|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO
Dette har jeg opplevd litt for ofte i skolen, en av grunnene til at jeg har skiftet beite. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LONå er det slik at den problemstillingen (jobbe redusert og holde seg i jobb kontra jobbe fullt og være ofte sykemeldt) ikke er i tråd med realitetene - da deltidsarbeidende er overrepresentert i sykemeldingsstatistikkene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik vil det uheldigvis være til den dagen man faktisk har reell likestilling og det er like mange menn som kvinner som jobber redusert på grunn av små barn. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel litt for lettvint å konkludere med det, all den tid de deltidsarbeidende kunne vært enda mer sykemeldt om de sto i 100 % jobb. Det kan jo indikere at deltidsarbeidende oftere har kroniske helseproblemer. Et eksempel bare, jeg kjenner ikke til detaljene bak disse tallene.
|
|
|
|
#165 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det KAN jo hende, men det vet man jo ikke noe om.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Kvinner og deltid og LOHei, jeg heter Xian, og jeg jobber deltid. Alle som synes det er påtrengende med personlige erfaringer og historier i slike tråder, kan hoppe direkte til de to siste avsnittene for å se hva jeg mener om saken. De som vil lese vår families begrunnelse for å likevel ha valgt klisjéaktig tradisjonelt kan lese videre herfra.
|
|
|
#167 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kvinner og deltid og LOXian: |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Men sånn skal ikke arbeidslivet være. Ja det er stress og prestasjoner, men ikke slik at folk blir syke. Jeg ser for meg en ond sirkel med typiske kvinneyrker, lav lønn og normalen er redusert stilling. Og som andre nevner, 30% mindre lønn utgjør ingen skremmende inntektsreduksjon.
|
|
|
|
#169 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinner og deltid og LOEr det virkelig mange som dømmer kvinner som jobber deltid, eller er mange av de som jobber deltid veldig vare på dette? Jeg har jobbet (riktignok ufrivillig) deltid i perioder, men har aldri opplevd negative kommentarer på dette. At vi sendte barna i barnehagen da de var ett, derimot, har vi fått direkte negative innspill på. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg opplever at slike debatter her inne oppleves som krtitikk av de som har valgt å jobbe deltid.
|
|
|
|
|
#171 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOMen alle de som velger å jobbe deltid har jo sine personlige årsaker til det. Hvem snakker dere om, om dere ikke snakker om nettopp alle de enkeltskjebner som har valgt sin løsning på livet. Det blir litt sånn |
|
|
|
|
|
#172 |
|
kamerat
|
Sv: Kvinner og deltid og LOOm b), med kjønnsperspektivet i tillegg.
|
|
|
#173 |
|
kamerat
|
Tror du mennesket velger alt helt fritt, løsrevet fra samfunnsstrukturene? Hvor tror du mønstre og trender kommer fra?
|
|
|
#174 |
|
Borte
|
Hvor mener du endring kommer fra da? Om ikke nettopp fra folk som har påpekt noe som er et problem og som bør endres? Verden stopper opp om vi ikke de som ser skjevheter og problemer gjør noe for å endre gjeldende mønstre. Det vil alltid være noen som føler seg truet og truffet når en samfunnsnorm er moden for endring.
|
|
|
#175 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#176 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Kvinner og deltid og LOFra SSB, som forklarer deltid med tradisjonelle yrkesvalg. Men de sier ikke noe om en økning i antall deltidsarbeidende.
|
|
|
|
#177 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg tror mennesker kontinuerlig tilpasser seg samfunnet slik det gagner dem. Endrer man rammebetingelsene, endrer man mennesket. Sist redigert av Dronningen : 04-06-13 kl 15:04. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kvinner og deltid og LO...jeg tror at det er veldig, veldig kjipt å ha passert 60 og finne ut at mannen din vil skilles. Jeg tror det er veldig, veldig kjipt å finne ut at han vil sørge for sitt nye liv med ny familie (kanskje et nytt "kull unger") og ikke er opptatt av å gi deg det du har fortjent etter å ha oppdratt deres voksne barn, at det er utrolig trist å måtte strikke sokker i julegaver fordi du ikke har penger å kjøpe for, at du ikke har råd til å gå av med pensjon når du er 67. Det er i grunnen bare en ting som er tristere. Det er å i tillegg ha jobbet rompa av deg hele livet i din manns firma. Uten å ha hatt et ansettelsesforhold som gir deg pensjonsrettigheter. Dette er ikke en dame jeg har møtt. Det er mange. Dessverre. Det er de personlige historiene. Men det er deres valg. Minstepensjon får de uansett. I motsetning til mange steder i verden. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Ringskrømt
|
Dette er viktig å tenke på, men for de fleste av oss som deltar i denne tråden vil jeg anta at det dreier seg om bare et par år med deltid mens barna er små, og at det ikke har så mye å si i det lange løpet. Sist redigert av Skremmern : 04-06-13 kl 15:53. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOHvis man bare jobber deltid en kort periode, spiller det ike noen rolle for pensjonen. Jobber man for eksempel 50 - 60% i hele yrkesløpet (slik faktisk mange gjør - det er jo mange av de deltidsarbeidende kvinnene som ikke har småbran) så vil det straffe seg. Og særlig hvis man blir alene mot slutten av yrkeslivet, slik at man ikke har noen mulighet til å "ta igjen" pensjonsopptjeningen.
|
|
|
![]() |
|
|