Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Både mannen og jeg har en "Find my friends"-app på telefonen som vi kan tracke hverandre med - om vi vil. Den kombinerer GPS med hvilket mobiltårn vi er tilkoblet - og til og med WiFi-nett i området (om jeg husker rett). I vårt tilfelle brukes den mest i tilfeller der en av oss - som regel meg - har mobilen på lydløst i sekken - og ikke hører mobilen ringe. Da er det greit for den andre å kunne lokalisere den andre på f.eks. kjøpesenteret - få svar på om den andre har dratt fra jobben o.l. Helt klart ikke noe for alle - men for oss er det bare et ekstra verktøy i en hektisk småbarnshverdag. (Et annet fint verktøy er som andre nevner "Find my iPhone" - som kan sende pipesignal til telefonen som overstyrer lydløs modus.) Om en av oss hadde vært det minste ukomfortabel med det er det bare å revoke tillatelsen til å tracke / skru av tracking i programmet. Personlig liker jeg at mannen min kan finne ut hvor jeg er (kanskje spesielt når jeg går på øde steder om kvelden). Men gjensidig respekt og tillit er en forutsetning. Ikke tale om om jeg hadde godkjent en tracking-request fra noen andre enn ham.
Jeg er enig i at spørsmålet er mer en gråsone når det gjelder ungene. Maktforholdet er skeivere - og lettere å trampe på personlig frihet. Om barnet er med og bestemmer hvordan det skal fungere ser jeg imidlertid ikke noen grunn til at det ikke kan fungere som et greit verktøy for alle. Det er alt mulig å skru av funksjonaliteten, tidsbegrense funksjonaliteten etc. - og den du tracker må godkjenne forespørselen.
Jeg tipper ungene våre snart kommer til å bruke denne typen teknologi for å finne kamerater / gi beskjed hvor de er til venner. Da syns jeg kanskje det er like greit at de alt har opparbeidet litt "nett-vett" i forhold til bruken av dette sammen med oss voksne?