Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger
For de som er interesserte, har administrerende direktør i Forskningsrådet, Arvid Hallén, en interessant kronikk der han spør om politikerne har resepekt for kunnskap:
Opprinnelig lagt inn av utdrag fra kronikken
Valgkampen spisser seg til, og jeg har merket meg at forskning og konkrete forskningsrapporter oftere enn tidligere er blitt trukket fram, kommentert, applaudert, men også betvilt og avvist av politikere som kjemper om sendetid og spalteplass.
Dagsavisen fortalte 14. august i et stort oppslag at Høyre er «i forskerstrid på flere områder», og viser til partiets innvendinger mot forskningsrapporter om private sykehus, pappaperm, privatskoler, karakterer og formuesskatt. Oppslaget kan selvsagt oppfattes som et valgkamputspill i seg selv, og jeg skal passe meg for å fremstille bestemte partier som verst eller best i denne sammenheng. Men generelt sett er det både betimelig og viktig å spørre hva som skjer når politikere sier at de «ikke tror» på forskningsfunn. Har politikerne nok respekt for kunnskap? Eller er det slik at kunnskapen må vike når den kolliderer med verdisyn og partiprogram?