|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
Spesielt i offentlig sektor der mange jobber består i å passe en post et gitt antall timer er det helt sikkert at det ikke hjelper å bli mer effektiv og stikke av etter seks. For da er det ingen til å passe posten de to siste timene.
|
|
|
#322 |
|
Peppy!
|
Hvis du her mener å si at å jobbe redusert er lønnsomt så forutsetter du at kvinnen ikke har en jobb som betyr noe, det gir null verdi. Altså at hennes arbeidsoppgaver ikke trenger å gjøres. Da vil det være riktig at det er mer lønnsomt for staten at hun jobber redusert fordi lønnen er høyere enn skatten. Men det får vi håpe er en bristende forutsetning.
Det vil alltid være mer verdifullt at noen jobber mer effektivt på 6 timer enn på 7,5 time. Men også det vil jeg påstå er en bristende forutsetning. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kvinner og deltid og LODet er masse jobber der det lønner seg mindre å ha to personer i 50 % stilling enn én person i 100 %. To renholdere som jobber halve dagen hver, vil for eksempel være mindre produktive enn én person som gjør jobben alene, siden begge to vil måtte bruke tid på å finne frem utstyr og rydde på plass etterpå, og tiden man bruker på det er lik, enten man har rengjort i tre eller seks timer i løpet av dagen. (Jobber de derimot full dag og deler uka mellom seg, er de like effektive som fulltidsarbeidende.) |
|
|
|
|
|
#324 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2013
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:19. |
|
|
|
|
|
#325 |
|
Bedreviter
|
Nå var det ikke ditt innlegg, men Billas, jeg hadde i tankene i det jeg skrev, men det er snilt av deg å informere om elementær prosentregning likevel. Alltid kjekt å kunne.
|
|
|
|
|
|
#326 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:19. |
|
|
|
|
|
#327 |
|
Bedreviter
|
Nå var det du som insisterte på å vri diskusjonen over på flisespikking om prosenter, og ikke jeg. Jeg er helt enig at akkurat det aspektet er ganske uinteressant. Men for all del: vi har lang tradisjon for flisespikkere og flisespikking her på FP. |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LODet er nå noen, eller jeg i dette tilfeller, skal på banen og opplyse om at veldig mane kvinner (og menn) i det offentlige og ellers også faktisk produserer tjenester vi har behov for, slik som helsetjenester og undervisning og slik, slik at å debattere med utgangspunkt i at det bare er skatten man betaler som genererer verdier til fellesskapet, blir helt merkelig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#329 |
|
Er frisk!
|
Det var hyggelig å høre :-)
|
|
|
|
#330 |
|
Bedreviter
|
Hva mener du, pøblis? Genererer barnehagepedagoger, lærere, leger, forskere og politikere verdier? Surely not. |
|
|
|
|
|
#331 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det synes jeg var å trekke det hele vel langt.
|
|
|
#332 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:11. |
|
|
|
|
|
#333 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:11. |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOØrnekvinnen: nei, selvsagt mener jeg ikke det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#335 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:20. |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#337 |
|
Leser
|
Vekommende som mener at det har en høy verdi å gi barna sine rolige morgener og ettermiddager velger også bort det å utdanne pedagoger i barnehagene.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 09-06-13 kl 12:46. Årsak: skrifte -> skifte |
|
|
|
|
|
#338 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tror vel pøbelsara var den som påpekte at verdiskapning handler om mer enn skattekroner.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#339 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Kanskje hvis du leser debatten så ser du hva vi diskuterer. Du må velge hva du vil for min del. Jeg har heller ikke kalt deg; ørnekvinnen, en snylter. Jeg har gjentatte ganger tidligere i tråden sagt mye om hvorfor jeg ikke synes det er helt greit at så mange kvinner velger deltid.
|
|
|
|
|
#340 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg kan godt gjenta det jeg, om det går inn denne gangen får vi se.
|
![]() |
|
|