Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Beskjære tomatplanten

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-13, 08:32   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.640
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Beskjære tomatplanten

Tomatplanten min har fått vokse i fri dressur, og nå er den nesten som et tre. Den har ikke fått tomater enda, bare blomster, og det slo meg at det kanskje er dumt at den bruker så mye energi på dette bladverket. Bør tomatplanten beskjæres?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 08:45   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.876
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Åh, her må jeg henge. HAr akkurat kjøpt og plantet en tomatplante og har virkelig ikke peiling på hva jeg gjør med den.
Men damen på gartneriet sa at den må knipes i toppskudd, men det er vel først når den når en viss høyde - og når er det lzm?
Legg ut bilde av din da så vi får se, og tips til hvordan den skal se ut.

Her er min, kjøpt ferdig da. Den er vel kun rundt 50cm nå tror jeg.Regner med at den må vokse seg en god del høyere og kraftigere..



Skal det ikke komme blomster på den først, tro? Er ikke det et tegn på hvor bærene kommer??

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 10:24   #3
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.174
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Dere må knipe av tyvene, de små bladene som kommer i skjøtene mellom stamme og greiner.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 10:35   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Om det er en villtomatplante så trenger du ikke knipe de nye skuddene, men om det er en med vanlige, store tomater er det lurt. Ellers bruker den masse energi på disse nye skuddene, framfor å lage tomater. Nå skal det sies at det er ikke uvanlig å ikke kunne høste tomater før i slutten av juli/begynnelsen av august, altså. Særlig ikke om de står ute på friland.

Og jo, blomstene er det som blir til frukt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-13, 15:21   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Google pruning tomatoes, så finner du filmer og bilder. Det er tjuvene som skal vekk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 14:20   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.876
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Nå har jeg søkt litt mer på tomatplanter men synes det står så lite av det jeg lurer på.

Leste i en blogg at når planten har 5 blomsterklaser så skal den toppes/knipes.
Jeg synes min plante er så tynn i stilken enda. Klarer den å bære evt tomatklaser da, tro? Har ikke peiling. Dessuten rekker den meg bare til livet. Burde den ikke vært høyere?

Sånn ser den ut nå. Nå har det kommet 3 blomsterklaser, ser ut som den 4. er på vei helt i toppen. Burde jeg knipe noe mer?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 04-07-13 kl 14:28.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 21:24   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.712
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Jeg har også en med fire blomsterklaser, dvs, jeg ser den femte også, men det er så helt i toppen at jeg når ikke i å toppe den enda. Men jeg skal gjøre det. Ellers tar jeg tyvene fortløpende, og kniper ikke noe annet, hvor hadde du tenkt å knipe denne her?

Den ser forøvrig ut til å ha en ganske så tykk stamme, synes jeg . Støtte/oppbinding trenger den nå uansett, det gjør tomater, men denne blir nok bra den!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 21:28   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Jeg kniper kun av tyvene, har alltid gjort det. Får masse tomater.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 21:33   #9
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Plantene mine må alltid ha støtte etterhvert som selve tomatene vokser frem, ofte før også. Ampeltomater henger utover selvfølgelig. Har man drivhus tror jeg ikke det er en streng regel for topping, men utendørs kan man toppe etter 4. blomsterklase, da rekker tomatene å modnes og planten bruker ikke tid på å vokse og blomstre mer. Selv har jeg ikke alltid gjort det, og noen år har jeg modnet grønne tomater i vinduskarmen. I år prøver jeg trikset med å toppe etter 4. blomsterklase.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 21:48   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.712
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

I år prøver jeg å toppe, rett og slett fordi jeg for et par år siden hadde en to meter høy tomatplante, med et par sideskudd jeg hadde oversett (var på ferie) som var blitt så store at den hadde tre topper, enormt med tomater, og nesten ingen som ble modne. Selvsagt delvis pga klimaet også da...

Færre tomater, mindre vekst, mer modning, det høres bedre ut.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 22:20   #11
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Jeg støtter opp mine også, hele sesongen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-13, 11:13   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beskjære tomatplanten

Jeg lar mine klatre i tråder, men jeg topper ikke noe særlig inne i drivhuset.
Jeg kniper tyver.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no