Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-13, 15:25   #421
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg leste et sted at f.eks. der det har vært flere gjerningsmenn som gjør slikt i fellesskap snakker man om å utnytte strafferammene. Kan se om jeg finner det igjen senere i dag.

banana er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 15:27   #422
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, se hva jeg fant i dag!? Det var linket til denne i kommunal rapport.
Rune har en bror. Han er også ordfører. Han har uttalt seg om overgrep mot barn på en måte som gjør at tidligere partifeller lurer på om han er skikket til å kunne være øverste valgte leder i kommunene og feks. forholde seg til barnevernssaker.

http://www.gd.no/nyheter/article6674528.ece

Gammel 31-05-13, 15:27   #423
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke prikket deg, Zöe, men du beskriver så godt det jeg tenker og kjenner på. Det handler ikke om senke andre straffer på ting man selv anser som "mindre viktig" men signaleffekten i samfunnet når penger betyr mer enn mennesker. At det skal være avskrekkende å svindle, ja vettdumeghva, helt enig, men da er det i min bok tusen ganger viktigere å avskrekke seksuell omgang med mindreårige.

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 15:43   #424
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

HV: Det er linket til artikkelen tidligere i tråden. Helt tragisk at en ordfører kan uttale seg sånn om unge jenter utsatt for overgrep, og fortsatt har tillit. Jeg savner også at dette blir trukket fram på samme måte som uttalelsene hans om bygdesladder.

Gammel 31-05-13, 15:45   #425
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg fikk ikke prikket deg, Zöe, men du beskriver så godt det jeg tenker og kjenner på. Det handler ikke om senke andre straffer på ting man selv anser som "mindre viktig" men signaleffekten i samfunnet når penger betyr mer enn mennesker. At det skal være avskrekkende å svindle, ja vettdumeghva, helt enig, men da er det i min bok tusen ganger viktigere å avskrekke seksuell omgang med mindreårige.

Jeg er også helt for økning av straffer for voldsforbrytelser og sedelighetsforbrytelser.

Men det er ikke fordi jeg tror det virker direkte avskrekkende på slike forbrytere, jeg tror ikke de som gjør slike ting vurderer konsekvensen. Dødsstraff i USA har ikke virket preventivt, etter hva jeg har fått med meg.

Jeg er for økning fordi det gjør kanskje at ofrene finner trøst i at samfunnet ser alvorlig på det, og så tror jeg at det kan også virke inn på at holdningen i samfunnet går mer mot at det er alvorlig.

Gammel 31-05-13, 15:51   #426
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, du sier noe der. Men hvis argumentet for høy straff i vinningsforbrytelser er å avskrekke, sender det uansett ut en del signaler til borgerene og det sier noe om samfunnet vårt, noe jeg føler bør være et like viktig argument når det gjelder overgrep.

Jeg tror uansett at vi ikke kan se på usa-"modellen" når det gjelder disse tingene, samfunnene er bygd opp så forskjellig og mens kjeltringene her til lands fnyser over 2 år for overgrep fnyser kjeltringene i usa for 6 ganger livstid for den samme ugjerningen.

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 15:56   #427
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, du sier noe der. Men hvis argumentet for høy straff i vinningsforbrytelser er å avskrekke, sender det uansett ut en del signaler til borgerene og det sier noe om samfunnet vårt, noe jeg føler bør være et like viktig argument når det gjelder overgrep.

Jeg tror uansett at vi ikke kan se på usa-"modellen" når det gjelder disse tingene, samfunnene er bygd opp så forskjellig og mens kjeltringene her til lands fnyser over 2 år for overgrep fnyser kjeltringene i usa for 6 ganger livstid for den samme ugjerningen.

Altså, jeg er helt enig i at man skal øke straffene, jeg tror bare ikke at det kommer til å senke forekomsten av den typen forbrytelser.

Gammel 31-05-13, 15:59   #428
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Tror det har noe for seg når det gjelder underslag og svindel og den type forbrytelser? Altså tror du høyere straff kan være avskrekkende i noen tilfeller?

Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 15:59   #429
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Altså, jeg er helt enig i at man skal øke straffene, jeg tror bare ikke at det kommer til å senke forekomsten av den typen forbrytelser.

Jeg tenker at om man øker straffene vil det kanskje gjøre "offeret" som de forulempede må igjennom lettere "å svelge" om straffene er høyere.

Eller kanskje man heller bør oppfordre til å gå mot erstatningssak heller enn straffesak? Da bevisførselen er lavere, dersom dette er mulig i Norge?

annemede er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 16:03   #430
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Tror det har noe for seg når det gleder underslag og svindel og den type forbrytelser? Altså tror du høyere straff kan være avskrekkende i noen tilfeller?

Pelle og Poly sa noe om det også, men det klinger sant på et vis, det er ikke affektforbrytelser på samme måte og da er det ikke så rart om de som gjør det tar en risikovurdering.

Risiko er jo som kjent sannsynlighet*konsekvens, så både øke sannsynlighet for å bli tatt og øke konsekvensen vil virke preventivt.

Gammel 31-05-13, 16:16   #431
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

All ære til Pelle som har skrevet saklig og godt her. Det er en særdeles interessant debatt over hvor straffenivåene går.

Som nevnt over her; hadde RØ blitt dømt for det første tiltalepunktet, ville han ha fått 3 års minste fengselsstraff. Dere kan regne med at både aktor og forsvarerne har full oversikt over all rettspraksis som finnes på området mht til det faktiske straffenivået.

Hver sak er individuell, og krever sin individuelle vurdering. Jeg er derfor tilhenger av at domstolen både kan og må utøve skjønn ved straffutmålingen. Høyesterett setter klare retningslinjer for praksis for lignende tilfeller.

Jeg setter forøvrig mine 50 cents på at påtalemyndigheten anker over straffutmålingen, men at RØ ikke anker.

Anda er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 16:33   #432
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tror det har noe for seg når det gjelder underslag og svindel og den type forbrytelser? Altså tror du høyere straff kan være avskrekkende i noen tilfeller?

Ja, slik er det. Som sagt over her - mange drap begås i affekt, dødsstraff hjelper lite på mordraten. Hadde det i Norge blitt legalt å ligge med svært små barn, hadde de aller fleste av oss likevel latt være. Hadde det blitt legalt å kjøpe sprit og sigaretter i utlandet, hadde nok ganske mange flere gjort det. Folk styres av ulike indre moralske stemmer, som i større og mindre grad lar seg regulere av straffenivået.

Og ingen har da sagt at penger betyr mer enn mennesker. Straff måles ikke etter hva som er mest/minst verdt, men hva som virker best - og rettspraksis.

Og de som skriver her om at det er så høye straffer for vinningskriminalitet/økonomisk kriminalitet - vet dere hva en gjennomsnittsstraff ligger på? (Jeg aner ikke, så det er sagt, dette gjelder jo utrolig mange ulike forbrytelser. Men om man ikke vet selv heller, men kun tar utgangspunkt i feks Nerdrumdommen - som var STRENG og GROV - så bør man kanskje heller ikke bruke det som et generelt sammenlikningsgrunnlag. Jf Marls Singers undersøkelse hun refererte til, om at folk ofte tror straffenivået er lavere enn hva realiteten er.

Og som et PS - det er ikke umulig å endre rettspraksis, altså. Men jussen styres etter et sett egne regler på disse områdene - og ved store endringer ligger det gjerne en lov bak. For å sikre forutsigbarhet, et vikitg rettssikkerhetsprinsipp. Om du nasker en sjokolade på butikken i morgen skal du ikke plutselig få 7 års fengsel, selv om strafferammen kanskje tillater det (villet eksempel, og ingen sammenlkning for øvrig). Slik driver man med i land vi ikke liker å sammenlikne oss med. Jeg håper Høyesterett kliner til (men har litt tvil om det blir ne voldsom økning).

Gammel 31-05-13, 17:12   #433
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://m.db.no/2013/05/31/nyheter/in...aken/27460144/

Når NTB står som kilde, er det da snakk om en pressemelding? Jeg ser saken står ord for ord lik i både Dagbladet og VG. Og jeg blir kvalm. Kan ikke mannen bare innse at han har tapt. Må han få så mye "jeg er uskyldig, altså"-spalteplass.

Kvalm.

Gammel 31-05-13, 17:17   #434
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Er det noen som vet hvordan det ligger an med den type kriminalitet (underslag, svindel) i Kina? Et land som straffer hardt, vi snakker vel dødsstraff og laaang sonetid. Er det avskrekkende?
Jeg har lest forskning som slår fast at drapstallene går ikke ned med dødsstraff, men det blir heller ikke flere drap.

Sist redigert av Skremmern : 31-05-13 kl 17:24.
Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 17:18   #435
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Kvalm. Han kommer ikke til å gi seg, vi kommertil å se stadig mer dritt fra den kanten. Gud, for en fæl fyr. Noe sier meg at de nye opplysningene er av typen sladder som skal sverte jenta.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 17:19   #436
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jøss, se hva jeg fant i dag!? Det var linket til denne i kommunal rapport.
Rune har en bror. Han er også ordfører. Han har uttalt seg om overgrep mot barn på en måte som gjør at tidligere partifeller lurer på om han er skikket til å kunne være øverste valgte leder i kommunene og feks. forholde seg til barnevernssaker.

http://www.gd.no/nyheter/article6674528.ece

Ja, han broren er ikke helt god. Det har vært linket til denne artikkelen tidlegare i tråden, og han har uttalt seg helt på trynet både under rettssaken i tingretten og nå.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 17:24   #437
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske at pressen kunne SLUTTE å la ham få breie seg utover avissidene. og

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 17:27   #438
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg skulle ønske at pressen kunne SLUTTE å la ham få breie seg utover avissidene. og

Enig.

Dere, burde vi hatt en Dagbla og VG-aksjon på de sidene hvor det er åpnet for debatt? Vi bør bruke ytringsfriheten vår til at hans side av saken ikke får raljere uimotsagt. Han er faktisk dømt, da er det måte på hvor mye tvil han skal ha.

De fleste av oss skriver mye bedre enn den gjengse nettavisdebattant.

Gammel 31-05-13, 17:31   #439
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Fy fader. Den videosnutten der han sitter med et selvtilfreds smil og snakker om hvor mye støtte han har i lokalsamfunnet og særlig blandt ungdommer etc. Jeg spyr på hele mannen. Han er bælfæl.

Gammel 31-05-13, 17:36   #440
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg har sendt e-post til redaktøren i vg før, og gjør det mer en gjerne igjen. Selvom jeg ikke fikk svar sist. Jeg blir så forbanna! La dusten stå frem og hinte slik, det er så utrolig døvt at jeg har ikke ord.

Pøblis er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.