|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
Det blir jo ofte mer enn et par år, hvis man har flere barn og er litt romslig i definisjonen av "små barn". |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Rent personlig - det eneste stedet hvor jeg har følt meg dømt og kristisert som kvinne, fordi jeg jobber deltid, er her inne på FP.
|
|
|
#184 |
|
Ser lyst på livet
|
Inagh, jeg er umåtelig imponert over at du i det hele tatt har vært i jobb jeg. Du er en dame som imponerer på så mange områder, og jeg får helt vondt i magen over at du føler deg kritisert i denne og lignende diskusjoner. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg kjenner at det er veldig mange andre ting jeg kan tenke meg å "dømme" kvinner og andre mennesker for enn at de jobber deltid. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Der er vi helt enige, altså, og tro meg, jeg hadde også jobbet 100 % hadde livet vært skrudd sammen på en annerledes måte.
|
|
|
#187 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror virkelig ingen mener noe annet enn at dette gjelder de som har helt normalt belastende jobber, har grei partner og ikke så alt for mange barn som i tillegg er helt friske altså. De fleste tenker jo heller ikke på enkeltindivider, det som er helt greit at noen gjør, blir et problem om alle gjør det.
|
|
|
#188 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Syns du det er rart, sånn egentlig? Når de som jobber deltid får høre at de er egoistiske og at de muligens ikke burde få ta del i samfunnsgodene på lik linje med fulltidsarbeidende?
|
|
|
#189 |
|
ihuga feminist
Hvorfor, og er dette virkelig korrekt? Er det penger inn i statskassen du mener vi trenger, eller er det noe annet?
|
|
|
#190 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg jobber ikke 100 % fordi jeg vil tjene samfunnet. Jeg jobber fullt fordi jeg vil det, og så er jeg kjip på pensjonspoengene mine. Og så liker jeg å få penger i kassa sånn at vi kan gjøre ting vi har lyst til. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
ihuga feminist
Hva tenkte du på? Skiftarbeid, eller at grunnen til at vi har de fantastiske velferdsordningene vi har, er fordi vi har olje?
|
|
|
#193 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Oljen. Norge går ikke rundt på grunnlag av verdiene arbeidsstokken her i landet produserer selv. DET er jo noe av bakgrunnen for at man planlegger å se på velferdsordningene og oppfordrer norske kvinner til å jobbe mer. Oljen har gjort at verdiskapning ellers ikke er noe vi er avhengige av, vi har blitt late og stappmette.
|
|
|
#194 |
|
Off the map.
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJepp, helt enig, Billa. Det går lukt åt helvete på første klasse.
|
|
|
#195 |
|
villende
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tror at noe av utfordringen med deltidsdebatter er at de alltid vil bli polariserte, fordi de aller fleste mener at de har gode grunner til å ta de valgene de har tatt. Jeg mener, helt oppriktig, at mange av de familiene som har en som jobber deltid hadde hatt godt av å ha begge to i tvungen fulltidsstilling en periode, om ikke annet for å få jobbet litt med prioriteringene internt i familien og også bidrar til å få begge foreldrene skikkelig på banen. For det jeg i mange tilfeller ser er at det er deltidsforeldren som driver Familien AS, uten å bli kompensert for dette, mens den andre blir en bidragsyter på hjemmebane, i steden for en likeverdig partner. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
ihuga feminist
Men er det oljen som har gjort at vi har 7,5 timers arbeidsdag (som var det Pelle siterte fra mitt innlegg)? Jeg har i alle fall ikke inntrykk av det, ikke minst siden mange land vi liker å sammenligne oss med har hatt en ganske lik utvikling i arbeidstid.
|
|
|
#197 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Men altså, det er alt for lite verdiskapning i Norge. Vi kunne sammenlignet oss med Sverige, men igjen, de har kuttet i velferdsgoder, og har en lang tradisjon for verdiskapning og industri, de har måtte bygge etter de midlene de har hatt tilgjengelig og ikke en lottogevinst. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Kvinner og deltid og LOHvordan sikrer en hjelpepleier i full stilling seg for perioder mellom jobb, etc? Det er jeg oppriktig nysgjerrig på - for lønna er rimelig lav. Jeg syns en del av argumentasjonen som blir brukt i tråden her passer dårlig på lavtlønnsyrker - og det jobber faktisk ganske mange i dem. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Re: Kvinner og deltid og LO
Jeg sier ikke at man kan gjøre dette nå, men prisnivået og måten vi har strukturert oss på ikke er bærekraftig og trenger oss opp i et hjørne. Det jeg mener er at det nok vil komme en tid, som det alt er i andre land, der man får en minimal støtte mellom jobber eller uten jobb. Dette vil selvsagt igjen påvirke alt annet i landet, priser, boligverdi osv. Om oljen svikter, så vil vi måtte falle, det er derfor disse debattene, som ikke kan tas på individnivå, er så viktige. Vi må sikre oss der vi kan, vi må endre det vi kan. Vi må i det hele tatt gjøre fallet så mykt som mulig, og evne å ta vare på de som har det vanskligst og har minst i samfunnet. Jeg kjenner mange i høyt lønnede yrker, det er ikke slik at de sikrer seg i noe særlig grad heller. Så derfor er det viktig å snakke om disse tingene, ikke minst lære barna våre å kanskje måtte leve i en noe annen virkelighet enn den vi opplever i dag. Og er man frisk må man bidra og ta vare på seg selv. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|