Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-13, 15:35   #141
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva synes du om programmer som lar foreldre overvåke barnas databruk?

Tja. Umiddelbar reaksjon er at det er ugreit. At barna er klar over at loggen kan sjekkes når som helst og at filtere installeres på maskin er så klart riktig og lurt og greit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 15:37   #142
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tja. Umiddelbar reaksjon er at det er ugreit. At barna er klar over at loggen kan sjekkes når som helst og at filtere installeres på maskin er så klart riktig og lurt og greit.

Hvorfor er det greit å sjekke loggen når som helst når det ikke er greit at det sjekkes fortløpende?

Gammel 11-07-13, 15:40   #143
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det greit å sjekke loggen når som helst når det ikke er greit at det sjekkes fortløpende?

Vanskelig å forklare, men jeg steiler på det. (Strålende argumentasjon, Maverick! Strålende!)

Det er noe med å ha kontinuerlig overvåkning gående uten egentlig å ha grunn til det, men "just in case". Da foretrekker jeg den muligens noe naive holdningen at jeg snakker med mine unger om nettvett, og at de er klar over at hvis jeg stusser på noe/synes noe er uheldig, så har jeg som foresatt ansvar for å sjekke.

Gammel 11-07-13, 15:48   #144
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig å forklare, men jeg steiler på det. (Strålende argumentasjon, Maverick! Strålende!)

Det er noe med å ha kontinuerlig overvåkning gående uten egentlig å ha grunn til det, men "just in case". Da foretrekker jeg den muligens noe naive holdningen at jeg snakker med mine unger om nettvett, og at de er klar over at hvis jeg stusser på noe/synes noe er uheldig, så har jeg som foresatt ansvar for å sjekke.

Mens det ikke er greit å ha muligheten til å sjekke hvor barnet er hvis man stusser på den fronten?

Jeg er veldig enig i at man skal ha et våkent blikk overfor alt som lukter overvåkning, samtidig sliter jeg litt med å se hvorfor grensa skal gå akkurat der mange av dere mener den gjør. Med argumentasjonen "kontinuerlig overvåkning er galt" kan man egentlig ikke bruke babycalling heller, i hvertfall ikke etter at ungen beveger seg rundt på egen hånd.

Gammel 11-07-13, 15:59   #145
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Mens det ikke er greit å ha muligheten til å sjekke hvor barnet er hvis man stusser på den fronten?

Jeg er veldig enig i at man skal ha et våkent blikk overfor alt som lukter overvåkning, samtidig sliter jeg litt med å se hvorfor grensa skal gå akkurat der mange av dere mener den gjør. Med argumentasjonen "kontinuerlig overvåkning er galt" kan man egentlig ikke bruke babycalling heller, i hvertfall ikke etter at ungen beveger seg rundt på egen hånd.

Det er evigstor forskjell på å ha på babycall på et barnerom med en baby som kan skade seg om den stuper ut av sengen, enn å ha på en device på en unge som er stor nok til å henge ute med venner. Synes jeg.

Gammel 11-07-13, 16:08   #146
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er evigstor forskjell på å ha på babycall på et barnerom med en baby som kan skade seg om den stuper ut av sengen, enn å ha på en device på en unge som er stor nok til å henge ute med venner. Synes jeg.

Det er ikke kjempeuvanlig å ha babycall på rommet til et barn som er stort nok til å være der alene med venner heller.

Jeg greier ikke å se dette som et problem med tekonlogien i seg selv, men jeg er enig i at det er vanskelig å avgjøre hvor mye man skal overvåke barna sine i ulike aldersgrupper. Å sjekke datalogg er i aller høyeste grad overvåkning det også. Hvor lenge er det greit å gjøre? Hva med mobilen deres? Posten?

Gitt at det finnes teknologi som er brukbar, ville det være greit å feste peiler på en treåring utenlands? En seksåring i fornøyelsesparken? En åtteåring på tur i fjellheimen? (Jeg har hjulpet noen sånne som har gått i forveien og så valgt feil vei i et løypekryss). For min del er faktisk nesten dette med å sjekke datalogger til større barn verre enn å ha gps på et lite barn fordi man da går inn for å overvåke hva de gjør, ikke for å finne dem i noe som oppleves som en nødsituasjon.

Gammel 11-07-13, 16:12   #147
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har aldri hørt om noen som har hatt babycall hos barna i mer enn babyalderen, men så henger jeg litt etter på slikt.

Igjen - det er ikke teknologien jeg har et problem med, og selvfølgelig finnes det mange situasjoner hvor det kan være riktig med en form for tracking.

Det er i hverdagslivet jeg synes det tipper over om man, uten at det egentlig er noen andre problemer enn et vimsete barn, tenker at det er normalt å feste en trackingdevice på et barn.

Jeg synes ikke det er sammenlignbart med å sjekke datalogg til barn når dette er kommunisert. (Ikke at jeg noen gang ennå har sjekket loggen, og jeg klarer vel ikke se for meg at det skulle bli aktuelt om ikke jeg ville "sikre bevis" ifht nettmobbing, sjikanering, utnytting et cetera, det er jo ikke for å sjekke hva ungen holder på med til vanlig? Det kommer i så fall på nivå med å lese dagboka, om det er slik man definerer "sjekke loggen".)

Gammel 11-07-13, 16:21   #148
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har aldri hørt om noen som har hatt babycall hos barna i mer enn babyalderen, men så henger jeg litt etter på slikt.

Igjen - det er ikke teknologien jeg har et problem med, og selvfølgelig finnes det mange situasjoner hvor det kan være riktig med en form for tracking.

Det er i hverdagslivet jeg synes det tipper over om man, uten at det egentlig er noen andre problemer enn et vimsete barn, tenker at det er normalt å feste en trackingdevice på et barn.

Jeg synes ikke det er sammenlignbart med å sjekke datalogg til barn når dette er kommunisert. (Ikke at jeg noen gang ennå har sjekket loggen, og jeg klarer vel ikke se for meg at det skulle bli aktuelt om ikke jeg ville "sikre bevis" ifht nettmobbing, sjikanering, utnytting et cetera, det er jo ikke for å sjekke hva ungen holder på med til vanlig? Det kommer i så fall på nivå med å lese dagboka, om det er slik man definerer "sjekke loggen".)

Det er ganske mange som mener "se hva slags sider ungen har vært innpå" med å sjekke loggen. Jeg har heller aldri følt behov for det, men jeg vet etter diverse foreldremøtesamtaler at det ikke er helt uvanlig å sjekke den loggen jevnlig.

Det er en utfordring med unger å slippe taket litt etter litt. Jeg sitter og tenker på om jeg kan definere noen alder for min egen del hvor det hadde vært helt uaktuelt med en peiledings på ungen. Jeg tenker uansett ikke på bruk noe annet enn i nødsfall bare så det er sagt. Poden min var vel åtte da jeg ønsket meg noe sånt.

Gammel 11-07-13, 16:37   #149
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Mens dersom det var godtatt til bruk for demente, psykisk utviklingshemmede og andre med spesielle behov, så hadde kanskje terskelen vært høyere for å bruke det for å overvåke mennesker som ikke tilhører disse grupperingene.

Det blir tillatt fra 1.9.13.

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Og ja, him. Enig, det er ikke teknologien, men hvordan den brukes. Det var vel det jeg prøvde å få frem.

Igjen, det er det som bekymrer meg etter å ha jobbet endel med teknologi ift mennesker med redusert kognitiv kapasitet. De rundt har i liten grad reflektert over hva det innebærer og hvor stor grad av informasjon man faktisk får.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 16:46   #150
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Det blir tillatt fra 1.9.13.

Igjen, det er det som bekymrer meg etter å ha jobbet endel med teknologi ift mennesker med redusert kognitiv kapasitet. De rundt har i liten grad reflektert over hva det innebærer og hvor stor grad av informasjon man faktisk får.

Men går det over hodet an å tenke seg å ha noe som ikke er kontinuerlig påskrudd, men som kun brukes i nødsfall? Jeg kunne ikke tenke meg å ha noe som fulgte med hvor ungene var og som pep når de gikk utenfor lovlig grense tror jeg. Det får jeg grøsninger av. Uten å helt kunne si hvorfor jeg heller i og for seg.

Gammel 11-07-13, 17:52   #151
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som seier at dere kunne tenkt dere og tracke barn, men ikkje tenåringar t.d., når tenkjer dere å slutte? Om ein vert van til å kunne sjekke opp kvar 7- åringen er, klarer ein å la vere når barnet er blitt 17? Eg berre spør, fordi det er noko med vanen og.
Mi mor kunne nok godt tenkt seg ein tracker på meg når eg var tenåring, ikkje fordi eg rømte min veg, men fordi ho hadde bestemt seg på førehand at eg ikkje var til å stole på. Uansett kor ærleg eg var med ho om kvar eg skulle, kven eg skulle vera med og kva me skulle gjer, meinte ho at eg laug. Berre tanken på det får meg til å grøsse. Eg seier ikkje at alle er sånn, men når mogelegheten er der, benytter ein seg ofte av det.

Gammel 11-07-13, 18:42   #152
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Tommel opp

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Denne stod i Aftenposten i dag, barnepsykolog som mener barna gjerne ikke er modne nok før ved 7-8 års alder, og da gjerne med sjekk om at de er der de skal.

Jeg leste artikkelen, og syns han var fullstendig på viddene. Blant annet skriver han at han syns de gjør mye bra i USA rundt det å passe på unger, og at han ønsker seg voksne "natteravner" i gatene midt på dagen.

Takke meg til å lære ungene frihet under ansvar.

Gammel 12-07-13, 10:00   #153
Siritk

Siritk sin avatar

Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men går det over hodet an å tenke seg å ha noe som ikke er kontinuerlig påskrudd, men som kun brukes i nødsfall? Jeg kunne ikke tenke meg å ha noe som fulgte med hvor ungene var og som pep når de gikk utenfor lovlig grense tror jeg. Det får jeg grøsninger av. Uten å helt kunne si hvorfor jeg heller i og for seg.

Det er mulig idag, er på den måten den brukes mest. Lokalisering ved avvik (feks bruker borte fra leiligheten sin lenge). Men det skal ikke mange tastetrykkene til før man vet posisjon uansett.
Utfordringene teknologisk er ift batterikapasitet, det finnes ikke batterier som er gode nok til å kunne vare aktivt over tid. Man er avhengig av en viss historikk om noe skulle skje/bærer får tom for batteri osv. Da har man en indikator på hvor vedkommende kan være.

Gammel 12-07-13, 10:51   #154
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er mulig idag, er på den måten den brukes mest. Lokalisering ved avvik (feks bruker borte fra leiligheten sin lenge). Men det skal ikke mange tastetrykkene til før man vet posisjon uansett.
Utfordringene teknologisk er ift batterikapasitet, det finnes ikke batterier som er gode nok til å kunne vare aktivt over tid. Man er avhengig av en viss historikk om noe skulle skje/bærer får tom for batteri osv. Da har man en indikator på hvor vedkommende kan være.

Hm.

Jeg tenker jo at som forelder har man mange muligheter til å misbruke makt overfor sine barn. Og man har mange muligheter til å passe på for dårlig. Det å holde barn innendørs kan også være en form for maktmisbruk. Det samme kan fotfølging. Og brev- og besøkskontroll, sjekking av mobiltelefoner og datalogg. Mobiltelefoner og datamaskiner gir nye muligheter og nye utfordringer. Det samme vil en eventuell løsning med gps eller nyere tilsvarende løsninger gjøre. Ny teknologi krever bevissthet rundt bruk, men jeg er uenig i at "sier man a så sier man b og så er man igang med hele alfabetet", for med all form for kontroll må vi som foreldre reflektere rundt hva som er greit, hva som er naturlig og når man bør gi slipp. Jeg vil ikke avvise et potensielt godt hjelpemiddel bare fordi det kan misbrukes.

Gammel 12-07-13, 12:15   #155
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Hm.

Jeg tenker jo at som forelder har man mange muligheter til å misbruke makt overfor sine barn. Og man har mange muligheter til å passe på for dårlig. Det å holde barn innendørs kan også være en form for maktmisbruk. Det samme kan fotfølging. Og brev- og besøkskontroll, sjekking av mobiltelefoner og datalogg. Mobiltelefoner og datamaskiner gir nye muligheter og nye utfordringer. Det samme vil en eventuell løsning med gps eller nyere tilsvarende løsninger gjøre. Ny teknologi krever bevissthet rundt bruk, men jeg er uenig i at "sier man a så sier man b og så er man igang med hele alfabetet", for med all form for kontroll må vi som foreldre reflektere rundt hva som er greit, hva som er naturlig og når man bør gi slipp. Jeg vil ikke avvise et potensielt godt hjelpemiddel bare fordi det kan misbrukes.

Jeg problematiserer vel mer enn avviser bruk av GPS og synes at slike diskusjoner er veldig nyttige for å få belyst flere sider ved å bruke lokaliseringshjelpemidler. Det må være opp til hver enkelt å bestemme hva de vil.
I prosjektet jeg leder har både barn og eldre brukt GPS og vi ser definitivt nytten. Det har blant annet vært avgjørende for at ektefeller har stått i jobb istedenfor å få ytelser. Hos barna som har prøvd det har det ført til at foreldrene har kunnet ha med seg to barn ut samtidig fordi de vet at de får lokalisert det barnet som plutselig har stukket av (autister). Det vi ser ift barn er at vi trenger en klokke-GPS, noe som ikke finnes på markedet ennå.

Gammel 12-07-13, 12:19   #156
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg problematiserer vel mer enn avviser bruk av GPS og synes at slike diskusjoner er veldig nyttige for å få belyst flere sider ved å bruke lokaliseringshjelpemidler. Det må være opp til hver enkelt å bestemme hva de vil.
I prosjektet jeg leder har både barn og eldre brukt GPS og vi ser definitivt nytten. Det har blant annet vært avgjørende for at ektefeller har stått i jobb istedenfor å få ytelser. Hos barna som har prøvd det har det ført til at foreldrene har kunnet ha med seg to barn ut samtidig fordi de vet at de får lokalisert det barnet som plutselig har stukket av (autister). Det vi ser ift barn er at vi trenger en klokke-GPS, noe som ikke finnes på markedet ennå.

Treningsklokker funker kanskje bare en vei.

Gammel 12-07-13, 12:26   #157
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Treningsklokker funker kanskje bare en vei.

De gjør dessverre det. Men det er lys i tunnelen med barneklokka Filip, når den en gang kommer til Norge da. Det bør den jo gjøre med norsk gründer. Tror også at utvalget blir bedre når loven åpner for kommunal bruk i september, da har jo leverandørene 428 potensielle kommuner som kjøpere i tillegg til privat marked.

Gammel 12-07-13, 19:07   #158
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er dere virkelig redde for at foreldre skal spore 18-åringer, ektemenn o.l.? Hvorfor skal man i så fall spore 18-åringer? Fordi man ikke stoler på 18-åringen? Fordi 18-åringen har brutt tilliten før, og ikke er til å stole på? Fordi man er redd DenStoreSkumleVerden? Fordi man ikke klarer å slutte?

Å slutte med babycall og fotfølging er jo en gradvis prosess, det også, hvorfor skal gps-tracking av vimsete barn være en gråsone? Det er jo ikke vanskelig å gradvis slutte med fotfølging, og som jeg har sagt mange ganger tidliere, det ene utelukker ikke det andre, man kan ha to tanker i hodet samtidig, og lære barnet om ansvar og avtaler samtidig som man benytter seg av teknologien og trygger hverdagen til barnet.

Sist redigert av Skremmern : 12-07-13 kl 22:47.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-13, 02:55   #159
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men er dere virkelig redde for at foreldre skal spore 18-åringer, ektemenn o.l.? Hvorfor skal man i så fall spore 18-åringer? Fordi man ikke stoler på 18-åringen? Fordi 18-åringen har brutt tilliten før, og ikke er til å stole på? Fordi man er redd DenStoreSkumleVerden? Fordi man ikke klarer å slutte?

Fordi FP ikke er gjennomsnittet av alle mennesker. Alle foreldre er ikke som "oss".

Gammel 13-07-13, 09:44   #160
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg har store etiske betenkeligheter med slik overvåkning. Klokke og konsekvenspedagogikk funker stort sett veldig bra på unger.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men om man trenger GPS til å finne barnet sitt er han kanskje ikke moden nok/stor nok til å slippes?

Dette er jeg helt enig i. Har man barn som ikke takler frihet på en ansvarlig måte, kan de ikke få frihet. Det er veldig enkelt. Da må de være i hagen til de er store nok til å kunne ta en telefon eller se på en klokke.

Jeg er helt enig i de etiske betenkelighetene og kommer aldri til å tracke, overvåke eller chippe ungene mine. Det gir for det første falsk trygghet, de gjør det riktige kanskje, men de vet jo ikke hvorfor. Man oppdrar ingen ved å tracke dem.

(Jeg spurte faktisk datteren min på 11 om hva hun tenkte og hun så sjokkert på meg og sa at for det første må man jo få privatliv selv om man er liten og for det andre så burde man - og jeg siterer ordrett-"oppdra ungen sin". Så superenkel forsking i flere generasjoner her i huset sier at dette er etisk uakseptabelt og ren oppdragelseslatskap.)

Når skal ungene få privatliv og frihet?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.