Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Opprinnelig lagt inn av Malama, her.
Jeg vil nå si at vi har de negative konsekvensene av det at vi har en hund selv, det er vi som må gå tur når vi ikke har lyst, det er vi som plukker opp etter henne (og det har vært et par tilfeller av "trenger tørkepapir, det holder ikke med pose...")
Naboene... de får hilse på henne, gi henne gobiter (vi har altså en hundeløs nabo som har hundesnop) og klappe og kose når de vil. Hun står ikke og bjeffer hele dagen, hun ligger stort sett og sover, men når vi låser opp døra så våkner hun til liv, da gir hun lyd fra seg inntil vi får sluppet henne løs så er hun fornøyd. Nei, virkelig, hun plager ikke naboene. Ulempene ved å ha henne (og de finnes, de finnes!!!!!) er det vi som merker.
Kattene som sitter på fuglakassa, som kommer inn på stua, de er det noen andre som har valgt å ha, og deres adferd går utover oss. (vel, fuglene mest da..) Her vi bor nå har vi ikke vært mye plaget med bæsj, men det var absolutt ganske kjedelig da vi hadde to blomsterbed som var borettsagets kollektive kattekasse ja, det var ikke så gøy å luke i bedet da....
De negative sidene ved hundehold utover dette med markering på stolper og i snøen som er skikkelig ekkelt og avføring som eieren ikke tar med seg fordi ingen så dem da hunden gjorde fra seg, men som enten ligger der eller henger som juletrepynt på trærne innover i marka går litt på lyd (bjeffing) og litt på redsel. (Hunden er jo sååååå snill....) enten fordi eieren ikke har kontroll over den eller eieren ikke tar hensyn til at omgivelsene kan være redde selv om hunden går i bånd. Skremmer katter gjør de også, jeg ser ikke på det som noe positivt heller, en litt usikker katt kan bli skremt ut av sitt revir slik at den sliter med å finne tilbake. Poenget er at dette ikke nødvendigivs er negative effekter du som eier legger merke til.
Jeg kan si noe av det samme om min katt hvis jeg tar på meg eierfilterbrillene mine: Hun er jo bare til glede for naboene. Ungene leker med henne, de kommer og ringer på og spør om hun kan komme ut og leke. Hun er sosial og leker gjerne med barn og lar seg gjerne klappe av fremmede, vi hører bare positive kommentarer om henne. Jeg tror nok at alle som liker katter synes hun er en veldig fin og ok pus, men jeg vet jo at det er mange som er allergiske, som får hetta av katter fordi de gjerne vil legge barna sine ut i vogn, som ikke liker katter over hodet og som synes det sosiale vesenet hennes er slitsomt fordi de synes hun bør skjønne at de vil at hun skal holde seg langt unna. Det er ikke lett for en katt å skjønne at hun er velkommen inn når barna henter henne, men ikke ellers for eksempel. Så ja, hun er helt sikkert til plage også. Selv om hun har dokasse. Det er jo vi som får mest negative erfarigner med henne også. Det er vi som må vaske oppkast når hun er dårlig i magen, vi som må gi ormkur, vi som må skifte i doen hennes, jeg som får alle hårstrikka mine ødelagt og som må klippe klørne hennes for å unngå at hun krafser på sofaen, jeg som måtte passe på som en smed da vi hadde babyer og ikke ønsket at hun skulle legge seg sammen med babyen. Men det er også jeg som har valgt henne, og dette følger med. Naboene har ikke valgt henne.
Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.
Ny rekord i bruk av ordet "bæsj" i denne tråden. Og apropos bæsj. Det kom selvfølgelig en hund og bæsjet i hagen vår i går.
Oj.