|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Får barna saft til hverdagsmiddagen? | |||
| Ja, alltid |
|
7 | 2,97% |
| Ja, ganske ofte |
|
46 | 19,49% |
| Nei, sjelden |
|
105 | 44,49% |
| Nei, aldri |
|
75 | 31,78% |
| Annet (spesifiser i tråden) |
|
3 | 1,27% |
| Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Saft til hverdagsJeg er enig med Storm. Det er ikke mange (u)vaner innen matveien man kan gi barna som er verre enn å være avhengig av søt drikke.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Saft til hverdagsJeg skjønner ikke hvorfor det nødvendigvis er sammenheng mellom å drikke saft til maten og å ikke drikke vann som tørstedrikke. Jeg er vokst opp med saft til alle middagsmåltider, vann er likevel helt klart det jeg drikker når jeg er tørst.
|
|
|
|
#104 |
|
Drømmer
|
Sv: Saft til hverdags
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Saft til hverdagsJeg er litt enig med Storm kjenner jeg. Det er en skrekkelig dårlig vane å ikke ha vann som førstevalget når man er tørst. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Saft til hverdagsJeg vokste opp uten drikke, jeg.
|
|
|
#107 |
|
Yes, we can!!
|
Hvorfor slutte?
|
|
|
#108 |
|
Fortynnet
|
Det er jo helt vilt. Ikke drikke til middagen? Jeg har drukket minst tre glass vann til middagen i hele mitt liv tror jeg. Du må jo ha vært dehydrert! |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Saft til hverdagsDet var jo gudsjelov væske i frokostsyltetøyet, i det minste.
|
|
|
#110 |
|
|
Fordi jeg er tjukk og fordi jeg ikke vil gi barnet mitt samme uvane.
|
|
|
|
#111 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#112 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Saft til hverdagsJeg synes, utfra de erfaringene jeg har gjort, at barna nå er mye flinkere til å drikke vann, enn det mine venner og jeg var på samme alder. Nå hadde vi kun hjemmeplaget saft i oppveksten, men den var altså ikke sukkerfri, og svært tilgjengelig. Svært ofte hadde vi oboy også. Brus var mer skjeldent, tungt å bære fra butikken og dyrt. Vi drakk lite vann, men melk til omtrent alle måltider husker jeg. Melk til middag liksom, det er snålt å tenke på nå. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
|
Jeg hadde så mange uvaner fra barndommen at jeg var nødt å kutte ut noen. Så jeg valgte å kutte ut nugattien og beholde honningen i teen.
|
|
|
|
#114 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Saft til hverdagsVi drikker vel nesten aldri saft bortsett fra når vi har grøt. Men jeg kan ikke annet en å humre litt når jeg leser slike tråder. Det blir litt sånn "du vet du lever i 2013 når folk lar seg sjokkere av tilgang på saft i hverdagen".
|
|
|
#115 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Saft til hverdagsDet går litt i perioder om vi har saft eller vann til middag. I det store og det hele er det nok mest vanndager. Men i perioder går det i saft. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
intro
|
Sv: Saft til hverdagsJeg har forresten inntrykk av at saft er vanligere til måltidene i Sverige enn her - noen som kan bekrefte det? Det er jo ofte inkludert saft som "måltidsdryck" på restaurantene, i alle fall, eller det tilbys veldig billig.
|
|
|
|
#117 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Saft til hverdagsVi kjøpe saft nokre gangar pr. halvår og da er det fri flyt til det er tomt. Så går det nokre månedar til neste gang vi har i hus. Vi drikke brus til maten i helgane og om eg er vill og gal og vi har igjen frå helga; på mandagar.
|
|
|
|
#118 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Saft til hverdagsJeg svarte sjelden, men ser at vi er på linje med de som sier aldri. Vi drikker lite brus, men det hender vi tar saft når det er veldig varmt i været, når vi griller eller bare er ute på tur.
|
|
|
#119 |
|
intro
|
Sv: Saft til hverdagsEnig, det er veldig rart å ikke like vann. Samtidig synes jeg det er rart å påstå at vann er kjempegodt, for det er det jo ikke. Det er ingenting, liksom, helt nøytralt.
|
|
|
|
#120 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Saft til hverdagsVi drikker ikke saft til middag til hverdags. Kanskje i helgen, til feiringer og fest, og dersom det er med en ny venn hjem, og når de er på besøk hos farmor og onkler og tanter, samt turdag på skolen. Totalt sett blir det ganske mye saft, selv om vi altså ikke drikker det til hverdags. Vi velger det slik fordi vi vil at ungene skal drikke vann når de er tørste, og vi vil spare tennene for det påkjenningen (sur/lav pH-verdi). Yoghurt og syltetøy sitter ganske løst, så det er på ingen måte strenge sukkerrestriksjoner ute å går. |
|
|
|
![]() |
|
|