Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-13, 15:57   #741
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Respekt betegner en positiv følelse av aktelse eller ærbødighet for en person eller en annen enhet (for eksempel en nasjon eller en religion), og også konkrete handlinger og oppførsel representativt for den anseelsen.

Man gjør seg fortjent til respekt ved å utføre eller oppnå noe som andre verdsetter og beundrer.

http://definisjoner.no/respekt

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 15:57   #742
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ørnekvinnen, her.

Det ligger vel en viss rehabiliteringsfunksjon i norske fengsler også. Jeg kan vanskelig se for meg hvordan dette kan foregå hvis man ikke behandler de innsatte m respekt.

Ja, selv om hevnlysten og rettferdighetssansen i oss gjerne ønsker at de skal komme ut av fengselet som totalt ødelagte mennesker (om enn i det hele tatt), så er det vel mer samfunnsøkonomisk lønnsomt at de kommer ut igjen som samfunnsnyttige mennesker.

Gammel 09-06-13, 16:00   #743
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Respekt er jo å behandle noen med ekstra varme og erbødighet. Jeg tviler seriøst på at innsatte blir behandlet med respekt. Og hva det har med denne saken å gjøre skjønner jeg heller ikke, det er neppe noen her som skal passe på Øygard i fengselet, vi snakker om hva man føler som privatperson.

Bortsett fra det, så håper jeg virkelig at innsatte i norske fengsler blir behandlet med verdighet og høflighet.

Og så kjenner jeg at det er vanskelig å diskutere med folk som ikke kan betydningen av vanlige ord.

Gammel 09-06-13, 16:10   #744
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Ørnekvinnen er populærØrnekvinnen er populærØrnekvinnen er populær
Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:14.
Ørnekvinnen er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 16:25   #745
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på å behandle noen med respekt og det å ha respekt for noen.

Det første krever normal høflighet og oppførsel, det andre må vedkommende ha gjort seg fortjent til. Jeg har null og niks respekt for Rune Øygard. Jeg syns han fortjener mange flere år i fengsel enn det han har blitt dømt til og at han er en svært uredelig og usympatisk forbryter, det betyr ikke at jeg mener at fangevokterne skal spytte i maten hans og komme med ukvemsord når de kommer med den.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 16:43   #746
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sittet på møte med overgriper. Uggen følelse i magen og null respekt. Allikevel ble han behandlet som andre mennesker jeg møter gjennom jobb. Det mener jeg at han har krav på.

Når det gjelder Øygarden ville jeg ha gjort nøyaktig det samme. Behandlet ham skikkelig, men holdt kontaktet på et minimum. Privat ville jeg valgt bort en venn som hadde oppført seg som ham. Det kan jeg ikke på jobb.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 17:03   #747
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:13.
Gammel 09-06-13, 17:07   #748
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:13.
Gammel 09-06-13, 17:08   #749
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er forskjell på å behandle noen med respekt og det å ha respekt for noen.

Det første krever normal høflighet og oppførsel, det andre må vedkommende ha gjort seg fortjent til. Jeg har null og niks respekt for Rune Øygard. Jeg syns han fortjener mange flere år i fengsel enn det han har blitt dømt til og at han er en svært uredelig og usympatisk forbryter, det betyr ikke at jeg mener at fangevokterne skal spytte i maten hans og komme med ukvemsord når de kommer med den.

Enig i denne.

Gammel 09-06-13, 17:11   #750
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan også få medfølelse med overgripere som har hatt en fæl barndom og vært utsatt for de grusomste overgrep selv. Nå er jo ikke akkurat han som denne tråden handler om i denne kategorien. Han har såvidt jeg husker holdt er langt innlegg i tingretten om den trygge og kjærlige oppveksten sin. Så her er det nok andre mekanismer som gjør at han føler seg hevet over loven og syns det er greit å være "kjæreste" med et 14 å gammelt barn.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 17:21   #751
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:12.
Gammel 09-06-13, 17:29   #752
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg møter noen mennesker i min jobb som har gjort veldig gale ting. Jeg har ingen respekt for dem som mennesker, deres manglende respekt for andre har til og med ødelagt liv, og dette er noe jeg ikke kan respektere. Likevel er jeg høflig, jeg er hyggelig og jeg gjør en god jobb.

Jeg er totalt uenig at man skal ha respekt i form av å være menneske. Respekt er noe man får fordi man fortjener det. En overgriper fortjener ikke respekt.

Man kan ikke forvente at man kan bryte loven, ta seg til rette i samfunnet og med andre mennesker, brukte makt for å tilfredstille seg selv og atpåtil få respekt. Man får velge.

Sist redigert av Einhyrningur : 09-06-13 kl 21:19. Årsak: skrifefeil i fleng
Einhyrningur er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 17:48   #753
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette ble en veldig snål diskusjon. Jeg synes absolutt ikke at jeg som privatperson må ha respekt for alle andre mennesker som finnes rundt i verden, jeg synes ikke alle må ha respekt for meg heller. Og grensen min for "fortjener ikke min respekt" går lenge før det Øygard har gjort.

Skulle jeg møte ham som yrkesutøver blir det selvsagt noe annet, da skal jeg i det minste behandle ham med respekt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 20:20   #754
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Respekt er jo å behandle noen med ekstra varme og erbødighet. Jeg tviler seriøst på at innsatte blir behandlet med respekt. Og hva det har med denne saken å gjøre skjønner jeg heller ikke, det er neppe noen her som skal passe på Øygard i fengselet, vi snakker om hva man føler som privatperson.

Bortsett fra det, så håper jeg virkelig at innsatte i norske fengsler blir behandlet med verdighet og høflighet.

Og så kjenner jeg at det er vanskelig å diskutere med folk som ikke kan betydningen av vanlige ord.

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Respekt betegner en positiv følelse av aktelse eller ærbødighet for en person eller en annen enhet (for eksempel en nasjon eller en religion), og også konkrete handlinger og oppførsel representativt for den anseelsen.

Man gjør seg fortjent til respekt ved å utføre eller oppnå noe som andre verdsetter og beundrer.

http://definisjoner.no/respekt

Jeg kan godt si at jeg har respekt for elgen. Uten at jeg føler alle disse tingene.

Jeg kan også finne på å si at man respekterer røykeforbudet eller privatlivets fred.

Ett ord kan godt ha flere betydninger, avhengig av sammenhengen det brukes i. Dere gjengir her en definisjon av ordet. Når noen mener at man bør behandle Øygard med respekt så kan det bety noe helt annet enn at man respekterer han som person, føler ærbødighet og hva det nå skal være, eller har respekt for handlingene hans. Det betyr vel mer det at man skal utøve normal folkeskikk overfor alle, uansett hva de har gjort. Jeg tror folk bare snakker forbi hverandre her.

Sist redigert av My : 09-06-13 kl 20:30.
My er ikke aktiv  
Gammel 09-06-13, 21:04   #755
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette ble en veldig snål diskusjon. Jeg synes absolutt ikke at jeg som privatperson må ha respekt for alle andre mennesker som finnes rundt i verden, jeg synes ikke alle må ha respekt for meg heller. Og grensen min for "fortjener ikke min respekt" går lenge før det Øygard har gjort.

Skulle jeg møte ham som yrkesutøver blir det selvsagt noe annet, da skal jeg i det minste behandle ham med respekt.

Nettopp

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 10-06-13, 21:30   #756
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Er det gått 14 dager siden dommen?

-Nj- er ikke aktiv  
Gammel 10-06-13, 21:32   #757
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er vel på torsdag?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 10-06-13, 22:47   #758
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Ja, kanskje det. Syns ukene flyr avgårde.
Noen som har lest noen hinting om anking?

-Nj- er ikke aktiv  
Gammel 10-06-13, 23:18   #759
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det forskjell på å behandle noen med respekt og på å ha respekt for dem. Jeg tror ikke man kan "tvinges" til å repsektere alt og alle.

rine er ikke aktiv  
Gammel 10-06-13, 23:57   #760
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må da kunne holde ting fra hverandre, man trenger ikke å ha det minste respekt for avskyelige handlinger eller dem som utfører dem. Men man kan ha resepkt for deres universelle menneskeverd og rettigheter som borgere. Man kan forstå hvorfor en barnom med vold og overgrep kan gjøre dem til overgripere, men man trenger ikke å forstå overgrepet eller overgriperen.

Det er bevist en nær sammenheng mellom å ha vært utsatt for overgrep og risiko for å bli overgriper selv. Det er en mulighet til å forstå overgriperen, men også en sterk motivator til å sørge for at færrest mulig blir utsatt for overgrep, behandle og hjelpe dem som blir det og sende tydelige signaler om at overgrep mot barn er uakseptabelt og at ansvaret alltid er den voksnes.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.