Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-13, 13:33   #681
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg liker dette debattinnlegget i Dagsavisen: Menn, makt og media

Jeg likte det også, men reagerte på dette:

Sitat:

Men den som ikke også kan føle empati med en mann som blir plukket så til de grader fra hverandre som i Øygards tilfelle, har et kaldt hjerte.

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 13:41   #682
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg likte det også, men reagerte på dette:

Tenkte det samme. Da er jeg skikkelig kaldhjertet, for jeg har ikke et eneste lite fnugg av empati for den grisen. Resten var bra.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 13:44   #683
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Tenkte det samme. Da er jeg skikkelig kaldhjertet, for jeg har ikke et eneste lite fnugg av empati for den grisen. Resten var bra.

Gammel 07-06-13, 13:47   #684
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg anser meg selv som en kvinne med mye empati, mannen himler av og til over meg for alt jeg henger meg opp i og bryr meg med, men jeg har altså et kaldt hjerte fordi jeg ikke har sympati med en overgriper som altså selv springer til media annenthvert ledige øyeblikk?

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 13:53   #685
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har empati i denne saken. Jeg har gjort nok dumme ting i mitt liv, selvforskyldte, som jeg er glad folk ikke har hånledd av, og han blir virkelig hundset nå. Jeg unnskylder ham (naturligvis!!) ikke, men jeg kan forestille meg hvor gjerne han skulle ha dette ugjort, jeg tipper han forbanner seg selv i sitt stille sinn hver eneste dag for å ha rotet seg så til de grader bort.

banana er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 13:57   #686
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, og sånn til vanlig er jeg helt med på den, altså, jeg gir folk enormt med slækk og jeg har som sagt medfølelse når det kommer til de rareste ting, i aller høyeste grad selvforskyldte ting, men overgrep og drap, f.eks.? Ingen medfølelse herfra, gitt.

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 14:07   #687
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg møter overgripere, voldsmenn og andre kriminelle i jobben min rett som det er og jeg klarer å ha empati med dem til tross for det de har gjort. Men når det er sagt så er det brukere som er dømt for overgrep mot barn jeg synes det er aller vanskeligst å møte på en respektfull og fin måte.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 14:09   #688
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unnskylder ham (naturligvis!!) ikke, men jeg kan forestille meg hvor gjerne han skulle ha dette ugjort, jeg tipper han forbanner seg selv i sitt stille sinn hver eneste dag for å ha rotet seg så til de grader bort.

Det er vel det som er forskjellig fra oss. Jeg forestiller meg ikke at han skulle hatt det ugjort. Jeg forestiller meg at han forbanner seg på at han ikke slettet alt av logger og hadde så mange Skypesamtaler.

Han fremstår veldig som en som mener at han ikke har gjort noe galt. Så om han ikke angrer på det han gjorde med jenta, hvorfor skal man synes synd på han da?

Gammel 07-06-13, 14:10   #689
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Handler ikke empati om å klare å forestille seg hvordan et annet menneske har det? Jeg mener at jeg klarer å ha empati med ham uten å ha sympati for ham.

banana er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 14:10   #690
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg møter overgripere, voldsmenn og andre kriminelle i jobben min rett som det er og jeg klarer å ha empati med dem til tross for det de har gjort. Men når det er sagt så er det brukere som er dømt for overgrep mot barn jeg synes det er aller vanskeligst å møte på en respektfull og fin måte.

Jeg møter også mange slike i jobben min. Jeg har null empati med dem, men greier fint å være høflig likevel. Høflighet er oppfunnet for at man skal kunne oppføre seg greit også mot dem man ikke liker.

Gammel 07-06-13, 14:10   #691
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg tolket det mer som at man ikke har empati med Øygard og hans handlinger, men en slags forståelse for at det helt sikkert oppleves ganske brutalt å falle så til de grader. Fra en av norges mest omtalte og vellykkede ordførere ene dagen til avkledd overgrepsmann med dårlig hukommelse (og oppfinnelse!!) dagen etterpå. Fremstilt som en dust, mye takket være seg selv, i alle kanaler. Jeg forstår iallefall at han føler det som brutalt. Selv om jeg synes han fortjener det og ikke har medfølelse med ham. Jeg tror heller ikke at han ønsker det ugjort, han bare ønsker han aldri ble avslørt.

Veldig bra artikkel forresten!

Gammel 07-06-13, 14:11   #692
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg møter også mange slike i jobben min. Jeg har null empati med dem, men greier fint å være høflig likevel. Høflighet er oppfunnet for at man skal kunne oppføre seg greit også mot dem man ikke liker.

Jepps.

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 14:12   #693
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Handler ikke empati om å klare å forestille seg hvordan et annet menneske har det? Jeg mener at jeg klarer å ha empati med ham uten å ha sympati for ham.

Men du forestiller deg hvordan _du_ hadde hatt det i en slik sak.
Om man har empati så føler du det samme som han faktisk gjør og jeg tenker at han er rasende over at han blir dømt i noe som ikke er galt.

Å synes synd på noen er ikke det samme som empati.

Gammel 07-06-13, 14:51   #694
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er virkelig empati å føle seg samme som den andre gjør? I så fall må jeg være et usedvanlig lite empatisk menneske, for der er det svært sjelden jeg gjør.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 14:55   #695
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

empati (fra eng. av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv

Slik jeg har forstått empati er at man kan sette seg inn i en annen persons situasjon og forstå smerten/gleden/ubehaget.

I Øygards tilfelle har jeg ikke empati. Ikke i det hele tatt.

Mex er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 16:15   #696
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men du forestiller deg hvordan _du_ hadde hatt det i en slik sak.
Om man har empati så føler du det samme som han faktisk gjør og jeg tenker at han er rasende over at han blir dømt i noe som ikke er galt.

Å synes synd på noen er ikke det samme som empati.

Men er empati er å føle det samme som noen? Jeg mener at definisjonen nedenfor sier noe annet. Å kunne forstå (leve seg inn i) noen andres følelse er noe annet enn å føle det samme.

Sitat:

empati (fra eng. av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv

banana er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 16:38   #697
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg leser Esme slik at hun skriver at det dere (som sier at dere har empati med gjerningspersonen) antar at han føler, ikke nødvendigvis er det han faktisk føler. At dere forestiller dere at han angrer osv, mens Esme (og jeg) tror ikke at det er det han føler i det hele tatt. Og da er det vel ikke empati å føle med ham i anger og etterpåklokskap, hvis dette ikke er noe han kjenner på i det hele tatt? Da setter man seg ikke inn i den andres situasjon, men man tror at man gjør det fordi man tar utgangspunkt i hvordan en selv fungerer.

Men dette kommer jo an på hva man tror gjerningsmannen føler og tenker om saken nå.

Marla Singer er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 17:28   #698
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det eneste den mannen eventuelt syns er dumt, er at dette ble oppdaget. Jeg hang meg sånn opp i den empati-setningen til Ambjørnsen at jeg ikke ville dele lenken på facebook (hah! Den svir nok, Ambjørnsen! ). Jeg har et kaldt hjerte.

Gammel 07-06-13, 17:34   #699
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg tror det eneste den mannen eventuelt syns er dumt, er at dette ble oppdaget. Jeg hang meg sånn opp i den empati-setningen til Ambjørnsen at jeg ikke ville dele lenken på facebook (hah! Den svir nok, Ambjørnsen! ). Jeg har et kaldt hjerte.

Samme her.

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 07-06-13, 19:24   #700
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Tror dere virkelig at han ikke skulle ønske han ikke hadde gjort dette når det nå har blitt oppdaget? Jeg tenker jo at han nok skulle gitt rimelig mye for å ha det ugjort.

banana er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.