|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Jeg synes det å reise på ferie uten barn i pappapermisjonen er en skikkelig rar ting å gjøre og det hadde aldri blitt aktuelt her i huset. Både fordi mannen er alt for fornuftig til å tenke tanken en gang, men hadde han funnet på noe så dumt hadde vi definitivt blitt to om det og jeg hadde vunnet. Oppriktig talt!
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Personen det gjelder er offentlig ansatt og får kompensert full lønn altså. Han kunne mao like gjerne takket nei til ukene og heller jobbet, siden det tydeligvis går fint for samboer å være hjemme uten lønn. Så hvorfor dkal skattepenger da gå til ferie? (Dog innser jeg jo at man vanskelig kan ha et kontrollrehime på slijt)
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Det er klart at "guttetur i 2 uker uten barn" ikke høres bra ut. Ingen tvil om det. Samtidig er dette med foreldrepermisjon en rettighet man jobber seg opp til å få. Det stilles ikke mange krav til hva man bruker den til, man regner på et vis med at den brukes til å ta seg av et nytt familiemedlem. Men det finnes jo mange variasjoner i hvordan familier løser dette, og jeg vet ikke om jeg vil dømme en ferietur nord og ned når jeg vet at det ikke er helt uvanlig å gjennomføre studier med bestemor som barnevakt eller dra på kurs eller pusse opp hus eller for den saks skyld, heve feriepenger og foreldrepenger samtidig. Det finnes ingen lov mot det. det eneste man ikke kan gjøre samtidig er å være på jobb.
![]() |
#4 |
Unik
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Jeg vet jo at arbeidsgiver ikke er superimponert, for å si det sånn - siden han har en litt såesiell stilling det ikke er helt enkelt å finne vikar til.
![]() |
#5 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Dette meiner eg virkelig må vere opp til kvar enkelt familie.
![]() |
![]() |
#6 |
Unik
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?
![]() |
#7 |
maler
|
Det er kanskje en moralsk forskjell i forhold til tid brukt med babyen innad i familien, men det utgjør ingen forskjell i forhold til staten synes jeg.
![]() |
#8 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Nemlig og her er det statens skattepengar som blir brukt som argument.
![]() |
![]() |
#9 |
Unik
Kan vel si meg enig i dette.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Det med intensjon er viktig som Kanina sier. Hvis det er utbredt at fedre sender ungene i barnehage eller reiser på gutteturer eller at mødre reiser på sydenturer og overlater barna til andre i permisjonstida i utbredt grad er det nødvendig å se på ordningen. Da oppfylles ikke intensjonen og da kan kanskje pengene brukes til noe annet. Intensjonen med permisjon er ikke å gi foreldre mer ferie. Ferieordningen vi har her til lands er veldig god som den er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Min første tanke var at dette ikke er greit. Men så kom jeg på at vi faktisk har snakket om at mannen og eldstemann skal dra en uke på snowboardcamp neste år. Det blir da i mannens permisjon og vi får besteforeldrene til å passe babyen men jeg jobber. Han kunne sikkert tatt en uke ferie midt i permen for å gjøre det mer riktig, men det tviler jeg på at vi gidder.
![]() |
#12 |
maler
|
Ønsker du da også strengere regler for å for eksempel studere samtidig med at man har foreldrepermisjon? Det er heller ikke intensjonen, men det er likevel endel som gjør det.
![]() |
#13 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?He,he nei slike ting legger ikke jeg meg oppi. Familier prioriterer ulikt, og vi kunne lett funnet på noe lignende. Cluet for meg er at vi var enige om dette, og så hadde vi gitt bang i hva andre måtte tenke om våres valg.
![]() |
![]() |
#14 |
Off the map.
|
Sånn tenker jeg også. Man må gjerne diskutere om det burde vært sånn. Men sånn er nå reglene nå, og om det passer for denne familien, so why not. Jeg føler overhodet ikke for å legge meg borti hvordan andre familier legger denne kabalen. Greia er at det skal legges til rette for at vi kan få barn og at noen er sammen med barnet. Og jeg går da ut fra at barnet ikke skal være hjemme alene?
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Ja jeg tenker at dersom det er utbredt å prioritere studier fremfor samvær med barnet så er det noe som må tas opp politisk når man skal vurdere ordningen. Ordniger skal helst funke etter intensjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
Ja, jeg er enig med deg. Hvis det er et utbredt problem at mange bruker permisjonstiden på noe annet enn intensjonen må man se på premissene. Men er dette med ferie i permisjonstiden uten barn noe utbredt? (Og man må jo ta med i betraktning at de fleste har 4 ukers ferie plassert ett eller annet sted i permisjonstiden, man kan jo tenke at det er de man bruker). Jeg har nemlig ikke det inntrykket. Det som imidlertid er ganske utbredt er at mor har ulønnet permisjon sammen med pappaperm. Det er vel heller ikke helt intensjonen. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man kommer det til livs.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Dersom jeg som arbeidsgiver hadde trådd til og kompensert betydelig for lønn mellom 6G og vanlig lønn, for å se at permisjonen ble brukt på den måten, så hadde jeg blitt lynforbanna. Det er et gode jeg ville valgt å gi for å støtte opp under ansattes familie og barn, ikke for betalt ferie. Jeg kunne vel ikke gjort så mye med det, men det er klart det hadde påvirket hvor mye goodwill jeg hadde gitt denne arbeidstakeren fremover. Og når man har små barn er det fint med en arbeidsgiver med mye goodwill.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Det med barnehagebruk kommer veldig an på hvordan kommuner legger opp reglene. I kommuner hvor reglene er slik de er hos dere tenker jeg ikke at det er galt å bruke plassen (siden kommunen sier at man må), men på steder hvor man har rullerende opptak mener jeg at det vil være feil å bruke barnehageplass fullt og være fullt permittert. Det blir selvsagt annerledes med gradert uttak hvor man er avhengig av barnehageplass for å klare å jobbe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Dra på ferie uten barn i pappapermen?Intensjon og praksis har vært oppe i den politiske debatten flere ganger. At pappaperm ble en "oppussingsperm" for en ganske betydelig andel fedre var noe som ble trukket frem som argument mot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
Akkurat kontantstøtteopplegget var vel et samarbeidsprosjekt mellom flere partier som på ingen måte var enige om intensjonen bak. Men jeg skjønner hva du mener ja. Pappapermen er jo en fane som bæres meget høyt for tiden, det vil nok ta noe tid før man egentlig har landet nok til å kunne evaluere den uten alt for mye bias.
![]() |
|
|