Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ja, nå SKAL vi faktisk til Paris

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-13, 15:31   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja, nå SKAL vi faktisk til Paris

Katakombene, er de verdt et besøk?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 15:34   #22
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Katakombene, er de verdt et besøk?

Jeg syntes det var kjempespennende, litt makabert og skummelt, men mest av alt veldig spesielt og interessant. Det er ikke den første attraksjonen man besøker, men for min del en av dem som var mest minneverdig. Så ja, jeg vil si det var verdt et besøk, særlig på en gråværsdag. Ingen kø og lave priser (så vidt jeg husker) trakk også opp!

Gammel 13-08-13, 15:38   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det der, egentlig? Jeg skjønner ingenting av nettsidene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 16:21   #24
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er underjordiske ganger som man på et tidspunkt (1700-tallet), grunnet mange døde og overfylte gravplasser, kolera og revolusjon, måtte ta i bruk som gravkrypter. Så det er kilometervis med smale ganger fylt med skjelettdeler, hodeskaller, rett og slett et enormt antall døde.

En norsk forklaring er f.eks. her: http://no.advisor.travel/poi/1339

Gammel 13-08-13, 16:25   #25
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

La Coupole er en fantastisk Art Deco perle i Montparnasse, den må oppleves. Nydelig sjømat, fantastisk biff tartar og stemningen er helt spesiell.

Ja, må oppleves. Forhåpentligvis har noen bursdag når dere er der. Da skrur de av lyset og bærer ut en fantastisk kake med ørti lys og synger. Stas. Da jeg var der i fjor høst feiret John Malkovich en bursdag/bursdagen sin der. Ekstra stas.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 16:26   #26
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katakombene er absoultt verdt et besøk.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 22:24   #27
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fortell, Lisa! Hva slo an? HVor bodde dere? Hva gjorde dere?

Som jeg skrev i tråden jeg selv startet om Paris for en tid tilbake så har jeg aldri helt klart å "like" Paris slik veldig mange gjør. Jeg synes det er en fantastisk vakker og praktfull by men så altfor pompøs og "steril" i forhold til f.eks. London (shock horror at jeg mener det ).

Uansett, turen i sommer var for vesla som ble 10 år rett før vi dro. Hun har mast i flere år om at hun vil opp i Eiffeltårnet og besøke Paris, og jeg har alltid svart at vi skal gjøre det før hun blir 10 år. Så nå kunne jeg rett og slett ikke utsette det lenger, selv om det ikke er mitt foretrukne reisemål.

Så i all hovedsak ble det typisk turiststeder vi besøkte men vi utforsket også området rundet der vi bodde ganske godt. Dette var i Montmartre som jo i seg selv er et forholdsvis turistinfisert område men nord for Cimetiere de Montmartre var det mye mer avslappet og mer autentisk Paris atmosfære fikk vi inntrykk av. Men vi brukte mye av tiden gatelangs i dette området og ned mot Pigalle hvor det var mange sjarmerende små butikker og generelt mye vi likte. Det er jo et nydelig område, jeg kan sitte timesvis på trappene foran Sacré-Coeur, det er bare så fantastisk utsikt og vakkert der oppe selv om det selvfølgelig er altfor mange turister der i juli (meg selv inkludert!). Du har forresten også helt super gratis utsikt mot dette område fra Lafayette shoppingsenter nede ved Opera (fra leketøysavdelingen på 5 etg. hvis jeg husker riktig!)

I vårt forsøk på å utforske mer forsteder tok vi også metroen ut av sentrum og gikk av på et par tilfeldige stopp. Dette er typisk noe jeg vanligvis liker å gjøre men vi brukte ikke så mye tid på disse stedene. Jeg er nå over 40 og overhode ikke så "streetwise" lenger som jeg liker å tro. Dog, jeg ønsket at A skulle se at Paris er en mangfoldig by og ikke bare pomp og prakt, - som jo faktisk stort sett hele sentrum av Paris er!

Så de typiske turiststedene vi besøkte var: Eiffeltårnet, båttur på Seinen, Louvre, Musee d'Orsay, Triumbuen, Pompidou, vi tuslet rundt i latinerkvarteret og på øyene osv. Vi dro også ut til La Defense, som jeg husker akkurat slik det var første gang jeg besøkte Paris i 1989.

Vi var heller ikke i Disneyland eller Versailles. Den store utfordringen vår under hele oppholdet var at da vi gikk av toget på Gare du Nord viste gradestokken 41 grader! Og det lå konstant på rundt 35 grader alle dagene vi var der og det begrenset vel noen av de opprinnelige planene jeg hadde om å utforske mye mer utenom sentrumsområdene.

Vi rakk ikke Katakombene men det er definitivt verdt et besøk har jeg hørt. Jeg kan heller ikke anbefale spesifikke restauranter da turen som sagt var veldig på A sine premisser, og vi reiste alene så gode restaurantopplevelser var ikke prioritert høyt men vi spiste nydelig mat stort sett hver dag på restauranter vi kom over og vurderte der og da.

Alt i alt er jo Paris en flott by for barn. Spektakulær og imponerende med mange kjente landemerker som selvfølgelig er veldig stas. Høstferien må jo være flott tidspunkt å reise på, tipper dere får en flott tur og at gutten din blir fornøyd!

Gammel 19-08-13, 22:39   #28
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Standard

Litt avhengig av interessene til deg selv og poden, loppemarkedet ved Porte de Clignancourt/St. Ouen er en opplevelse! Ta metrolinje 4 til endestasjonen, der ligger det et marked, litt som Camden i London. Gammelt og nytt, rart, stygt, fint, ekte antikviteter, billig juggel, alt du kan og ikke kan tenke deg. Det ligger såpass langt fra sentrum at man også opplever litt mer av parisernes Paris, særlig om man velger å gå noen metrostopp når man skal tilbake til byen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.