Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-13, 23:52   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Begrenset av bedrifter til 6G? Det er jo ikke bedriften som betaler disse pengene*, men det offentlige - og som setter grensen ved 6G. Det er vel derimot enkelte bedrifter der man har avtaler som gjør at man også får det man tjener over 6G når man er ute i permisjon.

(* Så vidt jeg husker kan bedriften stå for utbetalingen, med refusjon fra det offentlige - men bedriften kan også velge at det offentlige betaler direkte til den som er ute i permisjonen)

Det er veldig mange bedrifter som utbetaler det overskytende over 6G i dag. Langt de fleste som har en solid økonomi og en progressiv personalpolitikk, er mitt inntrykk. Men ja, det var klønete formulert av meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 23:53   #42
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det man også skal huske:

- Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.
- Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.

Fra: http://www.nav.no/Familie/Svangerska....805345732.cms

Gammel 10-08-13, 23:56   #43
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil man som mor like enkelt som en far kunne etablere god tilknytning til barnet om man begynner å jobbe fullt og mer enn fullt fra to uker etter fødsel? Er det egentlig bare tull at man trenger permisjon i det hele tatt for tilknytningen sin del? Menn kan jo tydeligvis få dekket dette om de jobber fullt og ikke tar ut permisjon. Da kan vel kvinner også det.

Barnehage i amerikansk modell med babyavdelinger og så et par timers skikkelig kvalitetstid etter jobb? Blir det det samme?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 23:59   #44
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er det også et spørsmål om hvem sine behov man dekker. Barnet har strengt tatt bare behov for en primær omsorgsperson de første månedene. Dette med at vi mener at mor og far begge skal være like knyttet til barnet når det begynner i barnehagen er vel mer foreldrenes behov enn barnets behov tross alt. Jeg tror at to timer på ettermiddagen er nok for den voksne, men på ingen måte nok for barnet som den første tiden trenger nettopp 1-2 stabile omsorgspersoner.

Gammel 11-08-13, 00:14   #45
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om saken lenger. For oss har ikke fedrekvoten fungert. Jeg skjønner at vi skiller oss ut fra resten av hurven her inne siden jeg har en mann som har valgt å ikke ta ut fedrekvoten. Med de første barna løste vi det med tidligere barnehagestart, og med sistemann tok jeg ut ulønnet permisjon.

Men så skal det sies at han har vært mye alene med ungene likevel. Han jobber offshore og jeg har benyttet permisjonene til å ta flere videreutdanninger.

Gammel 11-08-13, 00:17   #46
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg må også si at jeg på en måte skjønner argumentene til mannen min. Han er jo bare på jobb i korte perioder. Han jobber to uker og har fri i en måned.

Gammel 11-08-13, 00:19   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke man helt kan sammenligne dem som uansett er hjemme fire uker x mange i løpet av året med den store hopen av arbeidstakere som ikke ville tatt pappapperm.

Gammel 11-08-13, 00:20   #48
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Takk for oppklaring. Her er det vel jeg som tjener mer enn 6g så det får nå bare bli som det blir. Vi klarer oss med litt mindre penger en periode, må man så må man. Og vi får jo en baby.

Gammel 11-08-13, 00:29   #49
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det man også skal huske:

- Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.
- Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.

Fra: http://www.nav.no/Familie/Svangerska....805345732.cms

Dette henger jo ikke på greip!

Gammel 11-08-13, 02:10   #50
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Tror ikke noen syns det henger på greip at menn ikke har selvstendig opptjening. Det må tydeligvis være svært kostbart å få den rettigheten på plass, for det der burde virkelig vært på plass for lenge siden.

Gammel 11-08-13, 02:19   #51
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

JSånn passet det for oss, og jeg vil absolutt si at ungene har vel så godt og nært forhold til faren sin uten noen pålagt fedrekvote.

Sånt har man nesten ikke lov til å si. For det skal på en måte ikke gå an. Enkelte dømmer én jo både nord og ned umiddelbart. For alle skal ha det likt. men verden er jo ikke sånn.

Vi har også testet ulike varianter, fra 0 - 10 uker. I praksis ble det derimot ingen forskjell, og hverdagen fordeles ut fra hva som funker best. Vi får det til.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 09:49   #52
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Sånt har man nesten ikke lov til å si. For det skal på en måte ikke gå an. Enkelte dømmer én jo både nord og ned umiddelbart. For alle skal ha det likt. men verden er jo ikke sånn.

Vi har også testet ulike varianter, fra 0 - 10 uker. I praksis ble det derimot ingen forskjell, og hverdagen fordeles ut fra hva som funker best. Vi får det til.

Mener du at det er irrelevant hvilken voksen det er som har barnet størstedelen av tiden og at det blir dannet samme tilknytning til barnet med litt kvalitetstid om ettermiddagen?

Kanskje er det greit for barnet?
Ville du synes det var nok for din del? Enten mann eller andre hjemme på fulltid i 56 uker og at du fikk kvalitetstid en time eller to på kvelden?

Gammel 11-08-13, 10:13   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart det går an å knytte seg til et barn, selv om man ikke har mange måneder alene sammen med barnet. Det er tross alt det motsatte som er normen i største deler av verden.

Og det er jo ikke ut fra et statlig ønske om at fedre skal elske barna sine høyere at man har innført fedrekvoten; det er et middel på veien mot et mål om et mer likestilt samfunn. Og så lenge man ikke har nådd de målene, så synes jeg det er for tidlig å fjerne fedrekvoten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 10:27   #54
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ville du synes det var nok for din del? Enten mann eller andre hjemme på fulltid i 56 uker og at du fikk kvalitetstid en time eller to på kvelden?

2 timer? Våre babyer tok gjerne ikke kveld før rundt midnatt. Som regel ville det være 7- 8 timer med tid fra min mann kom hjem. Han hadde også hjemmekontor en dag i uka. Som nyetablerte uten venner og familie på et nytt sted, så var det kun en å bruke tid på da vi fikk eldste - og det var henne, selv om han ikke tok permisjon da.

Forøvrig handler det ikke om hva jeg hadde syntes, eller at far skal sitte der som en forsmådd katt. Det handler om at par finner ut en løsning sammen, som de opplever fungerer. Som far også synes er ok. Dette vil variere fra familie til familie.

Derfor synes jeg man skal være ærlig i debatten. Fedrekvoten er et statlig middel for likestilling i atbeidslivet. Det er det det handler om.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 10:52   #55
Guava

Guava sin avatar

Standard

Målet med fedrekvoten er blant annet et likestilt samfunn. Et likestilt samfunn har mer kompetente fedre enn et samfunn uten likestilling. Denne kompetansen og dette samfunnet kommet ikke av seg selv.

Jeg tror nok i større grad enn Høyre at mennesker lever i et samspill med andre og at dette også i stor grad påvirker valg. Jeg tror ikke det er det fullstendig frie valg som gjorde at min svigermor ble husmor og har tatt alle bleieskift.

Jeg har tro på en del samfunnsmessige føringer fram mot felles goder. Likestilling anser jeg som et gode.

Skal det være fullstendig fritt med foreldrepermisjon så bør egentlig hver familie bare få pengene utbetalt og så selv bestemme hva de gjør med dem.

Det brukes ord som tvang om menn som må ta permisjon. Denne "tvangen" handler også om kvinner. Hvorfor skal begge foreldre tvinges? Kan de ikke finne en grei ordning selv med pengene? Betale praktikant?

Gammel 11-08-13, 11:33   #56
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Målet med fedrekvoten er blant annet et likestilt samfunn. Et likestilt samfunn har mer kompetente fedre enn et samfunn uten likestilling. Denne kompetansen og dette samfunnet kommet ikke av seg selv.

Jeg tror nok i større grad enn Høyre at mennesker lever i et samspill med andre og at dette også i stor grad påvirker valg. Jeg tror ikke det er det fullstendig frie valg som gjorde at min svigermor ble husmor og har tatt alle bleieskift.

Jeg har tro på en del samfunnsmessige føringer fram mot felles goder. Likestilling anser jeg som et gode.

Skal det være fullstendig fritt med foreldrepermisjon så bør egentlig hver familie bare få pengene utbetalt og så selv bestemme hva de gjør med dem.

Det brukes ord som tvang om menn som må ta permisjon. Denne "tvangen" handler også om kvinner. Hvorfor skal begge foreldre tvinges? Kan de ikke finne en grei ordning selv med pengene? Betale praktikant?

Jeg uthever det du skriver sist. For akkurat det har jeg noen ganger tenkt på at kunne være en god ide. Så kunne foreldrene utposjonere selv hvor mye og hvor lenge og hvem. Enkelt å administrere er det også. Men i praksis er det neppe noen veldig god løsning tror jeg. Rett og slett fordi jeg ikke har så stor tro på evnen til å forvalte en stor engangsutbetaling.

Jeg ser også på likestilling som noe bra, og jeg synes mange er naive i forhold til hvor likestilt de mener samfunnet er idag. Det kommer selvfølgelig litt an på hvordan man definerer likestilling også, hvis det holder at man i teorien har like muligheter er vi kanskje i mål for lenge siden. Men hvis man ikke er helt fornøyd med at svangerskap og fødsler hindrer kvinner i å etablere seg i arbeidslivet og at menn foretrekkes og får flere muligheter fordi man regner dem som mer stabil arbeidskraft enn kvinner så har vi et veldig godt stykke igjen å gå ennå. Likestilling på hjemmebane er også viktig for begge kjønns reelle valg til å velge som de ønsker for seg og sin familie. Og permisjonstiden kanskje spesielt med det første barnet er viktig for hvordan rollene setter seg. Er det mor som vet og kan alt som har med barnet å gjøre?

Pappapermisjonen er viktig for likestilling. Ikke bare i arbeidslivet, men også hjemme. For barnet tror jeg ikke pappapermisjon eller ikke spiller så stor rolle, der er poenget stabil omsorgsperson. At fedre skal få lov av mødre til å være hjemme synes jeg kanskje heller ikke er en grunn til å tvangsfordele permisjonstiden fra statlig hold. Såpass må de kunne kreve hjemme. Men likestilling i perioden med svangerskap, fødsler og småbarnstid er en såpass viktig sak at synes at det er riktig med kvotering noen år til selv om jeg er stor tilhenger av valgfrihet.

Gammel 11-08-13, 11:41   #57
Guava

Guava sin avatar

Standard

Men tror du ikke pappapermisjonen spiller noen rolle for barnet? Har ikke 14 uker hjemme med barnet mulige effekter på hvordan en far ser sin rolle overfor barnet på lengre sikt? Jeg tror det at far er hjemme med babyen uten at mor er tilstede over en tidsperiode gjør at far blir i bedre stand til å se barnet, bli dyktigere i forhold til å ta seg av det praktiske rundt barnet. Dette kan man også gjøre etter arbeidstid, men jeg vet i alle fall med meg selv at jeg hadde veldig mye igjen for tiden i permisjon, rett og slett for å komme inn i gode rutiner, bli vant til nytt familiemedlem osv og se hvordan det nye barnet fikk sin plass. Dette tror jeg også har positive konsekvenser for barnet ut over bare det at primærbehovene blir oppfylt.

Gammel 11-08-13, 11:46   #58
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Dette henger jo ikke på greip!

De kaller det vist likestilling, like muligheter elns...

Gammel 11-08-13, 11:50   #59
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

@guava: Det har man ikke noe belegg for å mene såvidt jeg vet. Og når jeg snakker om barnets behov her snakker jeg om spedbarnets primærbehov, og da kommer ikke likt forhold til begge foreldre nødvendigvis så veldig høyt opp på listen.

Men hvis vi skal si hva jeg tror, så tror jeg at pappapermisjon er bra også for fedres mulighet til å bli en selvstendig forelder hjemme, og jeg tror helt klart som du skriver at han blir bedre i stand til å se barnet og blir dyktigere til det praktiske. Men hvor mye dette betyr for barnets forhold til begge sine foreldre når de blir større tror jeg ikke vi har belegg for si så mye om. Og hvor bra og lurt jeg synes dette er så vet jeg ikke om jeg synes at dette er grunn nok til å gjøre livet vanskelig for mange familier med en tvungen fordeling av permisjonsukene.

Gammel 11-08-13, 11:54   #60
mrc

mrc sin avatar

Standard

Men tror du ikke pappapermisjonen spiller noen rolle for barnet? Har ikke 14 uker hjemme med barnet mulige effekter på hvordan en far ser sin rolle overfor barnet på lengre sikt? Jeg tror det at far er hjemme med babyen uten at mor er tilstede over en tidsperiode gjør at far blir i bedre stand til å se barnet, bli dyktigere i forhold til å ta seg av det praktiske rundt barnet. Dette kan man også gjøre etter arbeidstid, men jeg vet i alle fall med meg selv at jeg hadde veldig mye igjen for tiden i permisjon, rett og slett for å komme inn i gode rutiner, bli vant til nytt familiemedlem osv og se hvordan det nye barnet fikk sin plass. Dette tror jeg også har positive konsekvenser for barnet ut over bare det at primærbehovene blir oppfylt.

Jeg vet ikke. For min egen del tror jeg det har spilt ganske liten rolle, og sett i forhold til alderen barnet er i da vet jeg ikke om det spiller så kjempestor rolle heller. Da tror jeg det er viktigere det som skjer fra man kommer hjem fra sykehuset, og ikke minst hvordan man over hele barndommen er som far. Ikke hva man gjør tre mnd. Som du sier - etter arbeidstid blant annet.

Spørsmålet er jo også om ikke det er en del biologiske primærbehov som bare moren skal dekke. Og det er langt fra alle jobber der det passer med ammepermisjon, samt at man vel har forskning som har gått inn på stressnivået hos barnet. Sett i henhold til dette stresselementet med å bli fraskilt fra moren i den alderen?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.