Sv: [valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Det tror jeg du har helt rett i, jeg leste en kronikk som brukte fredagstacoen som metafor på dette.
Det blir fortsatt fredagstaco, men kanskje med litt andre grønnsaker.
Men..
Dette kunne jeg skrevet selv, men innen for et annet fagfelt.
Jeg var matprodusent sist vi hadde blå regjering også og jeg gruer meg så jeg blir helt kvalm!
Etter 8 år med rødgrønt er vi endelig på beina igjen økonomisk.
2-3 blå år kommer til å slå beina under oss igjen.
Det som gjør den norske matproduksjonen unik er i ferd med å forsvinne. Blå regjering vil uten tvil speede opp den prosessen.
For de aller fleste vil det ha liten praktisk betydning, det vil fortsatt være mat i butikkhyllene, den blir i allefall ikke dyrere og utvalget vil være som det er.
Det vil bare ikke være norsk mat, like trygg mat og mat produsert via dyr som har det så bra og med så lite medisiner. Og det vil endre landskapet langsomt når beitedyra forsvinner og høstingen i de marginale områdene forsvinner. Det vil endre den norske bydga, langsomt til å bli mer lik den svenske, dvs fraflyttet.
Men for de aller fleste vil det ikke ha noen større betydning.
For meg er det en katastrofe. Jeg mister arbeidsplassen min, mannen min mister sin. Vi bor en plass der det ikke finnes annet arbeid å få.
For min kommune vil det være krise, arbeidsledigheten vil øke kraftig fordi de aller fleste ikkekommunale arbeidsplassene er knyttet opp mot primærnæring. De ressurssterke vil flytte. De andre blir værende. En negativ spiral.
Men det vil alikevel påvirke de aller fleste veldig lite.
Jeg setter pris på at du skriver så utfyllende om landbrukspolitikk (ikke bare i denne tråden), fordi det er et område jeg har lite kunnskap om, som er fjernt fra min hverdag, men som likevel berører ting som er viktig for meg.