Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Liste over must-read klassikere

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-13, 13:42   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liste over must-read klassikere

Ivanhoe! Bøkene nevnt over i det hele tatt. Fluenes herre hadde jeg med meg litt for levende i mange år, og gav meg faktisk et noe pessimistisk syn på menneskeheten.

Jeg vet ikke helt når det gjelder voksenklassikere, jeg har lest de fleste "støvete" klassikerne, og noen gjorde inntrykk mens andre var et stort gjesp om man ikke satte seg nøye inn i tiden de ble skrevet i. Når jeg velger meg klassikere med hjertet er det nok bøker skrevet etter 1920 eller ungdomsklassikere. For eksempel liker jeg Narrenes skip, Vår mann i Havanna, Egalias døtre, Catcher in the rye,Min følgesvenns tempel (og alle andre av Alice Walker).

I forhold til bøker for en tolvåring har jeg mange gode minner selv. På den alderen hadde jeg nesa konstant i en bok, og levde mest innimitt eget hode til tider.

Papillon gjorde stort inntrykk, selv om jeg ikke vet helt om det kan regnes som en klassiker.

Tom Sawyer.

Den uendelige historien av Michael Ende.

Skatten på sjørøverøya av Stevenson (kanskje litt for "ung", men en fin leseopplevelse)

Den siste Mohikaner.

HMS Ulysses (MacLean)

Når villdyret våkner (Jack London)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.