Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-13, 19:52   #321
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

Opprinnelig lagt inn av Ørnekvinnen, her.

Er du 100 pst effektiv hver time, hver dag på din jobb? Det høres ut som du snakker om maskiner, ikke mennesker.

Spesielt i offentlig sektor der mange jobber består i å passe en post et gitt antall timer er det helt sikkert at det ikke hjelper å bli mer effektiv og stikke av etter seks. For da er det ingen til å passe posten de to siste timene.

Ellers kan jeg ikke forstå at noen er i stand til å kutte arbeidstiden sin med 25% og få gjort like mye. Da er jeg ikke så imponert over effektiviteten på en vanlig dag for å si det sånn.

Gammel 08-06-13, 19:59   #322
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er jeg nysgjerrig på en ting. Hvis en kvinne i offentlig sektor jobber redusert vil ikke da nedgang i lønn være større enn skattetapet for staten?

Hvis du her mener å si at å jobbe redusert er lønnsomt så forutsetter du at kvinnen ikke har en jobb som betyr noe, det gir null verdi. Altså at hennes arbeidsoppgaver ikke trenger å gjøres. Da vil det være riktig at det er mer lønnsomt for staten at hun jobber redusert fordi lønnen er høyere enn skatten. Men det får vi håpe er en bristende forutsetning.

Opprinnelig lagt inn av Ørnekvinnen

Og sett at hun jobber mer effentivt på seks timer enn i 7,5, vil ikke dette lede til gevinst i stedet for tap for velferdssamfunnet?[/

Det vil alltid være mer verdifullt at noen jobber mer effektivt på 6 timer enn på 7,5 time. Men også det vil jeg påstå er en bristende forutsetning.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 21:21   #323
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er masse jobber der det lønner seg mindre å ha to personer i 50 % stilling enn én person i 100 %. To renholdere som jobber halve dagen hver, vil for eksempel være mindre produktive enn én person som gjør jobben alene, siden begge to vil måtte bruke tid på å finne frem utstyr og rydde på plass etterpå, og tiden man bruker på det er lik, enten man har rengjort i tre eller seks timer i løpet av dagen. (Jobber de derimot full dag og deler uka mellom seg, er de like effektive som fulltidsarbeidende.)

To personer som deler en stilling må også bruke dobbelt opp med tid for å sette seg inn i nye arbeidsoppgaver, holde seg oppdatert på informasjon og lære seg nye rutiner. Søik at en større andel av en deltidsstilling vil gå med til den slags oppgaver enn av en heltidsstilling.

Det er med andre ord ikke slik at det er hipp som happ om man har én person i full stilling eller flere personer i deltid. Jevnt over vil man kaste bort mindre tid om én person betjener en fulltidsstilling. (Dette forutsetter selvsagt at man ikke er så ineffektiv at det ikke spiller noen rolle hvorvidt man er på jobb i 60 eller 100 % stilling, som det ble antydet lenger oppe, men det tror jeg er en ganske grei forutsetning å sette.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 23:20   #324
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Ørnekvinnen er populærØrnekvinnen er populærØrnekvinnen er populær
Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:19.
Ørnekvinnen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 00:33   #325
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia: det er vanskelig m prosenter, men sekstimersdag tilsvarer 80 pst av full stilling. Ikke 60 pst.

Nå var det ikke ditt innlegg, men Billas, jeg hadde i tankene i det jeg skrev, men det er snilt av deg å informere om elementær prosentregning likevel. Alltid kjekt å kunne.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg håper i hvertfall jeg stort sett er så effektiv i min fulle stilling, at det faktisk merkes for arbeidsgiver om jeg for eksempel reduserer arbeidstiden med 40 %.

Gammel 09-06-13, 09:04   #326
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:19.
Gammel 09-06-13, 10:43   #327
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Teofelia: jeg kan ikke se at hun antyder at noen kan jobbe i 60 pst stilling og få gjort det samme som i en 100 pst stilling. Hun sier jo det motsatte, dvs det samme som du sier.

Det er så vidt jeg kan se ingen som har sagt det.

Men bruk gjerne tid på å diskutere et premiss for diskusjonen du har funnet på selv. Det blir bare ikke så veldig interessant.

Nå var det du som insisterte på å vri diskusjonen over på flisespikking om prosenter, og ikke jeg. Jeg er helt enig at akkurat det aspektet er ganske uinteressant. Men for all del: vi har lang tradisjon for flisespikkere og flisespikking her på FP.

Men de brukerne som normalt driver med slikt her inne, bruker ikke vanligvis å starte en flisespikkedebatt, for deretter å klage over hvor kjedelig motparten er som svarer på tiltale.

Gammel 09-06-13, 11:19   #328
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nå noen, eller jeg i dette tilfeller, skal på banen og opplyse om at veldig mane kvinner (og menn) i det offentlige og ellers også faktisk produserer tjenester vi har behov for, slik som helsetjenester og undervisning og slik, slik at å debattere med utgangspunkt i at det bare er skatten man betaler som genererer verdier til fellesskapet, blir helt merkelig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 11:20   #329
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er nå noen, eller jeg i dette tilfeller, skal på banen og opplyse om at veldig mane kvinner (og menn) i det offentlige og ellers også faktisk produserer tjenester vi har behov for, slik som helsetjenester og undervisning og slik, slik at å debattere med utgangspunkt i at det bare er skatten man betaler som genererer verdier til fellesskapet, blir helt merkelig.

Det var hyggelig å høre :-)

Gammel 09-06-13, 11:25   #330
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hva mener du, pøblis? Genererer barnehagepedagoger, lærere, leger, forskere og politikere verdier? Surely not.

Gammel 09-06-13, 11:29   #331
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg var å trekke det hele vel langt.

Gammel 09-06-13, 11:48   #332
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:11.
Gammel 09-06-13, 12:28   #333
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:11.
Gammel 09-06-13, 12:28   #334
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ørnekvinnen: nei, selvsagt mener jeg ikke det. Det harvært skrevet utallige ganger før i denne tråden at det er viktig at folk bidrar etter evne slik at de med tunge omsorgsoppgaver får etter behov. Det er en ganske liten andel kvinner som jobber deltid fordi de har tunge omsorgsoppgaver.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 09-06-13, 12:31   #335
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Standard

Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:20.
Gammel 09-06-13, 12:40   #336
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At en person synes det har høy verdi å gi barna sine rolige morgener og ettermiddager og jobber deltid for å få til dette - er det ikke greit det? Fordi vedkommende er en snylter?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 12:42   #337
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At en person synes det har høy verdi å gi barna sine rolige morgener og ettermiddager og jobber deltid for å få til dette - er det ikke greit det?

Vekommende som mener at det har en høy verdi å gi barna sine rolige morgener og ettermiddager velger også bort det å utdanne pedagoger i barnehagene.

Poenget er at det går ikke an å få i pose og sekk. Jeg synes det er fair å argumentere for et samfunn hvor de mest mulig forvaltes privat (både penger, barneomsorg, undervisning, pleie av eldre, matvareproduksjon), men da må man også si seg enig i kostnadene dette medfører - at det ikke eksisterer noe sikkerhetsnett i forhold til fri legehjelp for barn, fri tannlege for barn, statlig betalt undervisning etc

Jeg er jo sosialist og jeg har i alle år argumentert for en sterk stat - nettopp på grunn av velferdsgodene - som i bunn og grunn, kommer de svakeste i samfunnet til gode. De som har nok ressurser vil alltid klare seg, faktisk vil de i de aller fleste tilfellene klare seg bedre i et mindre sosialistisk samfunn.

Og jeg vet ikke om det er jeg som har endret meg, samfunnet rundt meg eller om det er andre faktorer. Men jeg kjenner jeg har gått over fra forbauselse, når de som sterkest trenger staten, er de som er mest imot den. Jeg har beveget meg over til en mer likegyldig følelse, ala : "Ja, ja. La de være imot institusjoner for eldreomsorg, la de bare sitte der og skifte bleier på et menneske som beskylder deg for å stjele" (veldig vanlig at demente folk blir mistenksomme, de forlegger ting og de regner med at de er stjålet.) Kanskje det blir en Venstre velger av meg til slutt.

Sist redigert av him : 09-06-13 kl 12:46. Årsak: skrifte -> skifte
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 12:56   #338
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel pøbelsara var den som påpekte at verdiskapning handler om mer enn skattekroner.

Ellers tror jeg det kunne vært nyttig å skille mellom hjemmeværende og hjemmearbeidende. Jeg mener at f.eks. vi som har tunge omsorgsoppgaver er mer hjemmearbeidende enn hjemmeværende, i alle fall. For meg har det f.eks. ment at jeg innhentet meg igjen når barna var på skolen. Har man tunge omsorgsoppgaver natt og dag må man kanskje gjøre det sånn hvis man skal henge sammen. Alternativet kan være periodevis rovdrift avløst av sykemeldinger, men det har sin pris i lengden det også.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 12:56   #339
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Men med hvilken rett kan dere definere hva som er verdt å jobbe deltid for? At en person synes det har høy verdi å gi barna sine rolige morgener og ettermiddager og jobber deltid for å få til dette - er det ikke greit det? Fordi vedkommende er en snylter?

Kanskje hvis du leser debatten så ser du hva vi diskuterer. Du må velge hva du vil for min del. Jeg har heller ikke kalt deg; ørnekvinnen, en snylter. Jeg har gjentatte ganger tidligere i tråden sagt mye om hvorfor jeg ikke synes det er helt greit at så mange kvinner velger deltid.

Gammel 09-06-13, 13:00   #340
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men med hvilken rett kan dere definere hva som er verdt å jobbe deltid for? At en person synes det har høy verdi å gi barna sine rolige morgener og ettermiddager og jobber deltid for å få til dette - er det ikke greit det? Fordi vedkommende er en snylter?

Jeg kan godt gjenta det jeg, om det går inn denne gangen får vi se.

Det er ikke noe problem at enkeltmennesker jobber deltid. Men vi lever inet velferdssamfunn hvor det ikke går rundt om folk slutter å jobbe.

Det går bra at en del jobber deltid, så lenge det ikke blir for mange.

Jeg skjønner at du er ny her, men du har dårlig diskusjonsteknikk, når du får motargumenter så blir du enten usaklig eller skifter til en annen påstand eller går over til stråmannsargumentasjon.

Du har fått motargumenter fra saklige folk, men du nærmer deg grensen for at du tipper over til at du havner i boksen "folk som de fleste overser fordi de skriver usaklig vås". Du bør tenke hardt på distinksjonen diskusjon vs krangling.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.