Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?
bina; det finnes utallige innlegg å lese inne på et forum. Det er ikke slik at jeg kan lese alle, jeg må prioritere. Da velger jeg de innleggene som interesserer meg. Et innlegg som jeg finner vanskelig å forstå vil fort prioriteres bort. Det handler ikke om at jeg ikke nedlater meg til å interessere meg for et menneskes problemer fordi dette mennesket fremstår som ressurssvak. Slettes ikke. Når jeg sier at jeg ikke forstår innlegget så mener jeg det bokstavelig. Jeg skjønner ikke hva avsenderen prøver å formidle, jeg skjønner ikke hva avsenderen ønsker hjelp til. Er du med meg? Og da vil jeg gå videre til en annen tråd.
Det handler ikke om å være fisefin, å snøfte over orddelingsfeil eller lignende. Det har jeg presisert i innleggene mine over. Det handler om at jeg til tider kommer over innlegg hvor jeg ikke forstår innholdet. Da kan jeg selvfølgelig sette meg ned, lese innlegget mange ganger, tenke og analysere og prøve å hente ut budskapet. Det ville jeg gjort dersom det for eksempel var et brev stilet direkte til meg. I et forum, med ørtogfjørti innlegg å lese og hvor avsenderen ikke nødvendigvis prøver å nå akkurat meg, så vil jeg ikke det. Da velger jeg det innlegget bort. Du synes det er blærete. Jeg synes ikke det. Jeg tror faktisk det er mange som gjør som meg, og at det derfor er viktig å skrive forståelig norsk, dersom man ønsker å nå ut til andre.
|