Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
[quote=Katta;3759804]Jeg mener det ut fra tre forhold:
1. Det er flere kvinner enn menn i gjennomregulerte, offentlige stillinger og flere menn enn kvinner i litt mer usikre, mindre, private foretak, og det er flere menn enn kvinner i sjefsjobber.
2. Kvinner som er i en posisjon hvor de ikke vil være i stand til å ta permisjon vil som regel velge bort barnefødsler i den perioden, mens menn i større grad blir med på lasset.
3. Alle skjønner at en kvinne som har født må ha noe fri. At menn også skal ha fri oppi dette er ennå ikke like etablert i samfunnet. Menn møter dermed mer motstand enn kvinner her.
Dette er ikke helt heldig, men det er sånn. Forhåpentligvis vil noen år med fedrekvote endre noe av dette bildet.[/quote]
Nemlig, det er det jeg også mener og håper og det er derfor jeg synes det er så dumt å skulle gå tilbake på fedrekvote i permisjonstiden akkurat nå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|