gir mennesker meningsfulle oppgaver. Fretex har en ganske streng policy også overfor andre arbeidstakere pga dette. Å inkludere rusmisbrukere i en arbeidshverdag er krevende og mer krevende enn mange ønsker. Det gjelder i det hele tatt det å inkludere mennesker på arbeidsplassen. Det er noe vi alle kan spørre oss om. Er vi villige til å ta i mot mennesker som trenger arbeidstrening på jobben vår?
Det handler like mye om å inkludere i miljøet.

Gammel 28-08-13, 21:56   #155
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det lurer i aller høyeste grad jeg også på.

Gammel 28-08-13, 21:57   #156
era

era sin avatar

Standard

Rine:før jeg viser deg noe som helst foreslår jeg at du legger av deg tendensen til å komme med påstander som at det jeg skriver er at arbeidstrening og aktivitet ikke hjelper. Greit sted å begynne.

Gammel 28-08-13, 21:57   #157
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava, det er veldig synd at man nå omtrent krever en bachelorgrad for å jobbe på den lokale bensinstasjonen. Satt en smule på spissen. Det er også problematisk at det er blitt så dyrt å leve at man må tjene det hvite ut av øyet for å ikke være fattig i Norge. Nå er man jo omtrent fattig om man ikke drar til syden en gang i året, for da skille man seg ut. Og man får beskjed om å ikke snakke om sommeren med ungene på skolen, fordi det er så dumt for dem som ikke hadde dyr ferie. Og det er ikke satt på spissen.

I Norge skal alle være like, og da helst like rike. Har dagens unger det virkelig så mye bedre nå enn da vi vokste opp (jeg tenker ikke på bruk av hjelm og sinnerhetssele, altså. ). Men mer dette med at man måtte spare til ting, i alle fall de fleste av oss. Nå er alt billig og vanlig og de aller fleste har. Og de få som ikke har, skiller seg ut.

Nå drar jeg det langt ut på viddene her merker jeg. Sikkert like greit jeg slutter.

Gammel 28-08-13, 21:59   #158
Guava

Guava sin avatar

Standard

Hvis mennesker blir vist respekt og verdighet er det lite som er nedverdigende. Jeg tror ikke de fleste arbeidsplasser er veldig klare for å vise den respekten og verdigheten. Det blir nedverdigende om en person skal gå "på siden" mens andre er en del av et miljø. Skal man gjennomføre noe slikt må man være villig til å inkludere og betrakte den andre som en likeverdig.

Gammel 28-08-13, 22:07   #159
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke se at noen har forklart ennå hva slags sanksjoner som skal rettes mot de som nekter å gjennomføre disse jobbene, av ulike årsaker. Hvor mye av støtten skal tas fra de? Slik at de ikke kan betale for bolig, mat eller strøm? Forhåpentligvis ikke....

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 22:09   #160
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvis mennesker blir vist respekt og verdighet er det lite som er nedverdigende. Jeg tror ikke de fleste arbeidsplasser er veldig klare for å vise den respekten og verdigheten. Det blir nedverdigende om en person skal gå "på siden" mens andre er en del av et miljø. Skal man gjennomføre noe slikt må man være villig til å inkludere og betrakte den andre som en likeverdig.

Der er jeg enig. Og jeg skulle ønske vi hadde flere som Fretex og Frelsesarmen. Mennesker som bryr seg.

Jeg hadde en tante som burde vært sparket ut i arbeidslivet. Hun mistet jobben på 80-tallet, ble "gjeldsslave", havnet på sosialen og kom aldri ut i jobb igjen. Sosialklient i over 20 år. De forsøkte, men hun maktet ikke Rema, var for treg i kassen. De skaffet henne praksisplass på systue (hun var fantastisk med hendene), men havnet på kant med de ansatte av utenlandsk opprinnelse. Så da ble hun gitt opp. Og satt så der, år inn og år ut i leiligheten. Til hun døde i den samme sofaen hun hadde sittet i lenge, lenge. Trist historie. Jeg tviler ikke på at det finnes mange tilsvarende, om folk som havner utenfor, og som kunne ha fått et mye bedre liv om de ble hjulpet tilbake før det ble for sent. Før de resignerte og grodde fast i systemet.

Jeg tror overhode ikke på noen quick fix i form av utdeling av spader. Men jeg synes virkelig ikke systemet som vi har nå ser ut til å fungere heller. Så nytenking er jeg veldig åpen for.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.