Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Ja, innehund skulle tatt seg ut, på flere områder... *godt kjent med overstressede settere som ikke får sine daglige turer ut*
Joda, en katt som ikke kjenner til annet blir nok vant med det, men uansett... Den har da sine instinkter? Og siden hund er nevnt, så kan man vel alltids venne en hund til det samme livet?
Eller verner vi mer om hundenes behov enn kattenes? Jeg tror det...
Jeg vet jeg kaster et hav av steiner i det berømte glassburet nå, all den tid vi har både fugl og innekanin her i huset, men for meg er katt et dyr som ikke skal stenges inne. De har behov for å komme ut. Løpe fra seg, jakte, og slike ting.
Jeg ser helt klart problemet for de som er ill utsatt for katteskit og ødeleggelser altså, og jeg mener at det er for mange katter rundt om, og at noe må gjøres. Mest pga det faktum at katter formerer seg fritt, og at det dermed blir for mange husløse katter, og katter som blir overlatt til seg selv.
Ideelt sett så burde kattehold reguleres på lik linje med hundehold. Ideelt sett så burde det vært regler på lik linje med båndtvang, og ideelt sett så burde det vært en økonomisk terskel å skaffe katt. Å skaffe hund er en relativt dyr affære, og man legger nok mer i holdet av dyret også, pga kostnadene.
Men, siden katter formerer seg fritt, og siden "en katt er en katt", så er det ingen regulering på dette. Katt er katt, og om det er aldri så mye bastard i dyret, så spiller det ingen rolle. Vi tar en gratis en. De kryr det jo av...
På hund er vi mer opptatt av rase og gener, og vi tar ikke like gjerne i mot en bastard av totalt ukjent opphav med tanke på gener. Her vil vi ha renrase med gode gener.
Jeg ser som sagt at katter kan være et problem, men jeg ser ikke hvordan vi kan få kontroll over dem, på lik linje med hunder.
And how I got to where I am
|