Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Setereservasjon hos Norwegian når man reiser med barn

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-13, 10:09   #81
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Setereservasjon hos Norwegian når man reiser med barn

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Eh, nei. Si at det var tre ledige seter på flyet, to av de ved siden av hverandre og det siste for seg selv. Mannen ved din side sjekket inn før deg, og fikk tilfeldig setet ved siden av deg, så sjekket du og din venninne inn og fikk tildelt de siste to ledige setene. Det skjer ganske ofte at folk kjøper biletter de ikke bruker, derfor ville det vært merkelig, synes jeg, dersom den automatiske seteplasseringen skulle gå gjennom alle biletter som var bestilt til flygningen før den plasserte noen på et sete.

Jeg forstår selvsagt hva du sier, men tidligere ville setesystemet "reservert" de to setene som var ved siden av hverandre, til to stykker som reiste sammen. Selvsagt kunne det være at mannen endret på seteplasseringen ved innsjekking, men som sagt finner jeg det meget lite sannsynlig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:11   #82
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid trodd at det er fåtallet som reserverer seter, ihvertfall på innenlandsreiser. Og at flertallet reiser uten reservasjon, men at reisefølget stort sett sitter sammen. Da bortsett fra de som sjekker inn i siste liten.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:14   #83
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så veldig nytt altså, det har vært sånn i ganske mange år allerede. Jeg klarer ikke se at det er så veldig grusomt heller, som andre påpeker er det jo tross alt slik de tjener penger. Jeg reiser oftest med Norwegian, og for meg har de alltid vært mye billigere enn SAS selv med setereservasjon og bagasje.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:19   #84
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

De gangene vi har reist med Norwegian booker jeg alltid sete når jeg bestiller.

Gammel 19-08-13, 10:22   #85
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Poenget er at tidligere har ikke systemet vært sånn. Tidligere har man alltid sørget for at folk i samme reisefølge havnet sammen. Dette er noe nytt!

Jeg syns mange i denne tråden diskuterer som om det er opplest og vedtatt at man kan bli spredt for alle vinder om man ikke betaler for plass på flyet, og at man følgelig er en kjiping om man ikke har betalt for å få en bestemt plass. For meg er dette helt nytt. Derfor blir jeg sjokkert.

Jeg lurer på at det ikke blir Norwegian for meg i framtiden.

Men det er ikke nytt. Norwegian har alltid lagt ut alle seter i hele flyet for forhåndsreservering mot betaling, så lenge de har eksistert. Og så lenge det er sånn så er det faktisk ingen som ikke har forhåndsreservert som kan garanteres noe som helst. Så er det nok sånn at det har blitt mer oppmerksomhet rundt dette med forhåndsreservering av seter etter som flere og flere selskaper har begynt å ta betalt for setereservasjon, i tillegg til at det er flere lavprisselskaper som flyr ut fra Norge nå, så det er nok flere som forhåndsbestiller nå enn før. Derav flere som opplever at de ikke får setene de vil når de ikke har forhåndsreservert.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:23   #86
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg har alltid trodd at det er fåtallet som reserverer seter, ihvertfall på innenlandsreiser. Og at flertallet reiser uten reservasjon, men at reisefølget stort sett sitter sammen. Da bortsett fra de som sjekker inn i siste liten.

Der tar du nok feil. Det er mulig det er mange fritidsreisende som ikke bestiller sete i forkant, men de tar ikke opp brorparten av setene, det er det de forretningsreisende som gjør. Og jeg lover deg, av dem er det svært få som ikke mener noe om hvor de vil sitte på flyet.

2 jenter, -02 og -04
Gammel 19-08-13, 10:26   #87
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Men det er ikke nytt.

Hvor gammelt mener du det er? Jeg har ikke tidligere opplevd at reisefølge blir spredt rundt i flyet.

Uansett er det ikke interessant hvor lenge Norwegian har holdt på med dette. De aller fleste reisende forventer faktisk å få sitte sammen med reisefølget sitt uten å bestille fast plass i forkant. Hvis man ikke kan regne med det mer, så bør Norwegian opplyse om dette.

Gammel 19-08-13, 10:29   #88
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er stor forskjell på at man ikke er garantert plass sammen (hvis det f.eks. ikke finnes to eller tre ledige seter ved siden av hverandre når man sjekker inn, så går det jo ikke) og at man blir spredt ved innsjekking uavhengig av om det ville vært mulig å bli plassert sammen.

Gammel 19-08-13, 10:31   #89
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg reiser stort sett innlands, og det er mulig jeg har tenkt enkelt, men setereservasjon har jeg sett på som "hvor i flyet vil du sitte", ikke at et reisefølge som bestiller en billett sammen blir spredt rundt.

Gammel 19-08-13, 10:32   #90
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg reiser stort sett innlands, og det er mulig jeg har tenkt enkelt, men setereservasjon har jeg sett på som "hvor i flyet vil du sitte", ikke at et reisefølge som bestiller en billett sammen blir spredt rundt.

Jeg tror mange tenker sånn. Men klart, er det mange nok som har reservert på forhånd hvor i flyet de vil sitte, så blir det jo begrenset antall plasser igjen til dem som skal få plasser ved innsjekking.

Gammel 19-08-13, 10:33   #91
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er stor forskjell på at man ikke er garantert plass sammen (hvis det f.eks. ikke finnes to eller tre ledige seter ved siden av hverandre når man sjekker inn, så går det jo ikke) og at man blir spredt ved innsjekking uavhengig av om det ville vært mulig å bli plassert sammen.

Men blir man det da? I de tilfellene det har vært plass, har jeg alltid fått sitte ved siden av reisefølget mitt. At man blir spredd tilfeldig rundt er vel bare spekulasjoner i denne tråden?

Gammel 19-08-13, 10:33   #92
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg tror mange tenker sånn. Men klart, er det mange nok som har reservert på forhånd hvor i flyet de vil sitte, så blir det jo begrenset antall plasser igjen til dem som skal få plasser ved innsjekking. Det er likevel noe annet enn å bevisst spre folk som ikke har reservert på forhånd, som noen i tråden spekulerer i om Norwegian gjør.

Gammel 19-08-13, 10:34   #93
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

De sprer ikke folk rundt med vilje, men de lar systemet plassere passasjerer paa enkleste maate. Et system som maa ta hensyn til ting (som at noen passasjerer er barn, som at noen passasjerer vil sitte sammen etc.) er mer komplekst og derfor sannsynligvis dyrere. Flyselskapene vil spare penger. Derfor gjör de det saann. Hvis man har noe imot det eller bestemte önsker naar det gjelder hvor man vil sitte og med hvem man vil sitte med, betaler man for aa reservere seter. Punktum. Aa be andre om aa flytte seg, er toppen av frekkhet.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:38   #94
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

De sprer ikke folk rundt med vilje, men de lar systemet plassere passasjerer paa enkleste maate. Et system som maa ta hensyn til ting (som at noen passasjerer er barn, som at noen passasjerer vil sitte sammen etc.) er mer komplekst og derfor sannsynligvis dyrere. Flyselskapene vil spare penger. Derfor gjör de det saann. Hvis man har noe imot det eller bestemte önsker naar det gjelder hvor man vil sitte og med hvem man vil sitte med, betaler man for aa reservere seter. Punktum. Aa be andre om aa flytte seg, er toppen av frekkhet.

Jeg er enig i at det er frekt å bevisst basere seg på å få andre til å flytte seg. Men det har jo vært vanlig å få velge seter - blant de ledige, så klart - når man sjekker inn, og det kan da umulig være veldig mye vanskeligere enn å plassere folk tilfeldig? Eller dyrere, for den del; alle flyselskaper jeg har reist med de siste årene har hatt det allerede, så det er ikke snakk om nyutvikling.

Og ellers skjer det veldig ofte at kabinpersonalet driver med omstokk i lengre tid etter at folk er om bord, fordi noen med barn har havnet på en nødutgangsrad. Det ville vært mye mer hensiktsmessig om dette var en del av tildelingsalgoritmen - det er ikke akkurat vanskelig å legge inn dette i et system.

Gammel 19-08-13, 10:42   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror heller ikke de sprer folk rundt i flyet med vilje, og blir litt sånn fnisehimlete av ideen. Men jeg tror at når nok mennesker enten har sjekket inn tidlig, eller på forhånd og f.eks. valgt vindussete + gangsete (noe jeg sleipt nok ofte gjør om vi er to stykker som reiser sammen, for da får vi ofte midten til oss selv også. Blir flyet fullt, er ofte den som blir plassert i midten villig til å enten få gang- eller vindussetet) så blir kabalen med å plassere familien på 3-4-5 ved siden av hverandre desto vanskeligere.

MÅ man sitte sammen får man ta forholdsregler som sørger for at det skjer.

Ellers er jeg enig i at det er rart at flyselskapets eget system ikke tar høyde for at det ikke går an å plassere mindreårige på nødutgang, f.eks, siden nettløsningen deres for setevalg gjør det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:50   #96
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvor gammelt mener du det er? Jeg har ikke tidligere opplevd at reisefølge blir spredt rundt i flyet.

Uansett er det ikke interessant hvor lenge Norwegian har holdt på med dette. De aller fleste reisende forventer faktisk å få sitte sammen med reisefølget sitt uten å bestille fast plass i forkant. Hvis man ikke kan regne med det mer, så bør Norwegian opplyse om dette.

Det er fra 2002 da Norwegian var nye.

Jeg er helt uenig med det siste du sier. De har et tilbud til alle passasjerer om å sikre seter så de får sitte med de de vil. Mot betaling. Da er det implesitt at alternativet er å ikke ha noen garantier. Hva skulle ellers være poenget med å forhåndsbestille?

Hehe, jeg ser at jeg kan framstå som om jeg jobber for Norwegian her. Det gjør jeg altså ikke. Langt derifra!

2 jenter, -02 og -04
Gammel 19-08-13, 10:54   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er at i realiteten kan i hvert fall ikke barn under 5 år sitte alene. Da er det ikke et valg lenger, det er en avgift.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 11:02   #98
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Poenget er at i realiteten kan i hvert fall ikke barn under 5 år sitte alene. Da er det ikke et valg lenger, det er en avgift.

Er det virkelig så grusomt at de som har behov for det tar kostnadene ved å få bestemme seteplass selv, mens de som ikke har behov for det bare kan la være?

Gammel 19-08-13, 11:03   #99
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grusomt og grusomt. Irriterende nok til at jeg velger SAS.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 11:04   #100
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det virkelig så grusomt at de som har behov for det tar kostnadene ved å få bestemme seteplass selv, mens de som ikke har behov for det bare kan la være?

Poenget er at man ikke kan la barn under 12 år reise alene. De MÅ reise sammen med voksne. Hvorfor må de det, om man kan la barnet sitte på rad 1, og den voksne sitte helt bakerst? Det er jo mulig?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.