Sv: Sparkingen av stortingsreferenten
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg syns det er rart at et ønske om å forstå hva som skjedde og hva som kunne vært gjort annerledes skal oppfattes som et ønske om å "dømme". Det er et ønske om å lære til senere. :HMS-skadet:
Jeg også ønsker ofte å forstå hva som skjer, men ikke i dette tilfellet. Det er nyttig å se på hva som skjer hvis det skjer innenfor en offisiell organisasjon (feks politiet) da man har redskaper for å videreføre lærdommen. Men dette var jo tilfeldige privatpersoner. Selv om man fant noe som burde vært gjort anderledes (og det er det sikkert), så vet jeg ikke helt hva man skal bruke kunnskapen til.
Jeg husker diskusjonen her på FP, og jeg tenker at man helt klart kan ha en personlig formening om hva EP burde ha gjort, men man kan ikke ha en "offentlig" menig - hvis du skjønner hva jeg prøver å si (ser det ble litt knotete forklart)
Opprinnelig lagt inn av era, her.
Enig med Tally ang. sparkingen, og så synes jeg (absolutt synsing) at det er forferdelig ufint å mene så j"#¤%&lig mye om hvordan ekstemt traumatiserte mennesker uten kamptrening opptrår under en masakre og nermest anklage dem for å ha overlevd. De traume reaksjonene og surviversguilt plagene klarer de da helt fint å få selv om ikke resten av samfunnet skal gjøre det verre.
I og med at mannen som kommenterte selv hadde en datter på Utøya, så tenker jeg han - på sin måte - også er traumatisert, og man kan ikke forvente at han skal være 100% rasjonell, og spesielt ikke hvis man ikke forventet det av EP. Det er noe med å ha samme forventningene til alle, synes jeg.